Jürgen Riim automaatkäigukastide hooldus- ja remondiettevõttest Hõbenool OÜ annab väärtuslikku nõu, mis kuum ilm käigukastile tähendab.

Kuumus tõstab käigukasti õli temperatuuri

Automaatkäigukasti temperatuur sõltub nii sõiduki koormusest/kiirusest kui ka väliskeskkonna temperatuurist. Tavapärane töötemperatuur on vahemikus 80…90 ºC. Selline on näiteks käigukasti temperatuur kui temaga liigelda normaaltingimustel näiteks maanteel. Seevastu kuumade suveilmadega linnas madala hooga sõites võib käigukasti vedeliku temperatuur tõusta kuni paarkümmend kraadi kõrgemale.

Iseenesest on ka see veel normaalne, sest teatud kõikumine ongi lubatud. Iseenesest pole 100…105 ºC käigukast veel ohtlik, kuid enamasti toob selline temperatuur paljud käigukasti vead välja. See on ka põhjus miks käigukaste testitakse võimalusel just kõrgematel temperatuuridel võrreldes tavakasutusega.

Kõrge temperatuur muudab käigukasti õli omadusi

Kui käigukasti õli kuumeneb, siis tema viskoossus väheneb – õli muutub vedelamaks. See tähendab, et igasugused ebatihedused näiteks käigukasti juhtimissüsteemis võimenduvad, sest vedelam õli lekib ebatihedast kohast läbi. Selle tulemusena väheneb käiguvahetuse kvaliteet ja tavaliselt on seda tunda kas jõnksu või löögina.

Kui olete märganud enda autol seaduspärasust, et käigukast toimib laitmatult külma autoga, kuid kuumema ilmaga näiteks linnas sõites hakkab probleeme esinema, siis võib arvata, et viga on enamasti just kulunud juhtplokis või ka käigukasti mehaanika komponentides. Kas see tähendab, et teie auto käigukast on katki? Vastus on paraku jah. Sellisel juhul on tegemist üle normi kulunud käigukastiga.

Kui palju maksab remont?

Automaatkäigukastide juhtplokkide hinnad varieeruvad väga erinevas suurusjärgus, jäädes vahemikku 500 – 2500 eurot.

Kas katkist juhtplokki saab remontida või peab uue ostma?

Teatud juhtplokke saab remontida, kuid teatud juhtplokke saab usaldusväärsena ainult uutena. See sõltub käigukasti margist.

Mis juhtub kui edasi sõidan ja midagi ei tee?

Ajapikku viga aina süveneb ning iga löök käiguvahetusel kulutab ja lõhub ka muid käigukasti komponente. Seega, probleemiga mitte tegelemisel tuleb hiljem tegeleda nii põhjuse (kulunud juhtplokiga) kui ka tema tagajärgedega (teiste katkiste detailide väljavahetamisega).

Miks see minu autoga juhtus?

Käigukasti juhtploki kulumine on peamiselt põhjustatud vanast ja abrasiivsest õlist mis iga käiguvahetusega kulutab käigukasti. Käigukasti õigeaegne hooldus (mitte segi ajaga autotootja turundusterminiga lifetime) aitab hoida juhtplokki liigse kulumise eest. Käigukasti tuleb hooldada siis kui ta veel mingit märku viletsast käiguvahetusest ei anna (ei kuumalt ega ka külmalt).