Michal pani Ossinovski paika: soovides tulemust, mitte tähelepanu, tuleks kainelt analüüsida alkoholipiirangute mõjusid
Majandus- ja taristuminister Kristen Michal jättis tervise- ja tööministri Jevgeni Ossinovski algatatud alkoholi- ja reklaamiseaduse muudatused kooskõlastamata. Erakordselt ebabürokraatlikus, küll aga tuntavalt sarkastilise alatooniga stiilis kirjutatud vastuses sotsiaalministeeriumile osutab Michal korduvalt isiklikult Ossinovskile ja tema ministeeriumi tegemata tööle.
"Hetkel ei saa me kooskõlastada meieni jõudnud eelnõu, mida pole koostatud hea õigusloome tava kohaselt ning kus seletuskirjas puuduvad majanduse poolelt vaadates põhjendused ja tõendid, mille põhjal oleks võimalik hinnata kavandatava piirangu proportsionaalsust," ütleb majandus- ja taristuminister Michal.
"Valdkond on oluline, seda enam tuleb hoiduda vindi üle keeramisest. On raske ette kujutada, et kõik inimesed, kes näiteks valmistavad õlletootjatele toorainet või lähevad hommikul tehasesse tööle, plaanivad kedagi õhtuks tappa. Ometi, selline mulje sõnavõttudest aga on jäänud," osutas minister ametikaaslase varasematele väljaütlemistele.
"Tervise- ja tööminister kindlasti suhtub sellesse argumenti tõsiselt, sest teda tsiteerides elektrituru seaduse eelnõu mittekooskõlastamisel kuu aega tagasi - „ministeerium ei kooskõlasta eelnõu alljärgnevatel põhjustel …seaduseelnõu ei vasta koalitsioonileppe punktile…eelnõu mõjud on läbi analüüsimata… ning eelnõu on põhjendamatult diskrimineeriv osapoole suhtes“. Eelnõu väljub mitmeski valikus kokkulepitu raamidest ja on läbi analüüsimata," lisas ta kirjas veel.
"Soovides tulemust, mitte tähelepanu, siis tuleks vastavalt hea õigusloome põhimõtetele kirjeldada valikuid, analüüsida kainelt valikute mõjusid ning avatult suhelda osapooltega. Alustades sellest, et ka ettevõtjad ja organisatsioonid, kes on valmis positiivseid lahendusi otsima, võetakse laua taha ning otsitakse koos toimivad lahendused kõige põletavamatele probleemidele, alustades näiteks küsimusest, kuidas kaitsta noori?"
Majandus- ja kommunikatsiooniministeerium toob oma kirjas välja, et eelnõus on analüüsimata näiteks Soome olukord - hoolimata vägagi rangetest müügipiirangutest on alkoholi tarbimine ikkagi väga kõrge? "Mida peaksime meie nendega võrreldes teisiti tegema, et saavutada soovitud mõju? Või mida on Soome teinud valesti, kui karmid keelud (näiteks 6 müügikohta Eesti 200 vastu) ei oma soovitud mõju ja alkoholitarbimine on meiega ikkagi sama?," küsitakse kirjas.
Kohati keerab Michal ka ise (meelega) vinti üle, norides näiteks eelnõu punkti, millega tahetakse keelata alkoholi müük tankla territooriumil. "Mootorsõidukid liiguvad ka elektri jõul. Mistõttu tõusetub küsimus, kas eelnõu eesmärk on keelata alkohoolsete jookide müük ka kauplustes, mis nt külgnevad või mille vahetus läheduses asuvad elektriautode laadimispunktid?"