FOTOD: Mida me teame altkäemaksuafääri keskmes olevast pika ajalooga Remontowa laevatehasest?
Mullu 70. aastapäeva tähistanud Poola Gdanski laevatehas Remontowa Shipyard kuulub valdusfirmale Remontowa Holding, kus on palgal 8000 töötajat. Lisaks töötab koostööpartnerite juures 2000 töötajat. Kokku kuulub gruppi enam kui 25 ettevõtet. Mullu lasti vette 1000. alus. Täna on see laevatehas kistud altkäemaksuskandaali, mille keskmes on Tallinna Sadama endised juhid Allan Kiil ning Ain Kaljurand.
Maailma suurimate laevaremondifirmade sekka kuuluv ettevõte tegeleb nii laevade ehituse, remondi kui ka ümberehitusega olgu nendeks kaubalaevastiku, mereväe alused või praamid. Ehitatakse ka naftapuurimise platvorme.
Gdansk on enam kui 1000 aastase ajalooga linn, kus asuvast laevatehasest sai alguse Solidaarsuse liikumine, mis kukutas Poolas võimult kommunistid.
2001. aastal erastati laevatehas. 2003. aastal sai Gdanski laevaremonditehas Northern Shipyardi suurimaks omanikuks ja 2011. nimetati Northern Shipyard ümber Remontowa Shipbuildinguks.
Laevatehase värskeim (mullune) ajakiri kirjutab, kuidas Eesti majandus- ja infrastruktuuriminister Urve Palo vajutas laevatehases nuppu, millega algas Tallinna Sadama tellitud kahe praami ehitus (Fotod toonasest käigust allpool).
Ettevõtte aktsiakapitali suuruseks on 25 miljonit zlotti ehk ligi 6 miljonit eurot.
Kahtlustuse sisu
Tallinna Sadam hakkas eelmisel aastal otsima laevaehitajat praamide ehitamiseks ja just selles osas käib uurimine altkäemaksuvõtmise kahtluse tõttu. Praame ehitatakse Poola ja Türgi laevatehastes. Feldmanis ütles, et rahvusvahelist koostööd tehakse uurimise raames mitme riigi, nende seas Poolaga.
Altkäemaksu võtmise varjamiseks liikus raha vahendajate kaudu. Seetõttu on Kaljurannale ja Kiilile esitatud kahtlustus ka rahapesus. Vahendajate isikuid, selleks kasutatud firmasid ja muud infot raha liikumise kohta uurimise huvides veel öelda ei saa.