Turundusraadio: mida on vaja, et veebidisain oleks ilus ja tõhus?
Veebidisain on osa suurest tervikust, telliskivi või uks majast, mis peab ülejäänud tegevusega kokku kõlama. Ükski osa või nupp veebilehes ei tohiks olla selle pärast, et seda oli äge panna. Igal asjal peab olema mõte, mis kannab suuremat eesmärki, ütleb Kaupo Kalda digilahendusi pakkuvast OKIA-st.
Veebidisain on paljude ettevõtmiste edu alus, aga kuidas selleni jõuda? Et sünniks hea veebileht, peab esmalt aru saama, kuidas kliendi äri töötab. Selleks laseb OKIA oma klientidel vastata 25-le teemakohasele küsimusele ja läheb kliendile külla, et luua isiklik kontakt ja tunnetus tema tegevusest. Klient näeb enamasti oma äri seestpoolt, veebi loojad vaatavad seda aga värske pilguga väljastpoolt.
„Pead kliendiga üheks kasvama, oled üks tiim, peate hästi läbi saama nagu sõbrad omavahel,“ selgitab Kaupo Kalda. Lisaks peab ka vaatama, mida teevad konkurendid, mis on neil head ja püüdma võimalusel latti tõsta.
Veebidisaini sünd on protsess, mille käigus uuritakse põhjalikult, kuidas kliendi äri toimib, kus sünnib ostuotsus, kes on otsustaja (töömees, filiaali juht, kõrgema osakonna juhataja vm) ja mõista, mis teda huvitab. Näiteks olukorras, kus inimene otsib endale kliimaseadet, aga pakkumiste tulvast on seda õiget väga keeruline leida. Sellisel puhul on oluline saada kliendiga kontakti, et telefoni või e-maili teel edasi suhelda. Veebilehele ülesriputatud tootekataloogide mõte seisneb oma massiivsuse näitamises.
Järgmise sammuna valmivad veebist esimesed prototüübid ja reaalsed visuaalid. Otsuseid tuleb teha kiiresti ja selleks kohtutakse kliendiga iga nädala või paari tagant. Samas tuleb hea lahenduse tegemiseks eraldada disaineritele piisavalt aega (minimaalselt paar kuud kuni pool aastat). Ja ka piisavalt raha. Hea veeb maksab 5000–10 000 eurot. Eeldatakse, et sisu eest hoolitseb klient ise. Sageli tullakse aga kiiruga, et veebi on vaja juba kuu aja pärast ja selle tegemiseks on eraldatud vaid 3000 eurot.
Väikeettevõtjate puhul on Kaupo Kalda täheldanud, et sageli nad ei saa aru, et veebileht eraldiseisvana pole lahendus. „Teevad lehe valmis ja jäävad ootama, et midagi juhtuks,“ ütleb ta. Kalda sõnul on see sama hea, kui teha end ilusaks, et leida endale meest või naist ja jääda siis koju taburetile istuma. Mõistagi peab leht olema hästi läbimõeldud, kandma sõnumit, aga ka turundus peab sellega käsikäes käima. Ehk mõtlema peab ka sellele, kuidas muuta müük tõhusaks. Loomemajanduse inimesed teevad sageli selle vea, et nende hoolikalt kujundatud lehelt ei saa aru, millega täpselt tegeletakse ja nad ei üritagi klienti kontaktivõtuni suunata.
„Eestlane ei oska müüa, kardab, et see on mingi paha asi,“ ütleb Kalda ja lisab, et ega see maailma päästmine ka pole, aga sellega peab tegelema, et tänapäeva ühiskonnas silma jääda.
Lisaks oma põhitööle ka droonifotograafina tegutsev Kalda on märganud, et turundamisraskustes on ka fotograafid. Tema ise kirjutab, räägib, suhtleb ja peab blogi ning tal on nüüdseks Facebookis juba 15 000 fänni. Mõistagi nõuab see kõik aega ja aeg on raha ja turunduse jaoks on see tegevus vajalik. Et jõuda sihile, peab olema ka järjepidev. Nii saad luua isikubrändi.
Turundusraadio saadet saab kuulata siit.