Peavalu laevaomanikele: meritsi kaubavedu ei ole kunagi nii odav olnud
Kuivtoorainete meritsi saatmise kulu langes rekordmadalale, kuna märgid näitavad Hiina rauamaagi ja söe nõudluse kasvu aeglustumist, kirjutab Bloomberg.
Baltic Day indeks, mis näitab kuivlastis laevade üleilmseid prahtimishindu, kukkus neljapäeval 504 punktile. See on indeksi madalaim näit alates 1985. aastast, kui Londonis asuv Baltic Exchange ehk Balti börs hakkas indeksit arvutama. Laevaomanikele valmistab see peavalu.
„Põhiteema on Hiina rauamaagi nõudluse puudumine,“ ütles Pareto Securitise laevandusanalüütik Eirik Haavaldsen. „Turg on nagu õnnetus ja seda peegeldavad prahtimishinnad. See on hirmutav turg. Ei tundu, et lähiajal näitaks turg elumärki.“
Nii nagu Hiina kasvav rauamaagi ja teiste toorainete import viis eelmisel aastakümnel prahtimishinnad rekordkõrgusesse, kukub see nüüd kasvu peatumise tõttu ning suurema kaubalaevastiku pärast. Maailma suurima laevandusmaakleri Clarksoni prognoosi kohaselt kasvab tuleval aastal Hiina rauamaagi ostmine vaid 1%.
Tänavu on prahtimishinnad kukkunud 36%.
Kuid ega rauamaak ole ainus kaup, mis probleeme valmistab. Söenõudlusega ei ole samuti lood kiita. Clarksoni prognoosi kohaselt kasvab Hiina söenõudlus tänavu 2%, kuid tuleval aastal väheneb 5,7%.