Antonsi sõnul liigub nende auto, mis Hiiu Pagari ja Hiiu Köögi pagari-ja kulinaariatooteid kuus korda nädalas saarelt mandrile viib, juba kaks nädalat praamide vabagraafiku rütmis. „See tähendab, et kaubad jõuavad Tallinna logistikalattu teadmata ajal ja kaup Hiiumaa kauplustesse hommiku asemel - keegi ei tea millal,“ tõdes Antons.

Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi ja Hiiu Maavalitsuse abiga on HTÜ Tootmine OÜ autol püsibroneering ja eelisjärjekord, mis tähendab, et tavaliselt on auto saanud esimesele võimalikule väljumisele.

Praegu käib ka uue Hiiu Pagari tootmishoone ehitus. Ehituslõpptähtajad on Antonsi sõnul edasi lükatud teadmata ajaks, sest oktoobri alguses saabuma pidanud betoonimasinad ei ole siiani saarele saanud.

„Rahalist kahju kannatavad siin nii ehitusfirma kui saare ehituskauplus. Kuna uue tootmishoonega samas majas asub ka HTÜ kontor ja Hiiu Köök, siis kannatavad reaalselt ka meie töötajad,“ rääkis Antons. „Seoses uue ehitusega ei ole meil hetkel keskkütet ja mida rohkem ehitus viibib, seda külmem meil siin majas hakkab. Talv tuleb ka sel aastal,“ lisas ta.

Hiiumaa Tarbijate Ühistu kaupluste oktoobrikuu klientide arv on Antonsi kinnitusel sügavas miinuses. „Normaalset liiklust ei ole ja TS Laevad hüüab iga päev, et ärge saarele sõitke - see ei saagi teisiti olla,“ rääkis ta.

Positiivselt poolelt toob Antons välja, et eile said õnneks Hiiumaale jahu ja kütus. „Kui need autod ei oleks praamile pääsenu, oleks meie tootmine jäänud seisma, sest jahuvarud olid lõpukorral,“ märkis ta.

Olukorra lahendamiseks on Hiiumaa ettevõtjad Antonsi sõnul TS Laevadele välja pakkunud kolm lahendust:

  1. Tuua parvlaev Hiiumaa Hiiumaa liinile (see laev on sõitnud eelnevalt ka veetaseme juures -70) ja viia Regula ja St.Ola Saaremaa liinile seniks kuni olukord normaliseerub. Sellega tööpäeviti Saaremaa liini veomaht sisuliselt ei muutuks, küll aga reiside arv.
  2. Rentida Väinamere Liinidelt parvlaev Kõrgelaid ja võimalusel ka Vormsi praam aegadel, kus ta kai ääres seisab ja pidada kinni mingistki graafikust. Täna ei saa ka liinibussiga reisijad enam mitte mingite aegadega arvestada;
  3. Alustada Harilaiuga seniks, kuni olukord on ebastabiilne igal hommikul Heltermaalt kell 5:00 ja kui vett ei ole, siis edasi 6:30 Rohukülast, 8:30 Heltermaalt jne... Kui vett on, siis alustavad graafikujärgselt suuremad laevad 6:30 mõlemast sadamast ja kui vett on piisavalt ainult Regula sõimiseks, siis on ikkagi mõlemast sadamast 6:30 väljumised, Heltermaalt Regula, Rohukülast Harilaid. See annaks vähemalt mingigi graafiku.

Hiidlaste olukorra ilmestamiseks tõi Antons välja eilse Aktuaalse Kaamera, kus pärast Hiiumaa praamiühenduse teema lõppu teatas uudisteankur Neeme Raud: Läheme nüüd välisuudiste juurest Eesti asjade juurde... „Täpselt selline tunne on ka meil. See ei ole Eesti asi ja meie ettevõtted tapetakse lihtsalt ära,“ lausus Antons.