Ettevõtluskonkurss kui tasuta tööriist firma hüvanguks
“Konkursil osalemine peaks olema osa ettevõtte turundusstrateegiast,” ütleb Marketingi Instituudi juht ja turunduskoolitaja Anu-Mall Naarits. “See on tasuta tööriist, mis tuleb panna ettevõtte huve teenima,” ütleb Naarits. “Ehkki enamasti ei kaasne tiitliga rahaline preemia, on saadud tunnustus ja kontaktid suurema kaaluga.”
Eesti suurimat konkurssi Ettevõtluse Auhind korraldab Ettevõtluse Arendamise Sihtasutus (EAS) juba 15 aastat. EASi juhatuse esimees Hanno Tomberg kinnitab, et konkurssi korraldatakse ka tulevikus: “EASile on oluline ettevõtjaid julgustada ja nende saavutusi esile tõsta. Ettevõtluse Auhinna väljaandmine annab meile hea võimaluse korra aastas ettevõtjatele „aitäh“ öelda.”
2014 aastal pärjati Aasta ettevõtteks Top Marine OÜ. Ettevõtte juhi Andry Prodeli sõnul ongi nende ettevõttes konkurssidel osalemine osa turundusttegevusest. “Esimest korda nomineeriti meid aastal 2007. Võitu ei tulnud, kuid olime väljavalitute seas. Sealt edasi oleme kandideerinud igal võimalusel,” kommenteerib Prodel. “Konkurss on väga hea võimalus ettevõtte tutvustamiseks.”
Konkursse igasugusele profiilile
Konkursse korraldatakse nii piirkondlikke kui üle-eestilisi, on nii suurettevõtetele suunatuid kui ka neile, kes ärimaailmas esimesi samme astuvad. On tavaline, et ühe ettevõtluskonkursi raames antakse välja mitu alakategooria preemiat, mis võivad aastate lõikes erineda.
“Ka kategooriad ajakohastuvad,” kommenteerib Janar Sutt, Rootsi ekspordi ja investeeringute nõukogu Tallinna esinduse juht. Rootsi ekspordi ja investeeringute nõukogu korraldab Baltikumis üht olulisemat CSR-valdkonna konkurssi Rootsi Äriauhind. “Rõhutame Rootsi väärtusi - jätkusuutlik kasv ja vastutustundlik ettevõtlus. Sel aastal anname esmakordselt välja tehnoloogilise innovatsiooni preemia.”
Sutt kommenteerib, et konkurss ei ole siiski vaid Rootsiga seotud ettevõtetele. “Osalema on oodatud ka ettevõtted, kellel tänasel päeval ei ole Rootsiga mingit seost,” kinnitab Sutt. ”Konkursil osaleminel loob ligipääsu uutele teadmistele ja uutesse võrgustikesse. See on hea võimalus avastada uusi ärivõimalusi nii Rootsis kui Eestis.”
Konkursil osalemine loob uusi võimalusi
Uute ärikontaktide leidmine on üks olulisematest hüvedest, mis konkursivõiduga kaasneb. “Ajalugu on näidanud, et avalik tunnustus ja tähelepanu on avanud ettevõtetele uusi uksi – see on selge signaal konkursi mõjust ja olulisusest,” kommenteerib Hanno Tomberg.
Konkursil Rootsi Äriauhind eelmisel aastal jätkusuutliku kasvu preemia pälvinud Greencarrier Freight Services Estonia peadirektor Priit Mäggi kommenteerib: ”Konkursi võiduga kaasnes palju tähelepanu, see on hea reklaam ja tunnustus ettevõttele.”
“Konkursiga kaasnev tunnustus on kindlasti oluline olemasolevatele klientidele,” ütleb Naarits. “Kuid veel olulisem on see just nö kliendi soojendamise protsessis. Potensiaalsed kliendid, kes on alles otsustamas ettevõtte kasuks, just neile on oluline silma paista.”
Naaritsa sõnul ei tea selliste ürituste puhul kunagi, kellele ettevõte silma jääb. “Kandideerides puutud kokku mõjuvõimsate inimestega, kes võivad uusi uksi avada.”
Rootsi äriauhinna konkursil Aasta 2014 nooreks ettevõtjaks pärjatud Jevgeni Kabanov, tarkvaraarendusettevõtte ZeroTurnaround asutaja, hindab tiitlisaamidega kaasnenud tunnustust kõrgelt. “Alustava ettevõtte kõige suurem vaenlane on ebakindlus,” tunnistab Kabanov. “Iga tõestus, et teed õiget asja, vähendab seda ebakindlust ja võiduga kaasnenud tunnustus oli selles mõttes väga suureks abiks.”
Tunnustus on oluline ka suurematele ja juba tuntud ettevõtetele. Aasta ettevõtte 2014 Top Marine OÜ juht Andry Prodeli sõnul tõi konkursivõit väga palju positiivset tagasisidet ja andis meeskonnale kindlust, et valitud ärimudel ja tegevussuunad on õiged. “Töötajad ja kliendid saavad aru, et oleme tõsised tegijad, suhtumine on teine ja seda on raske alahinnata,” ütleb Prodel.
Ka Rootsi Äriauhind 2014 vastutustundliku ettevõtluse preemia pälvinud ISS Eesti tegevjuht Madis Kase kinnitab, et lisaks üldisele tuntusele, mis võiduga kaasnes, oli märgatav ka ettevõtte sisene mõju. “Inimesed on entusiastlikud ja enam ei ole küsimust, miks me seda teeme.”
Enamasti eeldab osalemine vaid kandideerimisvormi täitmist ja see ei maksa midagi. 2012 aastal Nooreks ettevõtjaks pärjatud Indrek Rebase, elektroonikadisainiettevõte Hedgehog asutaja sõnul oli alustavale ettevõttele abiks ka ainuüksi kandideerimisavalduse küsimustele mõtlemisest.
Ettevõte peab ise olema aktiivne
“On oluline, et osaleja ka ise oma tulemust maksimaalselt välja kommunikeeriks,” ütleb Naarits. “Alustades sellest, et kandideerimisest tuleks rääkida ettevõtte sees, et töötajad tajuksid, et nad on osalised protsessis ja tunneksid uhkust.”
Naaritsa sõnul on mõistetav, et ettevõte ei pruugi soovida kommunikeerida väljapoole, et kandideerib sellisele ja sellisele auhinnale, kui pole teada, kuidas konkursil läheb. “Küll aga peaks tegevust kaaluma, kui on tegemist konkursiga, kuhu osalema igaüks ei pääse,” ütleb Naarits. “Siis on juba väljavalituks saamine oluline aspekt, mida tuleks kommunikeerida.”
Naarits on veendunud, et ettevõtluskonkursil osalemisest on väga palju võimalik võtta, see on erakordselt hea võimalus. “Ettevõte ise peab olema aktiivne, kajastama saavutusi igas võimalikus kanalis. Ka konkursil saadud pildimaterjal tuleb ära kasutada,” soovitab Naarits. “Riputage pidulikul auhinnatseremoonial tehtud fotod, kus tuntud inimene annab auhinda üle, ettevõtte kodulehele ja kasutage neid müügipresentatsioonides,” julgustab Naarits.
“Mis puudutab enda kiitmist, siis meie ei ole kitsid olnud,” ütleb Prodel. “Oleme saavutusi igal võimalusel promonud – välismessidel, trükistel, esindusmaterjalidel, sotsiaalmeedias – ja see töötab,” kinnitab Prodel.
“Lähivälisturgudel teatakse meie presidenti hästi,” ütleb Prodel. “Seal tegutsedes oled sa lihtsalt ettevõte Eestist. Kui aga näitad, et president Ilves surub kätt ja annab sulle auhinda üle, on suhtmine ka juba hoopis teine,” teab Prodel omast kogemusest.