Alates Youtubes levinud videotest, mida kõike saab Coca-Colaga majapidamises teha ning palju suhkruid koguseliselt ühes kihisevas pudelis peitub, on Coca-Colaga ikka kaasas käinud halb kuulsusevari. Vaatamata kõrgele suhkrusisaldusele joovad inimesed koolajooki ikka edasi ning Jakubowski arvates peitub selle mõju brändi optimistlikus ning positiivses ellusuhtumises.

Bränd on kauem eksisteerinud kui ülekaalulisuse probleem

Joogi seostajatele ülekaalulisuse probleemidega on Jakubowskil aga kohe vastuargument olemas. „Coca-Cola bränd on turul olnud ligi 130 aastat, aga arutelu ülekaalulisuse probleemi ja teiste sarnaste terviseprobleemide üle pole 130 aastat kõne all olnud. Keegi ei saa väita, et seetõttu ei saaks Coca-Cola olla osa inimese igapäevaelust. Seda peab lihtsalt sobitama tasakaalustatud eluviisiga. Coca-Cola joogid avaldavad mõju inimese tervisele siis, kui ta seda ise laseb, näiteks tarvitades rohkem kaloreid kui neid põletades,“ selgitab Jakubowski, et nemadki seisavad tervisliku eluviisi eest.

Nii kinnitab Jakubowski, et traditsiooniline Coca-Cola jääb selliseks nagu see on alati olnud ja ettevõtte vaated suhkrusisalduse küsimustele lähitulevikus ei muutu. „Me jätkame erineva suhkrusisaldusega koolajookide pakkumist. Teiste eelistustega tarbijatel on alati võimalik valida Coca-Cola Light või mõni teine variatsioon karastusjoogist, seda nii suhkrusisalduselt kui ka suuruselt (ml),“ selgitab Baltikumi ja Poola regiooni juht.

Teismelised on ja jäävad peamiseks sihtgrupiks

Tuues näiteid nii siit kodumaalt kui ka kaugemalt Suurbritanniast, on ülekaaluliste laste ja noorte probleem tõsiseks ühiskondlikuks probleemiks. Saareriigis lubas Coca-Cola kompanii aga hoiduda selle vanusegruppi aktiivsest „kaasamisest“. Eestis pole ülekaaluliste laste ja noorte osakaal küll võrreldavalt suur, kuid tegu on siiski süveneva probleemiga ning enamikes üldhariduskoolides ei müüda kõrge suhkrusisaldusega karastusjooke nagu Coca-Cola. Jakubowski ütleb aga, et peamiseks sihtgrupis on ikka olnud ja jäävad teismelised.

Kuidas nii? „Esiteks, kuulume Euroopa Karastusjookide Assotsiatsiooni Liitu, mis järgib nõuet, mitte reklaamida ega müüa oma tooteid alla 12-aastastele. Suhtume sellesse täie tõsidusega ja seetõttu ei ole karboniseeritud karastusjooke saadaval haridusasutuste müügiautomaatides, puhvetites jne,“ ütleb Jakubowski. Teiseks toob ta välja, et Coca-Cola toodete märgistused on kalorisisalduselt läbipaistvad ja tarbija informeeritud. „Iga inimese voli on valida endale sobiva kalorisisaldusega toode,“ sõnab ta.

Lisaks kõneleb Jakubowski erinevatest liikumistest, millega Coca-Cola seotud on ning millest sport moodustab märkimisväärse osa, suunates tarbijaid aktiivse eluviisi poole. „Poola näitel saab välja tuua kaks laiahaardelist programmi, mis suunavad noori spordi juurde – Coca-Cola Cup tänu millele, on 17 aasta jooksul 600 000 noort leidnud tee jalgpalli juurde ning Wake Your Body programm, mis kaasab inimesi aktiivse liikuva eluviisi juurde ja laieneb sel aastal ka Baltikumi,“ selgitab Jakubowski.

Tasakaalustatud toitumine ja teadlik valik

Samas säilib küsimus, kas ja kui palju erineb üks 11-aastane mõnest 13-aastasest ning kust jooksevad piirid. Jakubowski leiab, et kui kolm protsenti päevasest kalorivajadusest tuleb kõnealustest karastusjookidest, on ülejäänud 97 protsenti tasakaalustatud toitumise katta ning see on juba igaühe valikute küsimus. Kõigi eelistuste täitmiseks pakubki kompanii Jakubowski sõnul erinevat valikut jooke alustades Coca-Colast lõpetades pudelivee ja teiste alternatiividega.

"Suhkrumaks on karastusjookide tööstusharu diskrimineeriv"

Ülekaalulisuse probleemi kontrolli alla saamiseks kehtestati Mehhikos suhkrumaks, mis langetas antud tootegruppide tarbimist ligi 12 protsenti. Ka Mehhiko on Coca-Cola jaoks oluline turg ja Jakubowski sõnab, et ettevõte on igasuguste diskrimineerivate maksustamiste vastu. „Kui maksustada mingi kindel segment tööstusest, on see antud tööstusharu diskrimineerimine võrreldes teistega. Kui suhkrumaks kehtestatakski, järgiks me muidugi seadusandlust ja peaks turureeglitest kinni,“ kinnitab ta. Samas paneks see tema hinnangul ettevõtte turul teistest ebasoodsamasse olukorda.

Jakubowski sõnab läbiviidud uurimustele toetudes, et ülekaalulisuse või ühiskondlikult laiemate terviseprobleemide lahendamisel ei piisa ühekülgsest lähenemisest suhkrumaksu näol ja seetõttu on naiivne seda ka arvata.

Loe intervjuu täisteksti ja uue turundusstrateegia kohta Ärilehest.