Graafik: millises riigis moodustab aktsiis kütusehinnast suurima osa
Portaal Energy.eu, mis kogub jooksvalt Euroopa riikide erinevate tanklate kütusehindu, on kokku pannud tabeli, kus on summaarselt välja toodud, mitu eurot jaehinnast moodustavad aktsiis ja käibemaks.
Ärileht reastas riigid kütuseaktsiisi summa järgi, oodatult on Eesti pingerea lõpus. (Vaata graafikut loo lõpus.)
Portaali väitel on hinnad avaldatud küll 18. aprilli seisuga, kuid bensiini 95 hind oli Eestis suuremate tanklate avaldatud andmete põhjal 1,098 eurot ringis viimati veebruaris.
Valitsuskoalitsioonis kokku lepitu alusel tõuseb kütuseaktsiis 2016. aastal 14% (diisel) ja 10% (bensiin), igal järgneval kolmel aastal täiendavalt 10%. Kütuseaktsiisi tõusuga oodatakse riigieelarvesse sel aastal oodatavalt 424 miljonit eurot.
Peaminister Taavi Rõivas on korduvalt rõhutanud, et Eestis on mootorikütus teiste Euroopa riikidega võrreldas väga odav - vaid kahes riigis on see veel odavam. Samuti tuletas Rõivas meelde, et kütuseaktsiisi pole juba aastaid tõstetud, mistõttu on praegune tõus igati õigustatud.
Õliliidu juht Toomas Saks ütles Ärilehele, et liit on aktsiiside nii järsu tõusu vastu.
Saks märkis, et mootorikütuste hinnatõusu kõrval on veel väga vähe puudutatud vedelkütusega kütjate
"Näiteks kaob alates 01.05.2015 tarbijal võimalus kasutada erimärgistatud vedelkütust kütteainena, mille tagajärjel on tarbijad sunnitud kodu kütmisel kütteainena kasutama tavalist diislikütust. Meie arvates on ebaõiglane loota, et kodu vedelkütusega kütvad tarbijad vähendavad loodushoiu eesmärgil oma kodude kütmist, küll võivad nad aga olla seda sunnitud tegema seoses neid aasta jooksul juba teistkordselt tabava aktsiisitõusu tõttu," märkis Saks.
Eesti Õliühing on seisukohal, et tuleks paika panna pikaajaline aktsiisipoliitika, jälgides samas, et riik liiguks ka puhtama sõidukipargi suunas, soodustades vähemsaastavate kütuste laiemat kasutuselevõttu.
"Et tagada erinevate energiakandjate - naftatooted, maagaas, autogaas (LPG), põlevkiviõli, elekter - aus ja võrdseid tingimusi võimaldav konkurents, tuleks kõiki kütuseliike käsitleda komplekselt ja erinevaid kütuseliike maksustada vastavalt nende energiasisaldusele, keskkonnamõjule ja kasutusotstarbele," põhjendas Saks liidu vastuseisu valitsuse plaanile.