Eesti järgmine geniaalne IT-lahendus: Ajujahi võitjad murdsid koodi, kuidas oma toidukoht poole tunniga püsti panna
Toidutehnoloogid, ettevõtjad Katrin Liivat ja Karin Repp lõid koos programmeerijatega tiimi, millest sündis FoodDocs - tänavuse Ajujahi võitja. Soovist muuta toidukoha pidamisega seotud bürokraatia vanker lihtsamaks ja mugavamaks, tuldi ideele, et tarvis on programmi, mis mõtleks inimese eest ja tuletaks talle mitmed kohustused ja tähtajad meelde, mis muidu võivad mälust lipsata kus see ja teine. Erinevad kontrollid, nõuded, mõõtmised, aruanded - alustavatele ettevõtetele võib see tähendada tõelist peavalu ja just nendele on FoodDocs veel teistpidigi abiks: uue toidukoha püstipanija võib kuu aja pikkuse paberimajandamise nüüd ära teha 35 minutiga. Nii lubab Katrin Liivat, kellega Delfi Kasulik lähemalt juttu tegi.
Palju õnne Ajujahi võidu puhul! Millest sai alguse idee selline digitaalne lahendus luua?
Oleme Kariniga mõlemad hariduselt toidutehnoloogid ja 15 aastat töötanud toitlustuses. Karin oli kaitseväe toitlustusjuht, mina olen tegelenud ja koostanud toiduohutusdokumente ja avanud ka ise toidukoha. Täita 15 aastat erineval kujul paberimajandust ja lõpuks saab mõõt täis. Käivitav jõud oli see, et Karin nägi unes, et tulin tema juurde jutuga, et ta peaks hakkama toiduohutusega tegelema. Siis tuli ta omakorda oma unenäost ajendatuna minu juurde ja ütles: „Ma teen sellest programmi, mis sa arvad?" Ma arvasin, et see on väga äge idee ja hakkasime asjaga pihta.
Unenäod võivadki mõnikord täide minna. Mida see võit teile tähendab?
Meie jaoks oli võit väga oluline. See tõestab seda, et tehnoloogia suudab bürokraatiat lihtsustada. Toidusektoris on bürokraatia väga valus teema. Me tõestame, et kõike seda on võimalik lihtsamalt, ja mis peamine, aega kokku hoides teha. Saime ka Tallinna linnalt eriauhinna, kus valiku tegid ametnikud. See on väga kõnekas: ka nemad tunnevad, et bürokraatia peab lihtsustuma.
Just. Me oleme saanud palju abi ka maaeluministeeriumilt. Kõigi toiduettevõtete kontrolli teostab veterinaar- ja toiduamet, kellelt me küsisime nõu oma idee algusfaasis. Küsisime, et mida nad arvavad sellest, kui oleks digitaalne lahendus, mis jätaks ära kogu selle paberihunniku. Et mis oleks, kui programm mõtleb inimese eest. Ministeerium oli kahe käega idee poolt. Suur-suur tänu neile.
Restorane tekib meil iga päev aina juurde uute ja põnevate maitsetega. Kuidas täpsemalt ja kellele see teie tööriist abiks hakkab olema?
Just uutele alustavatele ettevõtetele on see väga suur abimees. Selleks, et avada toiduettevõte, olgu see siis kohvik, restoran, lasteaed, bensiinijaam või tootmine, on vaja koostada dokument, millele kulub vähemalt kuu. Lisaks, et saaks koostatud, on tarvis ka väga tugevaid erialaseid teadmisi ning olema kohalikus keeles. FoodDocsiga saab ühe kuu töö tehtud 35 minutiga, kui kõik vajalikud analüüsid ja joonised on olemas.
Ütle inimesele, kes puutub igapäevaselt toiduohutusega kokku vaid kui restoraniklient - mis dokumente on ühe toidukoha püstipanekuks tarvis?
On tarvis nii enesekontrolliplaani kui tegevusloa taotlust. Meie programmis saab ta mõlemad dokumendid korraga vähem kui 1 tunniga. Alustavale ettevõttele teeb see avamise 500x kiiremaks.
Kui need mõlemad dokumendid teie programmis ära teha, saabki oma toidukoha avada?
Täpselt nii. Aga enesekontrolliplaan pole tarvilik vaid ainult avamise jaoks. Programm töötab selleks, et toidukoha pidaja ei peaks kõikide toiduohutusega seotud dokumentide ja tähtaegadega end käsitsi kursis hoidma. Programm mõtleb tema eest. Toiduohutuse töölaud hakkab ise sinu jaoks tööle, ta annab sulle teavitusi, kui mingi kohustus hakkab aeguma. Näiteks kui on tarvis võtta toiduanalüüse, teha kahjuritõrjet, auditit, hügieenikoolitusi jne.
Aastas korra käib veterinaar- ja toiduamet kõiki ettevõtteid ka kontrollimas. Mitte kunagi pole nii, et kõik on korras. Alati ununeb midagi inimliku faktori tõttu. Nii kaua, kui kõik asjad on välja prinditud, puudub terviklik ülevaade.
On seesugust lahendust kusagil mujal maailmas veel proovitud?
Sellist dokumentatsioonipõhist, mis haakub seadusandlusega, ei ole.
Minule kui restoranikülastajale tähendab see vaid seda, et toidukoht, kes FoodDocsi kasutab, tõenäoliselt mulle halvaks läinud kala taldrikul ei serveeri?
Jah. Meie moto ongi pakkuda puhtamat toitu ja parandada kogu maailma toiduohutuse kvaliteeti.
Mis on need igapäevased abimehed, mis programmiga toidukoha pidamist lihtsustavad?
Igapäevane monitoorimine. Näiteks külmkappide temperatuure peab monitoorima. See on puhas inimfaktor. Kui on mingi jubin, mis saadab temperatuurid otse programmi ja see omakorda annab teada, kui midagi on valesti, jääb inimfaktor ära.
Jääb üks töö, millega ei pea enam tegelema, vahelt ära. Selline lahendus võib olla hädavajalik ja ära hoida suure kahju. Alles hiljuti oli ühes suure toidupoe külmkappidega rike ja kannatati suurt kahju.
Kui temperatuuri kõikumine või seadmerike toimub mingis ajaaugus, kus selle toimumist ei pandud tähele, võib toit külmikus rikneda. Liha võib minna halvaks nii, et keegi ei teagi. FoodDocsi töölaua üks osa hakkab olema automaatne seire, kuhu kõik asjad jooksevad kokku ja toidukoha pidajal on selge ülevaade oma varudest ja nende säilivusest.
See kõlab nagu ka tööjõukulu kokkuhoid? Et selle abiga võiks justkui kellegi pealt tööandja natuke säästa?
See oleneb, kui on suur ettevõte. Kui tal on palju toidukohti, suur personal, palju külmkappe - see võib tähendada väikse ettevõtja puhul alates 100 eurost kuus kuni suurettevõtete näitel mitmetuhande euroste kokkuhoidudeni välja.
See sõltub, kui palju kulub inimeste tööaega õigusaktide lappamisele või ka nende mittetundmisest tekkivate „tulekahjude" kustutamisele. Programm võimaldab alati olla eksimisest kaks sammu ees.
Te vist ei rahuldu päris sellega, mida see programm juba täna võimaldab. Mis teil tulevikuks mõttes on?
Meil on tootest vaid üks neljandik valmis. Tahame katta kogu toiduohutusahela, et tekiks töölaud, kus kõik toiduohutuse probleemid saaks lahendatud. Näiteks võib tuua järgmise asja: kuidas muuta lihtsamaks ettevõtete omavahelist toodete müüki?
Kõik, kes müüvad oma toitu teisele ettevõttele, peavad omama toodete kohta detailseid tootekirjeldusi, mida toode sisaldab, kõiki koostisaineid, deklaratsioone, sertifikaate, allergeene, kuidas neid säilitada.
Tahame lisada võimaluse, kus saab tootekirjeldusi ülimugavalt luua. Lisandub ka kaloriarvestus, mis on samuti kirjelduse kohustuslik osa. See on üks hästi äge ja järgmine suur asi, mis meil praegu töös on.