Professorid oodatavad kliimakokkuleppest tulu Soome ekspordile
Pariisis kokkulepitud kliimalepe peaks tõstma Soome tööstuse konkurentsivõimet, prognoosis keskkonna- ja ressursimajanduse professor Markku Ollikainen, kirjutab Helsinki Times.
Tema sõnul tõstab see Soome konkurentsivõimet konkureerivate majanduste suhtes, kes alles peavad hakkama tegelema aktiivse kliimapoliitikaga.
Üheks võitjaks on Soome metallitööstus. „Hiina on tootnud odavat terast ekstreemselt saastades ja on seda eksportinud Euroopa ja USA turgudele,“ ütles ta. „Kui investeeritakse emissioonide vähendamisse, hakkab Hiina terase hind tõusma.“
Soome puhta-tehnoloogia sektori saab võimaluse söevaba ja energiaefektiivse tootmise üleilmsest nõudluse kasvust. „Meil on võimalus tungida turgudele seoses nõudlusega mitmel pool, kui meil on oskused, oleme efektiivsed ja targad.“
Tarbijateni ei jõua kliimaleppe tagajärjed enne, kui Euroopa Liit ei ole kokku leppinud, kuidas saastamise vähendamise eesmärgid jagatakse laiali. Euroopa Liit jõudis emissioonieesmärkide osas kokkuleppele enne Pariisi kohtumist, kuid läbirääkimised kuidas jagada koorem ei alga enne tulevat aastat.
„Vara on öelda, millised eesmärgid Soomet puudutavad,“ ütles Ollikainen.
Soome valitsuse suund bio-majandusele viitab, et soovitakse energiatarbimises suurendada biokütuste osakaalu. See võib panna tõususurve kütuse hindadele.
Valitsus võib ka edendada efektiivsemat küttemajandust ja elektritootmist.
Soome keskkonnainstituudi SYKE professor Jyri Seppälä ütles, et ambitsioonikad eesmärgid tulid mõningase üllatusena. „Nii suur emissiooni kärbe ületab oodatut,“ lausus ta. „Ma arvan, et vähesed saavad aru, et kui kliima soojenemise eesmärk tuleks alla 1,5-2,0 kraadi, peavad Soome emissioonid olema 2050. aastaks nullis.“
Tema arvates mõjutab see igas aspektis elu Soomes, nõudes elektriautosid, energiaefektiivseid maju, ehitust ja renoveerimislahendusi.
Ka Seppälä on Ollikaineniga sama meelt, et kokkuleppe mõju ei saa hinnata enne kui Euroopa Liit leiab kokkuleppe koorma jagamise osas. Koorma mõju tuleb oodatust kiiremini.
Oma roll on tavatarbija teadlikkuse kasvul, ütles Ollikalinen. Loodetavasti pööravad tarbijad sellele rohkem tähelepanu.
„Isegi iga üksik tarbimisotsus võib vähendada ökoloogilist jalajälge,“ ütles Ollikainen.