VAATA: Päevad ja kellaajad, mil mõistliku hinnaga takso leidmine on võimatu
Kuigi taksoteenuse pakkujaid on igale maitsele ja igas hinnaklassis ning taksoäppe tekib juurde nagu seeni pärast vihma, tuleb siiski silmas pidada kindlaid aegu, kui takso tellimist tuleb pikemalt ette planeerida, sest vastasel juhul seda lihtsalt ei saa.
Sel juhul ei pruugi piisata pooletunnisest ette helistamisest, sest selleks hetkeks on tipptundidel ootejärjekorrad juba tekkinud ning olenevalt kliendi asukohast, ei pruugi tema rajoonis üldse taksosid olla, sest kõik teenusepakkujad on suundunud n-ö magusamatesse linnaosadesse.
Taksoteenuse pakkujad ja/või vahendajad Tulika takso, Reval takso, Q-takso ning Taxify ühisel hinnangul on kõige suurema nõudlusega:
1) reede ning laupäeva ööd alates südaööst kuni kella kolmeni hommikul
2) riigipühadele eelnevad ööd
3) jõulud, vana-aasta õhtu ning nende seotud üritused
4) tööpäevade tipptunnid hommikul kella kaheksast üheksani ning õhtul kella viiest seitsmeni
5) pigem novembrist detsembri lõpuni kui jaanuari teisest poolest märtsikuuni
6) ootamatult halvenenud ilma puhul (tugev sadu, tuisk jms)
7) kattuvad teatri-, kontsert- ja spordiüritused
Nõudlus taksoturul on kõikuv, lühiajaline ja lokaalne
Taxify arendusjuhi Martin Villigi sõnul on taksoturg väga kõikuva nõudlusega ning Taxify süsteemis tõuseb laupäeva öösel tellimuste maht 10 korda võrreldes teisipäeva pärastlõunase rahuliku perioodiga.
Hando Laansoo Q-taksost selgitab, et suurenenud nõudlus on lühiajaline ja võib ka ette tulla, et lokaalne. „Näiteks satub teatud kellaajal tavalisest rohkem järjestikusi tellimusi Mustamäe piirkonda ja kuigi Mustamäelt saavad autod otsa ja peame kliendile kahjuks ära ütlema, on Kesklinnas või Lasnamäel vabu juhte küll,“ sõnab Laansoo ja lisab, et hoides kvaliteedi juures ka parimat hinda, ei ole Q-takso tariifiga taksojuhile kasumlik sõita tellimust võtma kaugemalt. Q-taksot võib pidada pigem odavtaksofirmaks kahe eurose sõidualustustasu ja 0.40 eurose kilomeetri hinnaga.
Kuidas vältida olukorda, kus taksot ei ole ega tule?
Reval Takso juhatuse liige Alo Tintse sõnab, et sel aastal annab jõulueelne taksovajadus eriti tunda. Olgu asi siis selles, et hiljuti lõpetas taksofirma koostöö Taxify’ga ning on sest saati viimasega meedia vahendusel sõjajalal, või selles, et Tintse konkureeriva rakenduse ehk TaxiGO lahendusse siiralt usub, soovitab ta tipptundidel vabade taksode puudumisel kasutada TaxiGO takso automaatotsingut.
„Ei ole vaja taksojuhtide puuduse korral kogu aeg seadme kuva „värskendada“ (refresh’ida) ning filtris saab määrata, millis(t)e firma(de) taksodega sõita soovite,“ ütleb ta. Anne Rebane Tulika taksost jääb üldisemaks arvab, et taksode kättesaadavust tervikuna parandavad kõik mobiilirakendused.
Teised taksoteenuse pakkujad soovitavad oma käike lihtsalt ettenägelikumalt planeerida ning võimalusel takso ette tellida. Silmas tuleb aga pidada, et enamus taksofirmad ei võimalda seda vana-aasta õhtust uue varahommikuni.
Kui tipphetkedel ei jõuta kõiki ära teenindada, siis kas taksoturul on uutele tulijatele ruumi?
Tulika Takso juhatuse liige Rebane arvab, et taksojuhtide üldisest puudusest rääkida ei ole põhjust ning tema hinnangul pole ühtki teenuste valdkonda, kus teenusepakkujate arv vastaks tippnõudluse tasemele, tuues näiteks juuksurid, rehvivahetustöökojad jms.
Laansoo Q-taksost on aga vastupidisel seisukohal ja leiab, et ruumi on turul kindlasti ja seda täidab sõidujagamisteenus traditsioonilise taksoteenuse arvelt. „Tunduvalt lihtsam on lahendada autode tipptunnil kättesaadavuse probleemi, kui ei pea tegutsema aastate jooksul tarbijate kaitseks taksodele pandud kohustusi ja litsentse järgides,“ saadab Laansoo Uberi ja Taxify „sõidujagajate“ suunas kriitikanooli.
Taxify leiab aga, et just sõidujagamisteenus on see, mis suudab järjest kasvava nõudluse rahuldada. Nii on Taxify lisanud väikese arvu sõidujagajaid, kes on küll taksofirma logodest selgelt valge värvi logoga eraldatud, kuid peab vastama kõigile Taxify juhtide nõuetele.
„Klient saab Taxify rakenduses anda juhile sõidu lõpus hinnangu, mis filtreerib kiiresti välja kehva teenust pakkuvad autojuhid. Kvaliteedinõuded sõidujagajatele on isegi karmimad kui taksolitsentsi puhul - auto võib olla kuni 10 aastane ja juhi karistusregistri väljavõte peab olema puhas,“ selgitab Villig, kuidas sõidujagamisteenuse kontrollitud kasutusega takso kättesaadavuse probleemi proovitakse lahendada.