Osale! Maksumaksjad ja EVEA korraldavad firmaautode kleebiste ideekonkursi
Inspireerituna rahandusministeeriumi plaanist töösõitudeks kasutatavad autod erimärgistada, kuulutasid Eesti Maksumaksjate Liit (EML) ja EVEA välja konkursi kleebiste ideedele, et ettevõtjad ja ka kõik teised maksumaksjad saaksid näidata, millisena nad sellist „kleebistamist“ ette kujutavad.
Kas kleebis peaks näitama, et ettevõtja on uhke, et jõuab oma teenitud raha eest auto osta? Või lööb see hoopis maine ja au pihta? Kas kleebis peaks hoiatama, et ettevõtlusega tegelemine põhjustab stressi ja võib tekitada probleeme maksuametiga?
Või tuleks hoopis meenutada, kuidas riigikogulased ja kõrged ametnikud maksumaksja raha eest endale autosid soetavad?
Ideekavandite esitajate vahel loositakse välja auhindu, parimast kavandist teeb maksumaksjate liit kleebised, mida edukad ettevõtjad enda autodele kleepida saavad.
Ministeeriumi ettepaneku kohaselt soovitakse ühtlasi kaotada sõidupäeviku pidamise kohustus kui ka töötaja võimalus tööandjale firmaautoga tehtud erasõite hüvitada.
EML ja EVEA on seisukohal, et kavandatud kujul ei taga seadusemuudatus õiglast maksustamist. Tööandjale peab jääma võimalus pidada soovi korral sõidupäevikut ja maksta makse kilomeetrihinna alusel. Vastasel juhul tõstab seadusemuudatus enamiku tööandjate maksukoormust, sest suurem osa ettevõtjaid peab sõidupäevikuid ja maksab makse oluliselt vähem kui 256 eurolt.
Rahandusministeeriumi plaan vähendab eelkõige riigiasutuste maksukoormust, kus on kombeks sõidupäevikute pidamise asemel maksumaksja rahast makse maksta ja selle üle isegi uhkust tunda.
Erisoodustuse maksustamise mõte ja eesmärk on maksustada mitterahalises vormis töötajale makstavat palgalisa. Ametiauto, nagu mis tahes muu töövahend, ei saa olla palgalisa ega maksustatav, kui töövahendit kasutatakse töö tegemiseks. Sõiduauto mootori võimsus võib teatud juhtudel (aga mitte alati) anda küll aimu auto väärtusest, kuid kilovattide põhjal ei saa mitte kuidagi tuvastada seda, kui suurel määral kasutatakse autot töösõitudeks ja kui palju muuks otstarbeks.
Sama hästi võiks hakata maksustama töökabineti ruutmeetreid või tööarvuti kõvaketta mahtu. Kui erisoodustusena hakatakse maksustama töövahendit sõltumata sellest, kui suur on tööga mitteseotud kasutus, siis on selline maksustamine põhiseadusega vastuolus. Tuletame meelde, et 2003. aastal toodi seadusesse sõidupäeviku kasutamise võimalus sisse just õiguskantsleri nõudmisel, kes leidis, et „pearaha“ põhimõttel maksustamine ei ole põhiseadusega kooskõlas, märgivad EML ja EVEA.
Samuti tuleb nende kinnitusel säilitada põhimõte, et kui tööandja hüvitab erasõitude maksumuse, siis tööandjal maksukohustust ei teki. Vastasel juhul maksustatakse vastav osa töötaja töötasust kahekordselt. Veelgi enam – avalikus sektoris tuleb teha kohustuslikuks nõue, et mis iganes erisoodustus tuleb ametniku palgast kinni pidada. Maksumaksja rahast maksude maksmine tuleb lõpetada.
Jutt bürokraatia vähendamisest on silmakirjalik, sest alles hiljuti kehtestati sõidupäeviku kohustus isikliku sõiduauto hüvitise puhul ning seda sõidupäevikut ei kavatseta ära kaotada. Järelikult – kui sõidupäeviku täitmise tulemusena makstakse riigile vähem makse kui ilma päevikuta, siis on tegu mõttetu bürokraatiaga, kui aga sõidupäevikut on vaja maksuvaba hüvitise maksmiseks ning ilma päevikuta saaks riik vähem makse, siin on tegu väga vajaliku dokumendiga, millest loobumine ei tule üldse kõne alla. Täpselt nagu kasiinos – maja võidab alati!
Hoolimata rahandusministeeriumi ametnike püüetest jätta muljet, justkui puudutaks muudatus vaid ettevõtete omanike ja tippjuhtide sõidukeid ning ametiautode kõrgem maksustamine teeniks justkui sotsiaalse õigluse eesmärke, tuletavad makasumaksjate liit ja EVEA meelde, et paljudel töökohtadel on ametiauto kasutamine igapäevane asendamatu töövahend. Rahandusministeeriumi kavandatav muudatus tõstab maksukoormust kõigil tööinimestel, kes teevad oma tööautoga suures mahus, aga mitte 100% töösõite. Lisaks kasvatab autokasutuse kulusid ka kütuseaktsiisi tõus.