Samuti oleks soovitav esmane e-poega tutvumine ja ost teha suurema ekraaniga arvutist, sest nutiseadmetes on ühekorraga nähtav vaateväli piiratud. Kogemuste kasvades võiks aga kindlasti proovida e-poest osta ka läbi tahvelarvuti või nutitelefoni. Nutiseadmete puhul tuleks kontrollida aku laetust ja interneti olemasolu, et ennetada põhjendamatut tellimuse katkemist. Enamasti kasutavad e-poed ekraani suurustega kohanduvat lahendust, kuid leidub ka nutiseadmete jaoks loodud eraldi e-poe äppe, mis tuleb eelnevalt alla laadida.

E-poodi sisenemine

Selleks, et e-poes rakenduksid jaeketi lojaalsusprogrammi hüved ja funktsionaalsused, tuleks ostukeskkonda sisse logida. Kindlasti peaks eelnevalt veenduma, et nt autoriseerimiseks vajalik kliendikaart või ID-kaart ei oleks aegunud, kasutaja kontol andmete väljad (sh isikukood) korrektselt täidetud ning salasõnad käepärast. Loomulikult saab e-poes oste sooritada ka sisse logimata, kuid sellisel juhul ei salvestu kliendi ega ostu ajalugu. Korduvostu puhul tuleb kõik infoväljad taaskord täita ja puudub võimalus eelnevaid oste korrata. Nii, et igal juhul on kasulikum luua kasutaja konto e-poe ostuprotsessi lihtsustamiseks. Samuti tasuks eelnevalt kontrollida kas ostu sooritamiseks on arvel piisavalt vahendeid. E-poodides Visa või MasterCard krediitkaardiga tasumiseks peab nt Swedbank-i pangakaart olema internetipangas liidetud turvaliste internetiostude programmiga.

Tarneaja ja tingimuste valimine

Kui kõik eelnev on tehtud, võib asuda ostuprotsessi juurde. Kuna nõudlus e-toidupoodide teenuse järele on väga suur, siis tasuks enne ostukorvi koostamist veenduda kas kauba kohale toimetamiseks on veel sobivaid aegu ja seejärel vastav ajavahemik ka broneerida. Pärast tarneaja broneerimist tuleks jälgida tellimuse vormistamiseks antud ajalimiiti. Kõige populaarsem on kauba tellimine samaks päevaks, kuid tellimust saab teha ka nädalajagu ette. E-toidupoe kaupa saab esialgu koju või kontorisse tellida vaid Tallinnas ja selle lähiümbruses.

Neljast üks e-toidupood võimaldab kaupa kätte saada vaid kauplusest. Kõige laiemat teeninduspiirkonda pakub hetkel e-Selver. Seda kas tellija aadress jääb kulleri teeninduspiirkonda, saab kontrollida e-poe tarneviiside alt. Kui teeninduspiirkond tellijani ei ulatu või sobiv ajavahemik on hõivatud, on võimalik ka ise valmispakitud kaubale teatud poodide väljastuspunktidesse järele minna. E-Selveri puhul saab hetkel kaupa kätte nt Järve ja Pirita Selverist. Selline teenus sobib hästi neile kes ei soovi teha suurt tellimust, või kes vajavad paindlikumat kauba kättesaamise aega. E-poed on avatud küll ööpäevaringselt, kuid enamik e-poode toimetavad kaupu kohale 10-22:00. Üle 40€ tellimuste puhul on kulleri teenus tasuta, väiksema summa korral muutub kohale vedu tasuliseks. Väljastuspunktidesse kauba tellimine on tasuta.

Kauba valimine ja ostuprotsess

Ostukorvi koostamine on imelihtne. Tooteid saab otsida läbi otsinguakna või kategooriapuu. E-Selveril on nt kõige laiem valik filtreerimisvõimalusi, et klient saaks kuvamiseks valida just talle kõige sobivamad kriteeriumid. Filtreerida saab nii toote liigi, hinna, brändi, päritolumaa, toitumisteabe, populaarsuse jms järgi. Vali soovitud toode välja, tutvu vajadusel tooteinfoga, määra +/- nupu abil kogus ja lisa toode ostukorvi. Vaikimisi on toodete koguseks alati 1 müügiühik. Kaalutoodete puhul jälgida hoolikalt kas müügiühikuks on 1tk või kindel kaalusamm.

Teiste e-poodide hinnakujundust ei oska paraku kommenteerida, kuid kõikide ligi 15 000 toote hinnad e-Selveris ja tavapoes on identsed (sh soodushinnad). E-poodi sisse loginud kliendid saavad luua ja salvestada meelepäraseid soovikorve, et hiljem sealt tooteid automaatselt ostukorvi suunata. Kuna ligikaudu pooled tooted on ostukorvis iganädalaselt samad, aitab selline võimalus siseneda poodi juba pooltäis ostukorviga, mis omakorda aitab ostuprotsessiks kuluvat aega veelgi kokku hoida. Samuti on püsiklientidel võimalik kontohalduse alt vaadata ja vajadusel korrata oma eelmisi tellimusi.

Ostu vormistamine ja tasumine

Kui tooted on valitud, kontrolli ostukorvi sisu üle ja täida vajalikud infoväljad. Sisse loginud klientide kontaktinfo kuvatakse lahtritesse automaatselt, külalisena ostu sooritaja peab seda ise tegema. On väga oluline, et kõik lahtrid saaksid korrektselt täidetud, sest e-posti aadressile edastatakse nii esialgne tellimuse kinnitus kui hiljem peale komplekteerimist ka saateleht-arve. Toimiv mobiilinumber on vajalik nii klienditeenindusele kui kullerile. Vajalikud kommentaarid kauplusele või kullerile tuleb kirjutada selleks ettenähtud teadete lahtrisse.

Kui ostja ei soovi, et tema tellitud kauba puudumisel seda analoogiga ei asendataks, saab seda ka toote juures ära märkida. Hinnalt kallima asendustoote puhul kliendil midagi juurde maksta ei tule, odavama asendustoote- või toote puudumise puhul makstakse automaatselt hinnavahe kliendi arvele tagasi. Kliendile kehtivad need hinnad, mis olid tellimuse vormistamise hetkel. Kui eelnevalt on tarneaeg jäänud valimata, siis tuleb ka see ära teha. Pärast kasutustingimustega nõustumist saab asuda tasumise juurde ja vastavalt soovile valida makseviisiks pangalink või krediitkaart. Ilma ettemakset tegemata ei ole võimalik tellimust kinnitada.

Kaupade komplekteerimine ja kättesaamine

Tellimuste komplekteerimine algab ligikaudu 4h enne tellimuse kättesaamiseks valitud aega. Tooted valitakse kõige värskema- ja pikema realiseerimisajaga toodete hulgast, mis komplekteerimise hetkel kaupluses saadaval on. Kui tellimus sisaldab sügavkülmutatud, vanusepiiranguga või kodukeemia tooteid, siis need pakitakse kõik eraldi kottidesse. Kaupa hoiustatakse kuni kätte toimetamiseni nõutud temperatuuril. Vanusetuvastust nõudvate toodete korral nõutakse kauba vastuvõtjalt dokumenti. Kui kuller jõuab juhtumisi hommikul enne 10.00, või õhtul peale 22:00 ja tellimus sisaldab alkoholi, siis seda kliendile üle ei anta. Kes valis kauba kättesaamiseks kaupluse, võib sinna ka mõne teise inimese järele saata kui selle kohta on eelnevalt tellimuse vormistamise käigus märge tehtud.

Reeglina helistab kuller 10-15 minutit enne saabumist kontaktnumbrile, et tellija teaks valmis olla. Kaup toimetatakse klientideni spetsiaalse toidukulleri autoga, milles on kõik vajalikud tingimused kauba kvaliteedi säilitamiseks. Koju või kontorisse tellitud kauba toob kuller otse tellija ukse taha, mis on eriti mugav neile kes ise liikuma ei pääse, või kellel rohkete ja raskete kottide kandmine üle jõu käib. Mittesobivad tooted võib koheselt kullerile tagastada või hiljem kliendi teeninduspunkti viia. Pretensiooniga seotud tagastuste eest kantakse raha kliendi arvele tagasi enamasti paari päevaga, kuid mitte hiljem kui 7 päeva pärast.

Kokkuvõtteks

Tänaseks peavad juba kümned tuhanded inimesed e-poest toidu ostmist harjumuspäraseks tegevuseks. Kvaliteetse teenuse tulemusena on esialgne hirm lasta kellelgi teisel oma toit kokku pakkida, asendunud ülima rahuloluga. Mugav e-toidupoe teenus ei aita ainult poes käimiseks kuluvat aega ja kulusid kokku hoida, vaid annab võimaluse suurema valikuga kauba hulgast meelepärasemaid asju tellida ka neile, kes ei ela supermarketite läheduses. Väikeste lastega kodus olevatele perenaistele, haiguse tõttu või muul põhjusel liikumispiirangutega klientidele on mugav kauba otse ukse taha toomine asendamatuks abiks.

Loodan, et eelpool kirjeldatud tegevused aitavad ka neil esmasest hirmust üle saada, kes pidasid siiani e-poest kauba tellimist keeruliseks. E-toidupoodide teenuse kasutamise alustamiseks on kordades rohkem kasulikke põhjuseid kui sellega kaasnevaid hirme. Palun andke e-kaupmeestele võimalus usalduse võitmiseks ja veendute, et see tasub kuhjaga ära. Esialgu piisab sellest, et teil on internetiühendusega seade ja rännak kaasaegsesse „ostuparadiisi“ võib alata täpselt sellel hetkel ja kohas mis kõige sobivam on. E-pood on alati avatud ja „parklas“ jagub kõigile ruumi!