Oletagem, et oled 21-aastane noor inimene, kes koolitee jätkamise asemel valinud täiskohaga tasuva töö või ostustanud ka ülikooliõpingute kõrvalt ise leiba teenida. Igapäevaselt vajalik telefon või sülearvuti läheb ootamatult katki ja kiiremas korras oleks uut vaja. Kuna oled juba majanduslikult täielikult või arvestataval määral iseseisev, soovid Elisa, Tele2-e või Telia esindusest oma nimele ise uue seadme järelmaksuga osta (toim. Elisas saadaval järelmaksu asemel intressita osamakse võimalus).

Nagu selgub, kuuluvad sellised inimesed tegelikult ühel või teisel põhjusel riskigruppidesse, kellele on järelmaksuga seadme ostmine keerukam. Seda muidugi juhul, kui kohese eitava vastuse andmise asemel kliendile üldse alternatiivseid võimalusi järelmaksu saamiseks tutvustatakse.

Nii Telia, Tele2 kui ka Elisa lähtuvad järelmaksu andmisel mõistagi vastutustundliku laenamise põhimõtetest. Kliendi krediidivõimekuse hindamisel lähevad arvesse varasem maksekäitumine ning võimalike maksehäirete olemasolu. Laenuandjad peavad veenduma, et järelmaksu taotlejal on stabiilne sissetulek ning suutlikkus võetud kohustusi täita.

Oluliseks teguriks riskigruppide määramisel on vanus.

Üheks oluliseks teguriks osutub ka vanus. Alla 18-aastastele ning üle 75-aastastele isikutele järelmaksu võimalust ei pakuta nii või naa. Erandi teeb Tele2, kes müüb üle 75-aastastele inimestele järelmaksuga vaid kuni 100-euroseid seadmeid ning maksimaalne järelmaksu pikkus on 6 kuud.

Telia kommunikatsioonijuht Raigo Neudorf ütleb, et nende hinnangul tuleb eelkõige järgida vastutustundliku laenamise põhimõtteid, mistõttu ei ole määravaks isiku vanus. Sama mõtteviisi ei jaga Elisa ja Tele2, kes järelmaksu andmisel ka sünniaasta real näpuga järge ajavad. Tele2 kommunikatsioonijuht Egle Merbach ütleb, et Tele2-s pööratakse kõige rohkem tähelepanu klientidele vanuses 18-21 aastat, sest neil puudub kõige tõenäolisemalt veel püsisissetulek.

Kõige rohkem pöörame tähelepanu klientidele vanuses 18-21 aastat, kellel võib veel puududa püsisissetulek
Tele2

Elisas on lahendus mõneti teistsugune. Vanust küll otseselt ühe tegurina ei mainita, küll aga kliendisuhte pikkust Elisas. Siinkohal võiks aga otseseid seoseid luua vanusega, sest ühel 18- kuni 21-aastasel noorel ei ole jõudnud välja kujuneda just väga pikka kliendisuhe. "Kui kliendisuhte pikkus on juba aasta, siis praktiliselt enam sisulist vahet ei ole. Kui klient soovib erilahendust, siis loomulikult kolme aasta pikkune kliendisuhe annab suurema eelise kui lühem kliendisuhe," täpsustab aga Elisa suhtekorraldusjuht Marika Raiski.

Kui 21-aastane Rainer (nimi muudetud, isik toimetusele teada), kes teenib igakuiselt Eesti keskmist brutokuupalka ning kellel pole varasemaid maksehäireid, Elisa esindusse ostusooviga läks, tuli ta sealt paraku tühjade kätega tagasi. Mehele öeldi, et ka tema sissetuleku juures kuulub ta paraku vanuse tõttu riskigruppi ning ei saa soovitud 500-eurose nutitelefoni ostmiseks piisavalt krediiti. Rohkem selgitusi klienditeenindaja talle ei andnud.

Marika Raiski ütleb aga, et kui klient soovib kallimat seadet, kui tema limiit võimaldab ja tema varasem maksekäitumine on olnud laitmatu, siis on kliendil pangaväljavõtte alusel võimalik taotleda ka kallimat seadet. Raineri sõnul ei maininud Elisa esinduses keegi talle pangaväljavõtte võimalust ning vastuseks jäi üleüldine "ei". "Ma ei tea, kas klienditeenindaja ei vaevunud minuga seda infot jagama või polnud ta ka ise sellisest võimalusest teadlik," oli mees mõnevõrra pettunud.

Kallima ent just endale meelepärase seadme ostmiseks vajamineva krediidi saamiseks tuleb järelmaksu taotlejal esitada kuue kuu pangaväljavõte

Meerbach Tele2-st kinnitab, et viimase kuue kuu palga- või pangaväljavõtte alusel, kust on näha igakuised sissetulekud vähemalt 350-eurose töötasu näol ning ka väljaminekud, on järelmakse võimalus ka nooremapoolsele inimesele täiesti reaalne ning nõuab lihtsalt lisatõendit.

Peale noorte pööratakse erilist tähelepanu ka eakamatele vanusegruppidele.

Teenuspakkujate nagu Telia, Tele2 ja Elisa sõnutsi on oluline, et nooremapoolsed kliendid, kes vastavad tegelikkuses kõigile vastutustundliku laenamise tingimustele, teaksid oma õigusest ning võimalusest soetada kaupa järelmaksuga. Kui esinduses selgub, et kliendil pole võimalus saada just endale meelepärase seadme soetamiseks piisavalt krediiti, on pangaväljavõtte esitamine lihtsaim lahendus, selgitamaks välja, kas tal ka tegelikult see võimalus olema peaks.

Kuidas see lugu Sind end tundma pani?

Rõõmsana
Üllatunult
Targemana
Ükskõiksena
Kurvana
Vihasena