Lepingutingimuste kohaselt peaks alates 1. jaanuarist 2015 Valgamaad teenindav GoBus teenust pakkuma uute, 2014. aastal registreeritud bussidega.

Eesti Buss väidab oma märgukirjas, et 5. jaanuaril läbiviidud vaatluse tulemusel selgus, et pooled vajalikest bussidest ei vasta sellele tingimusele. Uute busside lubadus oli GoBusi hankel edukaks tunnistamise oluliseks teguriks. Valgamaa läheb GoBusil lepingu täitmiseks tarvis vaid nelja bussi. 

Valga maavalitsus sõlmis GoBusiga lepingu juba möödunud aasta aprillis, mida Eesti Buss peab igal juhul piisavaks ajavaru, et vajalikud bussid tarnida.

Lisaks busside vanusele ei vasta need Eesti Bussi hinnangul ka muudele hanke tehnilistele tingimustele. Näiteks ei ole bussidesse võimalik paigutada lapsevankrit, pole nõutud konditsioneeri ega valgustatud tabloosid liininumbritega, süüdistab Eesti Buss konkurenti. „Arvestades väga väikest busside arvu ning pikka ettevalmistusaega on tegemist kas planeeritud pahatahtlikkusega või ääretu saamatusega,“ leidis Eesti Buss nõukogu liige Kuldar Väärsi.

Eesti Bussi väitel ei ole sarnaselt Valgamaale GoBus suutnud täita ka Tartu maavalitsusega sõlmitud lepingu tingimusi, alustades lepingu täitmist 1. jaanuarist 2015 samuti vanade ja tehnilistele tingimustele mittevastavate bussidega.

GoBus: vajalikud bussid on olemas

GoBusi Lõuna regiooni juhi Valter Keisi sõnul tellisid nad Tartu-, Põlva- ja Valgamaa maakonnaliinide teenindamiseks busside maaletoojatelt 100 uut bussi.

„Suur osa uutest bussidest on juba kohal ja liine sõitmas, neid saabub järjepidevalt juurde ning vastavat laekumisele ka liinidele saadetakse. GoBus ei ole kunagi kavatsenud täita pikaajalist teeninduslepingut vanade bussidega,“ kinnitas Keis.

Keisi sõnul ei ole kõik uued bussid 1. jaanuarist korraga liinidel GoBusist mitteolenevatel põhjustel ning normaalne aeg lepingu sõlmimisest kuni teenindamise alguseni oleks 7-9 kuud.

„Edaspidi peakski niivõrd suurte hangete puhul selle ajaga arvestama. Siis jõutakse bussid õigeaegselt kohale tarnida ja ka liinitööks ette valmistada. Ehk aeg lepingute sõlmimisest teenindamise alguseni oli nii suurte hangete puhul liiga lühike,“ leidis Keis. „Selle ajaga poleks kõiki uusi busse suutnud tarnida tähtajaks ükski bussiettevõte, kaasa arvatud Eesti Buss.“

Keisi kinnitusel on sellegipoolest busside tootjatehased ja maaletoojad lubanud vaatamata väga lühikestele tarneaegadele anda endast parima.

„Uued ning hanke nõuetele vastavad bussid teenindavad nii Tartu-, Valga- kui Põlvamaa maakonnaliine juba lähiajal. Seniks ükski liin teenindamata ei jää. Ka kõik bussides ilmnevad puudujäägid kõrvaldatakse tarnijate poolt lähiajal,“ lubab ta.

Keis selgitab, et Tartu-, Valga-, ja Põlvamaal kasutab GoBus logistiliselt integreeritud liinide teenindamise põhimõtet, mis tähendab seda, et sama buss võib sõita ühes neist maakondadest. 

„Ehk need Valgamaa tarbeks vajaminevat 4 bussi on mõistagi olemas, kuid sõidavad rotatsiooni korras ka teistel maakonnaliinidel, näiteks Tartu maakonna buss Valgamaal ja vastupidi. Seetõttu võibki jääda mulje, et Valgamaal kasutatakse vanu busse. Probleem laheneb koheselt, kui kõik uued bussid on kohal,“ kinnitab ta üle. „Anname endast parima, et uute busside saabumisel jõuaksid need ka võimalikult kiiresti liine teenindama.“