Talv tuli jälle ootamatult? Kolm soovitust, kuidas libeda ja külmaga ellu jääda
Talv peaks olema meie kliimavööndis loomulik nähtus, aga lumi ja libedus tabab ikka nii autojuhte kui jalakäijaid alati ootamatult. Oktoobris muidugi igal aastal lund maha ei saja, aga kord viie aasta jooksul ikka. Tavaliselt kraabitakse esimene jää autoakendelt maha pangakaardiga ning keegi ei mäleta, kuhu sai mullu kevadel pandud lumelabidas.
Kui aga mõelda paar sammu ette ja varuda aegsasti nii koju kui autosse sobivad lume- ja jäätõrjevahendid, võiks ju talve saabumisest rõõmu tunda. Soovitusi jagab K-rauta Haabersti kaupluse juhataja Annika Tammur.
Püsi püsti
Talve saabumisel on enamik kõnniteid ja parklaid hooldamata, kuid samm endiselt uljas ja kukkumised kerged tulema. Suurte teedega tegelevad spetsialistid, aga oma koduaia juures olev kõnnitee ning auto sissesõidutee tuleb igal majaomanikul ise puhtaks rookida. Kindlasti ei tohiks teha seda viga, et visata teele tuhka, liiva või soola. Liiv on lihtsalt kehv libeduse tõrjuja ning tuhk lõhub saapad ära, sool aga söövitab sootuks kivisillutise sisse augu.
Koduseks libedusetõrjeks on tõhusaimaks lahenduseks graniidipuru ehk graniidikillustik, mis ei lenda tuulega minema ja mida saab kevadel kokku korjates ka järgmisel aastal taaskasutada. Ehituspoodide valikus on ka jääd sulatavaid kemikaale, kuid nende kasutamiseks tuleb pakendilt lisainfot otsida – igale pinnale ja igasse keskkonda kemikaal ei sobi.
Lumelabida eluiga sõltub töövõtetest
Kui aed on suur ja lumega võitlemist palju, siis võiks soetada mitu erinevat lumelabidat või –sahka, sest õige kasutamise puhul peavad need vastu aastaid. Labida vars on enamasti tehtud alumiiniumist, puidust või komposiitmaterjalist, kusjuures viimased taluvad kõige paremini füüsilist pinget. Labida eluiga ei sõltu kasutamiskordadest, vaid töövõtetest. Lumelabidaga tohib tõsta ja lükata lund, mitte kruusa, samuti ei tasu hakata lumelabidaga jääd purustama, selleks on olemas teised tööriistad.
Ekslikult arvatakse, et suur lumelabidas on igas olukorras parim, mida kinnitab ka müügistatistika. Suur labidas on sobiv värske lume tõstmiseks, aga niiske ja raske lume puhul on väike labidas targem valik. Lumelükkamiseks võiks eelistada lumelükkajat või sahka. Lumelükkaja on labidast pikema varrega ja mugavam.
Samas pole lükkajast piisavalt abi kõva koorikuga vana lume puhul. Lumelabidas on lükkajast kitsam ja kõrgemate servadega, sellega on parem kaevata ja tõsta. Labidat valides peaks kindlasti mõtlema inimesele, kes sellega tööd tegema hakkab – väikesele naisele väiksem ning suurele mehele suurem tööriist. Tihti arvatakse, et suure labidaga saab töö kiiremalt tehtud, aga unustatakse ära, et töö peab inimesele jõukohane olema.
Lume- ja jäätõrje auto pagasiruumi
Iga auto talvisesse põhivarustusse võiks kuuluda vahendid nii jää kui lume tõrjumiseks. Jääd saab akendelt puhastada kaabitsaga või spetsiaalse jääsulatajaga, seejuures on mõlemal plusside kõrval ka miinuseid. Jääkaabitsat tuleb käsitleda ettevaatlikult, et klaasile ei jääks kriime, jääsulatajat võib kasutada vaid akendel ning oluline on jälgida, et seda ei satuks auto värvipinnale.
Autolt lumekatte eemaldamiseks peaks kuuluma varustusse kindlasti üks korralik ja suur hari ning paha ei teeks ka väike lumelabidas, mis võib osutuda kasulikuks ka autoga lumme kinnijäämisel. Kui elatakse maal ja läbitakse väikeseid teid, siis võib pagasiruumi panna ka suure labida ja trossi.