Kes oleks piisavalt põrunud, et luua veel üks pitsarestoranikett, kui auahned meisterkokad on juba kuhjanud pitsale kõikvõimalikke täidiseid (maapähklivõi ja moos, känguruliha jms), puistanud viimasesse kui taignasoppi juustu ja leiutanud riivatuid ristsugutisi (Pizza Huti maisikrõpsutäidis)? Tuleb välja, et Samit Varma (38) ja Ron Biskin (62) on.

Californias Calabasases asuva Pizza Studio kaasasutajad ja tegevjuhid ühendasid Samit Varma kogemused sõjaväeohvitserina ja idufirmade loojana ning Ron Biskini teadmised kiirtoidu- ja restoraniärist, et luua midagi uut. Nad on kohandanud pitsadele Chipotle’i ja Subway mudeli: kiire teenindus vastavalt kohapeal esitatud tellimusele. „Saladus seisneb teostuses,” arvab Varma.

Ameeriklased kulutavad aastas ligi 39 miljonit dollarit pitsale, mille juured ulatuvad tagasi Antiik-Kreekasse (praegusel iseloomulikul kujul sai pitsa alguse 18. sajandi Itaalias). Kaks kolmandikku sellest rahast kulutatakse kiirtoidukohtades, näiteks Pizza Hutis või Domino’s. Kuid teenindus neis hiigelkettides on suhteliselt aeglane – tellimuse esitamisest pitsa lauda või koju toimetamiseni võib kuluda kuni pool tundi – ning kindlasti ei paku nad täielikult kliendi himudele vastavaid tooteid.

Pizza Studio valis teise tee. 2014. aasta tulemuseks on 11,5 miljoni dollari suurune käive ja hinnanguline puhaskasum 1,2 miljonit dollarit. Samas on ettevõte pidevalt laienenud ja tegutseb juba ligi 25 kohas. Ettevõtte teisel tegutsemisaastal (2013), kui müügikohti oli alla kümne, oli selle käive kõigest 2,5 miljonit dollarit. „Me ei kavatsenudki piirduda vaid mõne pitsabaariga,” kinnitab Varma. „Me unistasime suurelt.”

Kliendid saavad valida mitmesuguse maitsega pitsapõhjade, mitut sorti kastmete ja juustude ning 25 täidise vahel. Seejärel läheb pitsa konveieril läbi konvektsioonahju, kus tulikuum õhk liigub kiirusega 50 m/s, ja ilmub kaks minutit hiljem ahjust krõbeda ja kohevana.
Varma ja Biskini ettevõttes valitseb range kord. Räägitakse, et mõnikord mõõdavad töötajad sibularõngaste suurust joonlauaga.

See, et Pizza Studio pöörab nii palju tähelepanu tõhususele, tuleneb kaheksast aastast, mis Varma pärast Annapolise mereväeakadeemia lõpetamist 1998. aastal mereväeohvitserina tuumaallveelaeval töötas. Loomulikult ei ole pitsaketi juhtimine sama, mis Pennsylvanial käskluste jagamine, kuid see kogemus on olnud Varma sõnul väga tähtis ettevõtte arendamisel kolme töötajaga idufirmast 704 töötajaga suurketiks. Kasuks on tulnud ka Lõuna-California ülikoolis saadud magistrikraad ärijuhtimises ja töötamine audiovaldkonna idufirma Audyssey Labs välismaal asuvate tootmisüksuste juhina.

2010. aastaks tekkis Varmal lapsepõlvemälestuste ajel idee luua Pizza Studio. „Minu ema valmistas suure tainapalli, me rullisime selle lahti ja tegime naljakaid pitsasid,” meenutab Varma. Aga oma idee elluviimiseks oli tal vaja kedagi, kellel oli selles valdkonnas kogemus. Järgmisel aastal tutvus ta ühise sõbra vahendusel Biskiniga, kellest oli pärast viit aastat Wolfgang Puckis saanud Native Foods Cafe juhatuse liige.

Kaks meest investeerisid 500 000 dollarit isiklikke sääste katsestuudiosse, mis tegutses ühes Los Angelese laohoones. Varma sõnul katsetati 16 kuu jooksul mitmesuguseid koosteliine. Üldsusele ja kokandusasjatundjatele korraldati näksipidusid, kus pakutud isemoodi maitsestatud pitsapõhjad (täistera ja linaseemned, rosmariin jms) osutusid väga populaarseks.

Esimese müügikoha, 149 ruutmeetri suuruse pitsabaari avamine Lõuna-California ülikooli lähedal läks üle kivide ja kändude, kuid laienemine oli veel raskem. Keegi ei tahtnud rentida ruume alustavale ettevõttele. Viimaks kutsusid Varma ja Biskin kinnisvarafirma Brookfield esindajad oma katseköögiga tutvuma. „Tuli umbes kuus tegevjuhti ja neil jäi suu lahti,” meenutab Varma. „Kahe nädalaga oli rendileping sõlmitud.”

Probleeme oli ka tarnijatega, kes eirasid maailmavallutusplaane tegevat, kuid hetkel ainult ühe müügikohaga ettevõtet. Seega ei jäänud äripartneritel üle muud, kui hüpata ise lennukile, võtta ise telefonikõnesid ja anda suuri lubadusi (mida nad keelduvad täpsustamast). Kuid nüüd on Varma sõnul tarnijad need, „kes tulevad meie juurde, et saada meid oma kliendiks”.

2013. aasta keskpaigaks oli Pizza Studio müügieesmärk 60-protsendiliselt ületatud. Hakati sõlmima frantsiisilepinguid. Suur saavutus oli ettevõtte Panera Bread frantsiisijuhi Hank Simpsoni ülemeelitamine pärast mitu kuud väldanud läbirääkimisi. Simpsoni ülesanne on ettevõtte igapäevategevuse korraldamine.

Biskin ja Varma on Pizza Studio enamusosanikud, kuid ettevõttel on ka teisi toetajaid: üks investor Texase osariigis asuvast Austinist on investeerinud 2,5 miljonit dollarit ja Monogram Capital Partners 4 miljonit dollarit.

Varma ja Biskin loodavad 2015. aasta lõpuks avada 100 müügikohta. Konkurents on tihe: kuklas on tunda Pieology (42 müügikohta ja palju rohkem tulekul) ja Blaze Pizza (45 poodi ja aina kasvab) ahjukuuma hingust. Ega ka Domino’s ja Pizza Hut kaugele maha jää.

Materjal kuulub Forbes Eestile, www.forbes.ee
Materjali täismahus versiooni on võimalik lugeda FORBES Eesti veebruarikuu numbrist.

Kuidas see lugu Sind end tundma pani?

Rõõmsana
Üllatunult
Targemana
Ükskõiksena
Kurvana
Vihasena