Oleme jõudnud ristteele: kumb võidab, kas Jaapani vesinikuauto või Hiina elektriauto?
Aasia kaks juhtivat autotootjat maad Jaapan ja Hiina on eri meelt – kas tuleviku peaksid autod kasutama kütusena elektrit või vesinikku.
See meenutab väga kõrgete panustega Sony mängu Panasonicu vastu Beta-VHSi videosõjas 1980ndatel. Võitja saavutas üleilmse teistegi tootjate poolt kasutusele võetud tehnoloogilise standardi, kirjutab Reuters. Seekord on mängus üleilmne autoturg.
„Oleme jõudnud ristteele,“ ütles autotööstuse konsultatsioonifirma IHS Automotive’i Aasia tegevdirektor James Chao. „Raske on vähendada akude ja vesiniku vahelise valiku olulisust.“
Maailma juhtiv nafta importöör ning saastatuse käes maadlev Hiina püüab suruda läbi elektriakudel töötavaid autosid. Peking soovib, et see läheks massidesse.
„Hiina president Xi Jinping seletas, et uute elektriautode arendamine on Hiina autotööstuse ainus kasvutee,“ ütles Beijig Automotive Groupi juht Xu Heyi, kes on ka kompartei kõrge ametnik.
Jaapanis nähakse tuleviku teisiti. Seal on investeeritud palju vesinikku kasutavale kütteelelemendi tehnoloogiale ja infrastruktuurile. See on osa rahvuslikust poliitikast, mille kohta öeldakse vesinikuühiskond, kus elamud ja autod peaksid tootma nullsaastet.
„See ei tähenda, et me ei tegeleks elektriautoga,“ ütles Toyota Motorsi autode tehnoloogiajuht Koei Saga. Elektrimootor on tehniliselt suhteliselt lihtne tehnoloogia. „See peab arenema. Kui te otsite ülimat lahendust, siis see ei ole elektriaauto.“
Muidugi ei ole Jaapan ja Hiina ainsad võiduajamises osalejad. GM teeb vesinikuautode osas koostööd Hondaga. BMW on valinud sama tehnoloogia partneriks Toyota. Samalaadsest koostööd teevad Daimler ja Korea Hyundai Motor.
Kolmapäeval näidati Tokio autošõul Honda Motorsi massturule mõeldud vesinikuautot Clarity Fuel Cell, mille müük algab märtsis. Varsti pärast seda tuleb auto müügile USAs ja Euroopas.
„Honda usub, et see auto muutub massidele kättesaadavaks,“ ütles Honda tööstusjuht Toshihiro Mibe. „Me tahame, et see auto päästab valla vesinikuühiskonna.“
Auto maksab enne valitsuse subsiidiume 7,66 miljonit jeeni (57 700 eurot). Toyota tõi juba varem välja vesinikul töötava Mirai, mis tähendab Jaapani keeles tulevikku. Mirai ostjad saavad riigilt toetust 3 miljonit jeeni (22 600 eurot).
Hiinas tegelevad elektriautoode loomisega tosinkond iduettevõtet, kelle tegevust finantseerivad tehnoloogiagigandis nagu Baidu, Xiaomi ja Tencent.
Hiina pakub eraisikutest täiselektriautode ostjatele enam kui 25 000 dollarist soodustust ning hübriidautodele sellest summast enam kui poole suurust toetust.
Hiina elektriautode uue laine eestvedajaks on LeTV asutajas miljardärist 42-aastane Jia Yueting.
Ta soovib luua võimekat elektriautot, millest võiks saada Tesla-tapja. Auto on juba saanud nimeks Le Supercar. Lisaks on ta andnud sadu miljoneid dollareid Atieva ja Faraday’le. LeTV on partnerluses Beijing Auto ja Aston Martiniga, et tuua tänavatele 2017-2018. aastal võimsad elektriautod.
Jaapani valitsev erakond soovib, et 2025. aastaks langeks vesinikuauto tootmise kulu 20 000 dollarile. Märtsiks on linnades plaanis luua 100 vesinikutanklat.
„Kui vesinikuautod tulevad välja, vajame me üsna korraliku infrastruktuuri, et veeldatud vesinik oleks saadaval kõikjal. Selles osas on jõudnud Jaapan maailmas kõige kaugemale.,“ ütles Mibe.