Tuhandetes varjatud äppides jooksevad salaja tuhanded reklaamid, mida kasutaja ei näe. Sel teel varastatakse turundajate raha ja nutiseadmed muutuvad aeglaseks, selgub värskest online-reklaamide vargust uurivas firma Forensiq raportist.

10 päevase vaatluse käigus selgus, et 1% kõigist jälgitud USA nutiseadmetest tegutses vähemalt üks äpp, mis korraldas sedalaadi vargust. Euroopas ja Aasias olid 2-3% nutiseadmetest tegelemas valereklaamide näitamisega. Forensic avastas üle 5000 rakenduse, mis näitasid nähtamatuid reklaame nii Apple’i kui Androidi seadmetes. Igal aastal makstakse selliste reklaamide eest umbes 850 miljoni dollarit ehk 775 miljonit eurot. Kõige aktiivsemad reklaamivarguseäpid suudavad kedrata päevas ühes nutiseadmes läbi kuni 2 gigabaiti andmeid.

Palju võltsreklaami äppidest loeti esialgu pettusteks. Forensiq avastas, et mõned rakendused näitavad reklaami nii suure sagedusega, et inimesed ei suuda neid jälgida. Iga nähtava reklaami kohta kuvatakse reklaami taustal veel kuni viis nähtamatut reklaami.

Erinevalt muust pahavarast võivad sellised rakendused täita täiesti seaduslike eesmärke. Paljud nendest on reaalsete kasutajate poolt armastatud mängud.

Forensiq’i raport ei sisaldanud ühegi firma nime, kuid Bloombergi ajakirjanikule näidati mitmeid kahtlasi rakendusi. Ühes Apple’i seadmes jooksis American Baby ajakirja reklaam ja Sevenlogicsi arendatud rakendus. Samuti leidusid nähtamatute reklaamide seas Olive Gardeni, Amazoni ja IBMi omad.

Sageli süüdistatakse nutiseadmete aegluses ja kokku jooksmises Androidis jooksvaid arendaja Girls Games Olny mänge nagu Waxing Eyebrows, Celebrity Baby ja Vampire Doctor. Forensiq näitas, et lisaks mängudele jooksutatakse seadmes ka koodi, mis toodab pideva voona selliste firmade nagu Microsoft, Coca-Cola ja Mercedez Benzi mitte nähtavaid reklaame. Seadmete kiiruse küsimus tekib kindlasti päevakord, kui arvutis jooksevad ka rakenduste teised funktsioonid.

Sedasi reklaamimine läheb vastuollu kõigi Apple’i ja Androidi rakenduste poodide reeglitega.

Majanduslik faktor võib olla põhjuseks, miks sellised äppe on nii vähe. Keskmiselt maksavad reklaamiandjad mobiiliäppides reklaamimise eest umbes 1 dollari tuhande näitamise kohta. Inimesed, kes otsivad elatust mobiilsete seadmete pettustest võivad leida tasuvamaid võimalusi.

Mobiilitelefoni ohte jälgiv turvafirma teatas, et USAs saab olema edaspidi kõike kiiremini kasvav mobiiltelefonipahavara niinimetatud lunaraha nõudev tarkvara. Selle abil võtavad kriminaalid kontrolli mobiiltelefoni üle ja nõuavad raha selle lahtilukustamise eest. Telefoni kohta on nähtamatute reklaamide näitamine vähetulus äri võrreldes sellega, et nõuda kellegi nutitelefoni või tahvelarvuti lahti lukustamise eest näiteks 200 dollarit.