Facebook’i transpordi kommuune (nt Tallinn-Pärnu-Tallinn, Tallinn-Tartu-Tallinn), mis ühendavad erinevaid linnasid ja asulaid ning nende vahel liiklejaid, on Eestis üle 20 ja igas neist on liikmeid 1000-19 000. See moodustab arvestatava grupi nooremapoolseid tarbijaid, kes eelistavad sõidujagamist ühistranspordile. Peale nende kommuunide on loodud ka erinevad sotsiaalseid võrgustikke nagu Wisemile, millel veidi rohkem kui kuu ajaga on üle 1000 registreerunud kasutaja, ja Taxify rakendus Hopp, millega liitus esimese kuu jooksul lausa 5000 inimest.

Seda tarbijagruppi on asunud püüdma ka transpordituru uued tulijad nagu odavbussifirma Simple Express. 1€ alghinnaga bussipiletid pole aga suutnud kõigutada kommuunides ja rakendustes välja kujunenud sõidutasu, mis püsib enamikel suundadel 5€ peal.

„Jah, bussiettevõtted teevad küll kampaaniaid ja pileteid müüakse ühe-kahe-kolme euro eest, kuid sellised pileteid saab soetada vaid mitu nädalat ette ning ühes bussis on neid vaid teatud arvu piires. Enamasti on bussipileti hinnad ikkagi vähemalt 2 korda kallimad, võrreldes tasuga, mida küsitakse kommuunides ja võrgustikes,“ põhjendas Wisemile tegevjuht ning mitmete Facebook’i transpordikommuunide administraator Arti Kütt.

Kütt tõigi peamiste põhjustena, miks arvestatav grupp tarbijaid eelistab sõidujagamist, soodsa hinna ja mugava uksest-ukseni reisi. „Pole tüütut teekonda kodust bussijaama ja jaamast sihtkohta ning sobivas kohas auto peale saamine on vaid kokkulepe küsimus,“ lisas ta. Küti sõnul on nendel lihtsatel põhjustel ka küsitud tasu püsinud ja tõenäoliselt püsib muutumatuma ka edaspidi.

Simple Expressi esindava Eesti Buss OÜ juhi Gunnar Obolenski sõnul on noor tarbijagrupp bussifirma jaoks kahtlemata oluline sihtgrupp. Seda kinnitab tema sõnul ka fakt, et erilist rõhku on pandud ühendustele ülikoolilinna Tartuga, kuhu saab soodsalt sõita mitmest Eesti paigast.

„Transpordiliigi valik on isikliku eelistuse küsimus, aga kahtlemata on ka bussidel palju eeliseid autosõidu ees. Bussid on muutunud väga mugavaks - meie bussides on rohkelt jalaruumi, tasuta WiFi ning iga istmepaari juures on olemas pistikupesa mobiili või arvuti laadimiseks. Bussis on kindlasti mugavam teha näiteks viimase hetke koolitöid või tööasju, aga ka puhata. Ühtlasi on professionaalse bussijuhiga sõit maanteel turvaline,“ tõi Obolenski välja bussiga liiklemise plusse.

Obolenski jäi veendumusele, et kuigi tema sõnutsi kaootiliselt toimiv kommuunipõhine autosõit on kindlasti soodsam kui võtta vahemaa ette üksi autos liigeldes, on kindla sõidugraafikuga, rohkema ruumiga, lisateenustega ja alates 1€ piletiga bussisõit parem valik.

Inimestekeskse sõidujagamise veendunud pooldaja Kütt sõnas aga, et jagamismajandus ongi järk-järgult muutumas populaarsemaks ka globaalselt ja selle üks suurimaid osasid on transpordijagamine. „Linna- ja maapiirkondade vahelist transpordiühendust suudaksid kordades tihedamalt, kiiremini ja odavamalt tagada juba nagunii teedel liikuvad autod. Selleks on lihtsalt vaja soodne keskkond luua,“ põhjendas Kütt.

Kuvatõmmis Facebook'ist