SprayPrinter: unikaalne leiutis, mille vastu tunnevad huvi nii rahvusvahelised ettevõtted kui ka harrastuskunstnikud
SprayPrinter on üks kolmekümnest ettevõttest, mis pääses Eesti suurimal äriideede konkursil Ajujaht TOP 30 hulka.
Ärileht uuris meeskonnalt, kuidas on kulgenud nende toote arendus ja milliseid väljakutseid oodatakse tulevikult.
Kuhu olete jõudnud SprayPrinteri arendamise-ja lansseerimisega tänaseks päevaks?
Tänaseks päevaks on selge, et esimesed 50 SprayPrinterit saadame kasutajatele juulis. Viimase aja suurimateks edasiminekuteks on parem kontroll piksli suuruse ja printimise täpsuse üle. Oleme katsetanud ja arendanud ka kangale printimist, mis avardab disainivõimalusi nii kunstnikele kui ka neile, kes ise ise soovivad oma riideid, kardinaid, voodipesu jms oma äranägemise järgi kujundada.
Liigume ka selle poole, et korraga saaks kasutada mitut värvi.
Mis on seni teie meeskonna kõige silmapaistvam saavutus?
Oleme väga rahul sellega, et Indiegogo kampaania läks väga edukalt. Nimelt, täitsime seatud eesmärgist 159%. SprayPrinteri vastu tunnevad huvi suured firmad üle maailma, kellega käivad koostöö-läbirääkimised. Muuhulgas on nende seas sellised ettevõtted nagu Montana. Selliste võimsate firmade huvi meie vastu on suur kompliment ning kindlasti tõhustab SprayPrinteri arendamise ning tootmise protsessi. Väga head tagasisidet ja kontakte oleme saanud ülemaailmselt start-up võrgustikult. Meid on kutsutud toodet tutvustama suurtele tehnoloogiaüritustele näiteks San Franciscos, Londonis, Varssavis ja Riias. Vähem oluliseks ei pea me kohalike investorite ja edasimüüjate huvi, näiteks oleme käed löönud Bauhofiga, kus SprayPrinter juba jõuluks müüki tuleb. Möödunud nädalal käisid meie tegevjuht Richard Murutar ja tootmisjuht Henry Patzig investoritele tutvustamas SprayPrinterit Seedforumil ja saime sealt hulgaliselt kiidusõnu kui ka uusi investoreid. Näiteks EstBAN-i aasta äriingliks valitud Kuido Lepik ütles SprayPrinteri kohta, et oleme ta lemmik start-up ning ta soovib SprayPrinterisse ka investeerida.
Mis on olnud kõige suuremad tagasilöögid ideede teostamisel?
Tehnilisi viperusi tuli esialgu ikka ette. Meid ei heidutanud see, kui printer näiteks otse-eetris plahvatas ja kõik üleni värvised olime. Teipisime tookord printeri kinni ja jätkasime, sest start-up maailma tempo on väga kiire ja ennast tuleb tõestada mitmel rindel. Arvestades, et vähem kui poole aastaga on ettevõtte väärtus juba poolteist miljonit eurot, on meil läinud väga hästi.
Mis on olnud teie meeskonna jaoks suurim õppetund?
Oleme mitmel korral jõudnud uuesti samale järeldusele, et edu võti peitub koostöös. SprayPrinteril läheb väga hästi, sest vundament ehk meeskond on väga tugev ja tasakaalus. Iga liige teeb seda, milles ta on kõige tugevam.
Meie hull leiutaja Mihkel Joala on tõeline pärl. Kui on olnud ka toote arendusel tagasilööke või selgunud, et käepärasem oleks mõni lihtsam lahendus, ta on võtnud natuke aega mõtlemiseks, istunud, mõtlelnud, söönud kondenspiima ja hommikuks on tal olnud panna lauale uus geniaalne lahendus. Tehnikalahenduste taga ei seisa Mihkel üksi. SprayPrinteri meeskonnas on ka Tehnikaülikooli tootearenduse magistrikraadiga ning Siemensis töötamise kogemusega jalad-maa-peal Henry, kes toob tiimi ratsionaalsust ja hoolikat kaalutlemist ning oskab elevust proportsioonis hoida.
SprayPrinteri tegevjuht Richard on väga õige inimene sellele kohale mitmel põhjusel. Esiteks, tal on varasemast ajast idufirma kõrbemise kogemus, mistõttu oskab ka vältida värsketele ettevõtetele omaseid tüüpvigu. Richard on väga karismaatiline kõneleja ning võiks ka norrakatele naftat müüa. Tema parim omadus on aga see, et ta naudib iga hetke oma tööst ja vist ei eristagi tööd ja vaba aega.
Kommunikatsiooni haldamiseks on SprayPrinteril kaks inimest. Esimene neist, Sirla, on kunstitaustaga ning õpib ka kommunikatsiooni Tartu Ülikoolis magistriastmes. Tema parem käsi Aet, kes on lõpetanud Tartu Üikooli ajakirjanduse ja kommunikatsiooni eriala, täiendanud ennast Balti Filmi- ja Meediakoolis ning varem töötanud meedias. Sirla ja Aeti jaoks on oluline, et SprayPrinteri sisuline ning visuaalne identiteet käiks ühte jalga. Selleks provotseerivad nad pidevalt üksteist küsimusega „miks?“. Arvestades, et juba praegu on SprayPrinterist avaldatud artikleid kümnes erinevas keeles Tartu Ekspressist Discovery Channelini, toimivad nende kompetentsid väga edukas sünergias.
SprayPrinteri tiim on andekas ja tubli, ent vaja on ka, et teadja inimene suudaks meeskondade tegevusi hallata. SprayPrinteri ärijuhil on majandusharidus Tartu Ülikoolist ja üle 20 aasta ettevõtte juhtimise kogemust. Alo hoolitseb selle eest, et siht oleks piisavalt kaugel, aga pidevalt silme ees.
Kus ja millisena näete oma ettevõtet aasta pärast?
Juulis valmivad esimesed 50 SprayPrinterit, detsembris järgmised 5000 ning aasta pärast katsetame SprayPrinter kahte. Loodetavasti vähemate plahvatustega.
Kui peaksite valima Ajujahi TOP30 seast ühe lemmiku, kes see võiks olla ja miks?
Ajujahi TOP30-es on mitmeid väga lennukaid ideid. SprayPrinteri lemmiku valimisel läks suuremaks vaidluseks, mistõttu toome välja iga tiimiliikme isikliku lemmiku. Põliste purjetajatena hindavad Alo ja Richard Marina Ahoy panust. Sirla kasutas 5sec'i juba enne, kui see Ajujahile tuli. Henry, kes kaks aastat maailmas ringi reisis, väärtustab kõrgelt SafeBoxi. Aetile meeldib I Can Move´i sotsiaalne vastutustunne. Mihkel ütles patriootlikult, et tema lemmik on SprayPrinter.