Esimene soovitus – tee selgeks käigukasti tüüp

Tegelikult on üllatavalt suur hulk Eestis müüdavatest kasutatud automaatkäigukastiga sõidukitest juba häiretega. Hõbenool OÜ statistika näitab, et 5…7% hooldusesse tulevatest (3…13. aasta vanustest) autodest vajavad mitte enam automaatkäigukasti hooldust, vaid pigem juba remonti.

Kui teil on plaanis soetada automaatkäigukastiga auto, siis selgitage esmalt välja, millist tüüpi automaatkäigukast on sõidukil (CVT, DCT või tavaautomaat). Omamoodi reegliks on korras automaatkäigukasti puhul, et teatud käiguvahetused võivad olla vähesel määral tajutavad ja märgatavad, aga üldiselt ei tohiks käigukast oma olemasolust märku anda.

Kriitiline tasub olla müüja väidetes (või näiteks diagnostika üldväljatrükis), et käigukast on kontrollitud. Kui automaatkäigukast on juba üle lubatu kulunud, siis ei pruugi viga tegelikult veel nii hästi välja paista ja on oht, et ostetakse katkise (defektiga) käigukastiga auto seda ise teadmata. Põhjus peitub selles, et esialgu ei avaldu käigukasti vead mitte tavarežiimil sõites, vaid suurematel koormustel ja temperatuuridel.

Uuemad automaatkäigukastid saab jagada kolme gruppi: CVT ehk variaatorkäigukast, DCT ehk topelt siduriga otselülitusega käigukast ning planetaar- ehk maakeeli tavaautomaat. Kui tavakasutaja jaoks on nad ühesugused, siis tegelikkuses erinevad nad oma tööpõhimõtetelt üksteisest rohkem kui bensiinimootor diiselmootorist. Sellepärast on neil ka eritüüpi vead ja probleemid, mida saab välja selgitada testimise käigus.

Teine soovitus – testi autot enne ostmist nii külma kui ka kuuma käigukastiga

On äärmiselt oluline, et sõidukit saaks testida täiesti külma mootoriga (külma käigukastiga). Mida külmem on käigukastiõli, seda parem. Teatud tüüpi käigukastidel avalduvad vead ainult külma käigukastiga. Seega kui vähegi võimalik, siis proovige testida sõidukit mida ei ole kohapeal soojendatud või millega ei ole sõidetud. Samuti on oluline testida käigukasti, mille töötemperatuur on tavalisest normist veidi kõrgem. Parima tulemuse saate siis, kui testite käigukasti, mille töötemperatuur on vähemalt 80 ºC, soovitavalt (90…100) ºC. Selle saavutamiseks on töösooja autoga vaja teha minimaalselt 20 tugevat kiirendust paigalt kuni 50 km/h.

Kolmas soovitus – vii läbi lihtsad katsed erinevatel režiimidel

Kindlasti viige kõiki testimisi läbi nii külma kui ka kuuma käigukastiga. Alustage erinevate režiimide läbi proovimist kohe külmalt (punktid 1 kuni 5) ning seejärel teostage sama ka kuuma käigukastiga.

1. Kohapeal seistes lülitage sisse erinevaid käike (R, N, D, P), oodake iga lülituse järel 3…5 sekundit. Käigu sisse või välja lülitamisega ei tohi kaasneda jõnkse, lööke või pikki viiteid.

2. Kohapealt vaikselt startides (piduripedaali lahti lastes) nii edasi- kui ka tagasi suunas. Variaator- ja DSG käigukastiga kasutage kallakult ülesse startimist. Startimine peab olema sujuv.

3. Ühtlane sõit 50 km/h, 70 km/h, 90 km/h. Ühelgi kiirusel ei tohi esineda vibratsiooni/kuminat või pöörete kõikumist tahhomeetril.

4. Rahulik kiirendus paigalt kuni 100 km/h, millele järgneb rahulik aeglustus (vabaga veereda laskmine) kuni peatumiseni. Seejärel tugev kiirendus paigalt kuni 100 km/h ning tugev aeglustus (pidurdades) kuni peatumiseni. On oluline, et kõik käigud saaksid läbi lülitatud. Vedu peab olema ühtlane ning käikude vahetus sujuv ja ilma pöörete tõusmisega (käigu vahetusel). Aeglustades ei tohi samuti pöörded kõikuda ning käigu vahetus peab olema sujuv.

5. Sõites ühtlase kiirusega 50 km/h, 80 km/h ja 100 km/h tehke tugev, mõnesekundiline kiirendus (vajutage gaasipedaal 100% põhja). Käigu alla lülitamine peab toimuma ilma löögita ja sujuvalt.

Neljas soovitus – ära alahinda käigukasti remondi maksumust

Kui märkate proovisõidu käigus midagi kahtlast, siis võtke ühendust spetsialistiga, kes aitab vea iseloomu ning võimalikku remonttööde maksumust hinnata. Ka pisike jõnks kohalt startides võib ajapikku areneda suuremaks probleemiks. Tasub ka meeles pidada, et harva õnnestub automaatkäigukastis mõnda viga kõrvaldada odavamalt kui 1000 eurot. Testimine on kõige esmasem ja lihtsam viis teada saada võimalikest vigadest käigukastis. Kontrolli on kõige kindlam teostada spetsialisti juures.

Viies soovitus – kauple hinda

Kui auto on korras ja käigukast töötab korrektselt, siis küsige müüjalt kas käigukasti on hooldatud. Teatud autotootjad ei nõua käigukasti hooldamist, küll aga juhivad sellele tähelepanu käigukasti tootjad. Kui käigukasti hooldus on tegemata, siis on ostuargumendiks vähemalt hoolduse summa ulatuses auto hinnast alla tingimine. Automaatkäigukast vajab regulaarset hooldust.

Millist tüüpi käigukast on minu autol?

CVT ehk variaatorkäigukast: Audi Multitronic, Subaru Lineatronic, Nissan Xtronic, Mercedes Autotronic, Toyota Multidrive-S jne.

DCT ehk topelt siduriga otselülitusega käigukast: VW/Seat/Škoda DSG, Audi S-tronic, BMW DualTronic, Ford Powershift, Hynday Ecoshift, Mitsubishi Twin Clutch SST ja Duonic ja Sporttronic, Porsche PDK jne.

Planetaar- ehk tavaautomaat: VW, Audi, SEAT - Tiptronic, Kia - Sportmatic; BMW – Steptronic, Chrysler – AutoStik, Kia – Sportmatic, Mercedes - G tronic, Nissan – Dualmatic, Toyota - ECT; Volvo – Geartronic, Saab - Sentronic; Opel – ActivSelect, Peugeot - 2Tronic, Mazda - ActiveMatic, Mitsubishi - INVECS ja Sporttronic jne.

Automaatkäigukasti tootjad soovitavad õli vahetada järgmiste intervallidega:

· CVT kuni 60 000 km või kuni 8 aastat

· DSG kuni 60 000 km või kuni 8 aastat

· Tavaautomaat (nõrgemad käigukastid – enamasti esiveolised) 60 000 – 80 000 km või kuni 8 aastat.

· Tavaautomaat (tugevamad käigukastid – taga- ja nelikveolised) 80 000 – 100 000km või kuni 8 aastat.