Uberil pole Soomes just kõige siledam tee olnud. 2014. aastal Helsingis turule tulnud teenus sattus kohe seadusega pahuksisse, sest sõidujagamisteenused liigitusid reguleerimata taksoteenuse alla. Asi läks nii kaugele, et mullu juulis pidi Uber oma teenused Soomes katkestama.

Tunneli lõpus paistis aga valgus, sest samal ajal käis Soome seadusandjatel tugev töö uue transpordiseadusega, mis lubaks teedele ka sõidujagajad. Selle aasta juulis see ka jõustus ning kolmapäevast käivitas ka Uber taas oma. Kasulik uuris intervjuus Soome Uberi tegevjuhi Joel Järvineni käest, mida aastane paus Uberi jaoks tähendas ja kas nende tagasitulek tähendab midagi ka eestlaste jaoks.

Kuidas on Uberi tagasitulek läinud?

Päris hästi, kolmapäevast saati on juba inimesed saanud Uberit kasutada ja nõudlus on hea. Esimesed juhid on oma litsentsid kätte saanud ja juba sõidavad.

Kas te olite juba mullu kindlad, et transpordiseadust muudetakse ja Uber saab turule naasta?

Jah, kui me otsustasime oma teenused mullu katkestada, siis oli uus seadus oli tegelikult juba ratifitseeritud. Riik otsustas, et aasta aega on niiöelda üleminekuperiood, aga me teadsime juba siis, et me tuleme tagasi.

Aastane paus on päris pikk, kuidas see nõudlusele mõjus?

Soomes on Uberi äpi alla laadinud üle 150 tuhande inimese ja me nägime oma pausi ajal, et seda kasutatakse ikkagi edasi - soomlased tegid välismaal Uberiga ligi 200 tuhat reisi. Nüüd, kui me tagasi oleme, kasutavad need inimesed äppi kodumaal edasi.

Kuidas teil juhtidega on? Kas samad juhid, kes enne pausi teie jaoks töötasid, tulevad nüüd tagasi?

Paljud endised juhid taotlevad nüüd litsentse ja esimesed on ka juba meie all teenuseid pakkumas.

Kui palju juhte võiks teie all siis lõpuks töötada? Mis numbrit sihite?

Meil pole otsest numbrit, aga huvi on olnud suur. Meil on siin Helsingis oma kontor, kust on läbi käinud sajad inimesed, kes tahavad juhiks saada. Ootame, et huvi püsib järgmistel nädalatel ja kuudel kõrge.

Praegu töötab Uber vaid Helsingis. Plaanite ka väljaspoole seda laieneda?

Hetkel keskendume ainult Helsingile. Värske seadus lubab meil üle Soome oma teenuseid pakkuda, aga selles osas pole me ühtegi lõplikku otsust veel teinud.

Pärast oma teenuse katkestamist lubasite oma autojuhte edasi toetada. Mida see toetamine siis tähendas?

Organiseerisime neile tööfoorumi, kus meie juhid said kohtuda erinevatele osapooltega, kes neile tööd pakkusid. Samuti hoidsime juhte jooksvalt kursis, et mis toimub taksoseadusega, et nad saaksid võimalikult kiiresti turule naasta.

Kuidas on Soomes taksohindadega? Kuhu paigutub Uber?

Meil on kaks teenust, UberX ja UberBlack, esimene on odavam ja teine premium-klass, mis ka kallim. UberX-i kilomeetrihind on 1,10 eurot, tavalistel taksodel on see tavaliselt 1,40-1,60 eurot. Seega, oleme odavamad.

Milline mõju on uuel taksoseadusel tervele Soome taksoturule?

See seadus võimaldab konkurentsi. Soome taksoturg oli enne üsna suletud, uutel tegijatel oli väga keeruline taksolitsentsi saada, isegi kui kõik kriteeriumid olid täidetud. Nüüd on aga nii, et kui kriteeriumid täidetud, siis on ka litsents garanteeritud. Me näeme, turule tuleb rohkem juhte, autosid ja teenusepakkujaid. Samuti tunnistab seadus sõidujagamisteenuseid nagu Uber. Üldiselt on seadus konkurentsile väga hea.

Uutele tegijatele siis turul ruumi ka on?

Absoluutselt, nagu ma ütlesin, siis turg oli enne kinnine. Aga küsimus ei ole ainult taksoteenuses, vaid kogu Soome transpordisüsteemis. Selle seaduse mõte oli see, et mida rohkem transpordivõimalusi, seda lihtsam on inimestel loobuda isikliku autoga sõitmisest. Ma arvan, et see oli selle seaduse põhiidee.

Millist konkurentsi ennustate sõidujagajate hulgas? Eestlaste Taxify tuleb esimesena mõttesse.

Uus seadus võimaldab kõigil, kes nõuded täidavad, meie turule tulla, see kehtib ka sõidujagajate hulgas. Praegu pole aga ükski välismaine sõidujagamisteenus meile teadaolevalt veel lõplikke samme selleks astunud.