Septembri keskel kukkus Volkswagen kõrgelt, kui USA keskkonnakaitsevõimud teatasid, et leidsid firma diiselmootoriga autodest programmi, mis muutis lämmastikoksiidi sisalduse heitgaasides mõõtmise ajal väiksemaks, vahendab Helsingin Sanomat.

Pettuse avastamisest on möödunud üle kolme kuu ja suvel hetkeks Toyotast mööda maailma suurimaks autotootjaks tõusnud Volkswagen üritab nüüd skandaali tekitatud kahjusid korvata.

See aga on osutumas Volkswagenile vägagi kalliks, eriti USA-s nõutavate hüvitiste tõttu. Hüvitiste summa on veel lahtine. Volkswagen on palganud USA-s asja ajama tähtadvokaadi Kenneth Feinbergi, kes on esindanud hüvitisealastel läbirääkimistel näiteks teist autotootjat General Motorsit, mis võttis 2014. aastal USA-s ohutusprobleemide tõttu tagasi üle 30 miljoni auto.

Analüütikute hinnangul võib Volkswagen olla sunnitud trahvide, kahjuhüvitiste ja advokaadikuludena välja käima 40 miljardit eurot.

Volkswageni tütarettevõte Audi teatas esmaspäeval, et kärbib järgmisele aastale kavandatud investeeringuid ja lükkab edasi uue tuuletunneli ehitamist. Audi kavatseb järgmisel aastal investeerida veidi üle kolme miljardi euro tehastesse ja tehnikasse. Varem oli Audi teatanud aastani 2019. ulatuvast programmist, mis oleks tähendanud keskmiselt 3,4 miljardi euro investeerimist aastas.

Emafirma Volkswagen avalikustas säästuprogrammi juba novembris. 2016. aasta investeeringuid kärbiti miljardi euro võrra (algne summa oli 12 miljardit). Praegu on Volkswageni peatehases Saksamaal Wolfsburgis vaikne, sest nii Tiguanide kui ka Golfide ehitajad on saadetud säästmise eesmärgil pikendatud kolmenädalasele jõulupuhkusele.

Kõige otsustavam on see, kuidas Volkswageni uuel juhil Matthias Mülleril õnnestub muuta ettevõtte autoritaarset kultuuri. Näiteks on teatatud, et insenere hakatakse roteerima erinevate markide vahel, et töö muutuks läbipaistvamaks. Volkswageni käibes heitgaasipettus novembri lõpu numbrites veel ei kajastunud. Saksa analüütikud ootavad, et 2016. aasta esimesed kuud näitavad, kui palju Volkswageni tootmine ja müük võivad kahaneda.

Kuidas kavatseb Volkswagen ümber teha autod, millesse on paigaldatud heitgaaside mõõtmise manipuleerimisprogramm?

Ettevõtte teatel tehakse 1,2- ja 2,0-liitristele autodele poole tunni jooksul programmiuuendus, 1,6-liitrise mootoriga autode omanikud peavad aga töökotta minemiseks varuma tunni, sest nende sõidukitele tehakse programmiuuendus ja paigaldatakse õhuvoolusuunaja.