Lugeja kiri:

"Kui ma eelmisel nädalal Solarise keskust külastasin, ilmnes veidikene häiriv ning kummaline asi. Viibisin Solarise keskuses umbes 10-15 minutit ning külastasin koos oma õega ainult toidupoodi, sest vaja oli osta vaid paari toidukaupa. Keskuses viibimise ajal ei loginud ma sisse Solarise WiFi-võrku ega ühegi majas asuva kohviku, restorani, kaupluse või muu taolise internetivõrku. Kasutasin telefonis oma andmeside ja tegin ühe pikema kõne. Kuskil 5 minutit pärast Solarise keskusest lahkumist tuli minu ja mu õe telefonisse teade, et Solaris keskuse Instagrami kasutaja "solariskeskus" hakkas meid Instagrammis jälgima s.o follow-ima.

Oleks siis ainult ühte meist jälgima hakatud, aga korraga mõlemat ja vahetult pärast keskusest väljumist. Kas kaubanduskeskus luurab mingi tehnikaga oma külastajate järele või kuidas nad mu isikliku kasutajani jõudsid?"

Selgitab Geenius.ee tehnoloogiaajakirjanik Hans Lõugas:

"Kirjeldatud juhtumi seletamiseks on minu hinnangul kolm võimalust. Esiteks tegu oligi juhusega, kus Solarise Instagrami konto haldaja lisas teid juhuslikult samal päeval sõpradeks.

Teiseks, kuid kõige ebatõenäolisemaks- Solarise keskus kasutab väga keerukat tehnoloogiat ja tuvastabki keskuse külastajad. Tehniliselt on see küll võimalik, sest iga külastaja jätab endast hoone võrguseadmetele jälje isegi siis, kui näiteks WiFi-võrku ei ühendu. Ainuüksi siis, kui telefonis on WiFi sisse lülitatud, suhtlevad telefon ja hoone võrguseadmed omavahel (nii-öelda kompavad üksteist, kuid ei loo püsivat ühendust). Selle järgi saab tuvastada sinu seadme tehnilise nime (MAC-aadressi) ja selle järgi jälgida, kas, kus ja millal see seade (ehk sina) ringi liigud.

Kõige tõenäolisem on minu hinnangul aga võimalus, et ühenduse tegi hoopis Instagram ise. Nimelt pakub Instagram nn soovitatud kasutajate nimekirja ehk soovitab, keda kasutaja võiks näiteks jälgima hakata. Instagram pole täpselt selgitanud, kuidas "soovitatud kasutajate" nimekiri tekib, kuid see on koostatud keeruka algoritmi abil. Seega masin ise arvutab välja, kes võiks ühele inimesele (Solarise sotsiaalmeedia projektijuhi kontole) huvi pakkuda.

Antud juhul võis olla, et Instagram arvestas mõlema kasutaja (Solarise keskus ja see külastaja) geograafilisi koordinaate ja olemasolevate sõprade sisu. Isegi kui külastaja ei kasutanud Solarise hashtage, võisid tema sõprade sisu ja Solarise keskuse seniste sõprade sisu olla sarnased. Nii pakkus Instagrami algoritm, et Solarise keskus võiks need inimesed endale sõbraks lisada.

Solaris: kohe kindlasti ei kasuta me külaliste telefone monitoorivat süsteemi

Solarise keskuse turunduse projektijuht Paula Toomel rõhutas, et keskus ei kasuta täna ühtegi külastajate mobiiltelefone monitoorivat süsteemi ega ka mitte ühtegi süsteemi, mis võimaldaks taolist isikute tuvastamist.

"Üldiselt hakatakse lehe poolt jälgima inimesi, kes mingit pidi võiksid olla huvitatud Solarisest - kui külastaja on teinud Solarises või näiteks mõnes sealses toidukohas pilti, kasutanud eelmainitud hashtag'e (toim. märksõnu), olnud sildistatud kellegi pildile, kes on sarnaselt käitunud või olles kasutanud ajaloos vastavaid märksõnu (Solarise keskus või mõni sealne toidukoht, kauplus, kinod, kontserdimaja jt)," kinnitas Toomel.

Lugeja foto, kuvatõmmis