Munitsipaalpolitsei Põhja-Tallinna tugipunkti vaneminspektor Pavel Boitsov jr sõnul on romusid linnapildis häirivalt palju, kuid Põhja-Tallinna keerulise parkimisega linnaosa jaoks on aga iga parkimiskoht kulla hinnaga. „Minu hinnangul on alles veel 10- 15 tükki, aga ma ei jäta enne, kui olen kõigist vabaks saanud,“ ütles inspektor kindlameelselt.

Mitte iga pikalt paigal seisnud sõiduk ei kvalifitseeru romusõidukiks

Boitsovi sõnul on romusõidukite puhul tegemist suhteliselt keerulise teemaga, sest sõiduki määratlemisel romusõidukiks tuleb näpuga järge ajada Tallinna linna heakorraeeskirjas. Heakorraeeskirja §2 lg 9 ütleb, et romusõiduk on sõiduk, millel puuduvad selle mehaanilised osad või kereosad või autoklaasid või rattad ja mis oma välimusega riivab linna esteetilist väljanägemist või rikub linna puhtust ja heakorda. Seega iga porine või lössis rehvidega sõiduk ei ole ilmtingimata romu.

„Toon lihtsa näite. 10 aastat tagasi läksin Eesti Kaitseväkke ja parkisin auto liiklusreegleid järgides maja ette ja kui ma aasta pärast koju tulin, oli auto pikast seismisest tolmukihi all ja kaks esirehvi tühjad. Olgu, ta ei olnud just kõige puhtam, aga ainuüksi tühi rehv ja porine aknaklaas ei tee sõidukist romu,“ selgitab Boitsov.

„Kui autol on numbrid küljes ja avariilised tunnused puuduvad, siis ei ole tegemist romuga. Me ei tea ju, mis on omanikuga juhtunud – äkki on ta haigestunud, pikal ärireisil või midagi muud," selgitas inspektor mitmeid põhjuseid seisma jäetud autode taga. Boitsov tõi näite ühest Kopli tänaval seisnud romust, millele esitati kaebus, sest teele oli tilkunud kahtlast vedelikku, aga lapsed olid sõiduki sees mängimas käinud. Registrist auto omanikku ei leitud ja mitmete kontaktide kaudu selgus hiljem, et tegemist oli kunagise majaelanikuga, kes oli kolinud Uuralite taha ning sealses mägikülas juba ammu surnud.

Romusõidukite omanike otsimine meenutab detektiivitööd

„Vahel on mul tunne, et olen Sherlock Holmes,“ muigab Boitsov. „Selle Kopli tänava auto looga läks kolm nädalat, aga sain asja korda. Naise jutu järgi müünud mees auto enne ärakolimist naabrile, viimane müüs selle omakorda edasi. Mõlemad jätsid aga auto ümber registreerimata. Siis ostis viimane omanik uue auto, vana jäi aga laokile. Kas ununes või unustas meelega, seda ei tee kindlaks, aga tänaseks on ta kadunud“. Samasuguseid, pikka uurimist nõudvaid juhtumeid on mitmeid.

Kui autol puudub numbrimärk ja ka WIN koodi ei õnnestu tuvastada, saab tihti abi kohalikelt elanikelt ja korteriühistult, kes on romu pärast pahased ja kellel on teada kas omaniku nimi või isegi kunagi tehtud fotod autost, kus number näha.

Romusõiduk on oht ümbritsevale

Boitsovi sõnul on romu ohtlik kuna, see on peavarjuks kodututele ja narkomaanidele, kes sõidukitesse süstlaid, prahti ja väljaheiteid jätavad. See on suur oht laste tervisele, kes uudishimust autodesse mängima lähevad ja kõige eeltooduga kokku puutuvad. Samuti on võib sõidukitest välja lekkida bensiini ja muid vedelikke ning seetõttu on auto vahetus läheduses suur tuleoht. Kõige praktilisemast ja lihtsamast küljest vaadatuna, võtavad romud ära parkimiskohad, mille järele niigi suur nõudlus ja samuti riivavad need linnapildis silma.

Miks romusid lihtsalt ära ei viida?

"Paraku ei võimalda meie seadusandlus ilma omaniku loata autot teisaldada, välja arvatud juhul kui ta kujutab ohtu inimese elule-tervisele. Või kui ta on pargitud viisil, mis takistab liiklust ja tekitab liiklusohtliku situatsiooni. Tihti tuleb ette aga juhtumeid, kus omanik ei teagi, kus tema auto on," selgitab romudele nõiajahti pidav inspektor.

Tüüpiline pidavat olema näide, kus sõiduk on mitu korda omanikku vahetanud ja ükski uuest omanikust ei ole seda oma nimele registreerinud.

Lasnamäe on järjekorras järgmine

Boitsovi sõnul on samalaadne töö vaja teha Lasnamäel, kus ta tänaval ühe patrullkäigu jooksul märkas vähemalt sadat autoromu.

„Munitsipaalpolitsei ootab oma infotelefonil teateid häirivatest romusõidukitest, kuid enne tuleks veenduda, et tegu on ikka romusõidukiga. Kordan: romusõiduk on sõiduk, millel puuduvad selle mehaanilised osad või kereosad või autoklaasid või rattad ja mis oma välimusega riivab linna esteetilist väljanägemist või rikub linna puhtust ja heakorda," rõhutas Boitsov.