Kauplejad ja importijad teatasid, et Saudi Araabia rünnak on märk selle kohta, et sõdimine naftarikkas Lähis-idas väljub kontrolli alt ja levib, vahendab Reuters.

Brenti futuuride hind tõusis 59,71 dollarini barrelilt, mis on viimasest tasemest ligi kuus protsenti kõrgem. Kell 7.48 Greenwichi aja järgi kaubeldi nendega hinnaga 59,30 dollarit barrelilt. USA toornafta hind oli tõusnud 2,70 dollarit tasemele 51,99 dollarit barrelilt.

Rünnaku riski Jeemenis suurendab see, et sealsed Houthi mässulised on saanud mõningast toetust Saudi Araabia pikaajaliselt rivaalilt võitluses domineerimise eest Lähis-Idas, Iraanilt.

Hiina välisministeerium teatas neljapäeval, et on sügavalt mures halveneva olukorra pärast Jeemenis. Ministeeriumi pressiesindaja Hua Chunying ütles, et Hiina kutsub kõiki pooli tegutsema vastavalt ÜRO julgeolekunõukogu resolutsioonile ja lahendama vaidlused dialoogi abil.

„Saudid on alustanud sõjategevust, sest nad on öelnud, et Houthid saavad toetust iraanlastelt,“ ütles Hiina rahvusvaheliste uuringute instituudi Lähis-Ida uuringute keskuse direktor Li Guofu. „See viitab sellele, et sõda võib järk-järgult levida regionaalseks konfliktiks. See on miski, mille pärast on Hiina valitsus väga mures.“


Lisaks naftale on Lähis-Ida ka vedeldatud maagaasi (LNG) suurim eksportija maailmas. Seda viiakse välja Katarist, aga ka Jeemenist, kuid importijad teatasid, et ei ole otseselt mures.

„Gaasitarned Jeemenist ei ole seni katkenud. Me ei ole mures, arvestades tarnete ülejääki ja praegust väikest nõudlust,“ ütles Korea Gas Corpi esindaja Lee Sang-wook.

Nagu nafta hinnad on ka LNG hinnad viimase kümne kuu jooksul enam kui poole võrra langenud, sest kasvava tootmise juures on majanduskasv aeglustunud, eriti Aasias.

Et USA kildanafta ja näiteks Venemaa tugev tootmine on tekitanud toornafta ülemaailmse ülekülluse, ei ole esialgu põhjust muretseda võimaliku naftanappuse tekkimise üle.

„Lihtsalt see, et saudid ja teised korraldasid õhurünnakud, ei tähenda, et naftaturg muutub äkki napiks,“ ütles kauplemisfirma Newedge Japan energiameeskonna juht Masaki Suematsu Tokyos. Ta hoiatas siiski, et konflikt võib õhurünnakutest kaugemale areneda.

Aasia esindajate sõnul käib sõdimine Punase mere lähedal, mida nafta teel Aasiasse ei läbi. Euroopa importijad võivad olla rohkem mures, sest Araabia tootjad peavad vedama nafta mööda Jeemeni rannikust läbi Adeni lahe, et jõuda Suessi kanalini.

Jeemeni ja Djibouti vahelist väina, mis on vaid alla 40 kilomeetri lai, peetakse ülemaailmsete naftatarnete pudelikaelaks ning lääne mereväed on selle piirkonna tugevalt militariseerinud.

Djiboutis on suured sõjaväebaasid USA-l ja Prantsusmaal ning oma baasi kavatseb seal avada ka Hiina.

Adeni lahel tegutseb ka NATO piraatlusevastane laevastik.