Eesti ettevõtjad kaasavad disaineri, kui äri ei edene
Reeglina kipuvad Eesti ettevõtted tootearendusega tegelema jupiti ja eraldatuna, leiavad disainifirma Iseasi disainerid.
Eestis teenust pakkuvatest disainibüroodest tegeleb tootedisainiga kaduvväike osa ning büroode kokku lugemiseks, kus töötab üle kahe disaineri, ei ole vaja terve käe sõrmi. Iseasi meeskonnas on 7 disainerit.
Iseasi disaineritele tähendab nende töö tervikuga tegelemist. Üksiku toote kujundamist eraldiseisvalt ettevõtte tervikpildi arendamisest tuleb harva ette. Toode ei sünni tühjale kohale, vaid luuakse läbimõeldud ärimudelisse, konkreetsele kasutajale, avatud mõtlemisega ettevõtjaga koostöös. See lihtsana näiv tõde ei ole siiski ettevõtete tavaline lähenemine ja reeglina kiputakse tootearendusega tegelema jupiti ja eraldatuna. Et oma töö edukust tõsta, on Iseasi liikunud ka palju laiemale tegevusväljale, kus arendatakse tooteid koos kaasnevate teenuste ja keskkonnaga, analüüsides ettevõtte toimimist ja ärimudeleid.
Uut mäge on vaja
Parim klient tootedisaini büroole ongi ettevõtja, kes on valmis suuremateks muudatusteks, kui vaid ühe toote kujundus, kes usaldab professionaale ja kaasab neid oma tegevuse põhiprobleemide lahendamisse. Et disainer saaks pakkuda strateegilisi terviklahendusi, peab ta olema kaasatud kogu tootearenduse ja tegelikult kogu ettevõtte arenduse protsessi, mis teinekord võib viia ettevõtte ärimudeli ümbermõtlemiseni. On ju need tootega vastastikuses sõltuvuses.
Tihti tekib tööstusettevõttes esimene mõte disaini kaasamiseks ühel lootusetul päeval, kui müük aina allamäge veereb ning tulevik tumenema hakkab. Siis loodetakse imet väikesest ja arglikust disainisüstist, mis mõne toreda päästva toote sünnitaks. Aega, vahendeid, aga eelkõige mänguruumi ja julgust uusi väärtusi luua ei ole. Sellise töö läbirääkimised jäävad iseasi büroos enamasti soiku, sest tööd tuleb teha naudinguga ja naudingut saab vaid tegevusest, mis toob ja loob tulemusi, usuvad Iseasi disainerid. Tühja tööd ei luba disaineri eetika teha. Nagu ütleb tootedisainer ja Iseasi partner Martin Pärn: “Selline ettevõte ei suuda väikeste sammudega tagasi mäest üles ronida. Uus mägi on vaja leida, mida vallutada.” Sinise ookeani vesi tundub aga külm ja ohtlik.