Hipsterite kohvibuum sunnib kauplejad sõtta "lugude" järele
Kohvifirmad on unikaalsete maitsete ja inspireerivate lugude jahil sunnitud minema sõjast haaratud piikondadesse nagu näiteks Lõuna-Sudaan, kirjutab Briti majandusleht Financial Times.
Kui Jennifer Poni Joel Donga eelmisel aastal Pariisis enda ja teiste Lõuna-Sudaani kohvifarmerite lugusid tutvustas, oli ta väga uhke. „Farmerid on elevuses ja rõõmsad teadmisest, et nende kasvatatud kohvist saab sõjast räsitud riigi esimene mitte-nafta ekspordiartikkel,“ selgitas ta.
Kui mullu müüsid nad oma kohviube Prantsusmaa pealinnas piiratud koguses, siis sel aastal on Lõuna-Sudaani kaguosas asuva Yei linna kohvikogukond tootnud piisava koguse ubasid juba Šveitsi kapslitootjale Nespresso.
Tänavust edu on aga varjutanud Lõuna-Sudaanis üha süvenev vägivald.
Kohvioda ja konfliktid on käinud ajaloos ikka käsikäes, kuid viimastel aastatel üha suurenev nõudlus erilise, nn premium kohvi järele on sundinud otsima üha erilisemaid maitseid. See omakorda on viinud kohvikaupmehed ja röstijad uutesse piirkondadesse, nende seas ka endised konfliktipiirkonnad, kust aga pinged kuskile kadunud ei ole.
Üha suurem arv kohvitöötlejaid keskendub nn hipsterite turule ning ostab oad otse kasvatajalt, pakkudes gurmee-ubasid. Neile annab just kaasnev lugu konkurentsieelise.
„Inimestele meeldib teada, kust nende kohvi pärit on, see inspireerib,“ tõdes Rwands ja Kongo DVs kohviporjektidega tegeleva Briti firma Twin müügi- ja turundusjuht Richard Hide.
Ja see kõik maksab. Kui USA tavaline kohvi jaemüügihind on 4,40 dollarit 0,45 kg eest, siis eriubade hind on kordades kõrgem, jäädes veidi alla 28 dollari. Gurmee- kohvituru läbipaistvuse eest võitleva veebilehe transparenttradecoffee.org andmetel on see hind viimase kahe aastaga kerkinud 15%.
Rabobanki analüütiku Carlos Mera sõnul teenivad erilise kvaliteetse kohvi kasvatajad selle eest ka lisatasu. Ka tootlike ning odava valuutaga riikides elavate farmerite käsi käib tema sõnul üsna hästi. Kuid väiksed kasvatajad, kelle tootlikkus on madal ning kulud kõrged ja kes ei suuda ka pakkuda premium-kvaliteeti, võitlevad ellujäämise nimel.
Rahvusvaheline kohviorganisatsioon hoiatas hiljuti, et kuigi kohvi hinnad on sel aastal tooraine maailmaturul teinud ühe suurima tõusu kerkides aasta algusest pea veerandi võrra ülespoole 1,60 dollari taset 0,45 kg eest, ei teeni paljud kasvatajad maailmas niipalju, et tootmiskulusid katta.