2012. aastal tellis Rootsi meresõiduamet Sjöfartsverket 108 miljoni euro eest Itaalia firmalt Finmeccanica seitse Agusta Westland 139 mudeli päästekopterit. Mullu kasutusele võetud kopterite ümber tekkis kohe ka skandaal, kui tellimust hakkas uurima politsei - nimelt näitasid kogutud tõendid, et päästekopterite riigihanke võitjaga oli juba enne hanke algust kokku lepitud.

Nüüd on Sjöfartsverket kallid kopterid maha käsutanud. Põhjus on tehniline. Juba eelmisel nädalal leidis korraline tehnohooldus ühel kopteril rootori juures lahtised kruvid. Täna kontrolliti ka teist kopterit ning kui sel avastati sama viga, lõpetas Sjöfartsverket kõigi kopterite lennud, vahendas Rootsi televisioon SVT.

"Kruvid on palju lõdvemalt kinni kui me normaalseks peame," selgitas Sjöfartsverketi esindaja Mattias Hyllert SVT-le. Hyllerti sõnul on küsimus rootori lähedal asuvas detailis, kuid ta ei täpsustanud televisioonile, millises.

Hyllert lisas, et tehnikud võiksid kruvid küll lihtsalt kinni keerata, kuid põhjuse leidmiseks ja vea hilisemaks vältimiseks pidas amet vajalikuks asuda konsulteerima kopteri tootnud firmaga. "Ootame neilt vastuseid," ütles ta.

Hyllerti sõnul on olukord tõsine, kuid Rootsi on olnud kontaktis naaberriikidega ja sealsed päästeteenistused on Rootsi olukorraga kursis ning valmis abi osutama.

Rootsi päästekopterid asuvad viies baasis: Umeås, Visbys, Ronnebys, Göteborgis ja Norrtäljes. Täna pärastlõunal sai parandatud üks seitsmest kopterist ja see asus valvesse Lõuna-Rootsis asuvas Ronnebys. Kui veel üks kontrollitud ja remonditud saab, asub see teenistusse Stockholmi (Norrtälje) baasis, ütles Göteborgi mere- ja õhupäästekeskuse juht Lars Antonsson SVT-le.

Ka Eesti kasutab Agusta Westland 139 tüüpi päästekoptereid.