Nordica liinivõrgu kokku kuivamise valguses: järjest rohkem Euroopa lennufirmasid pankrotistub
Viimane rüüstetöö Euroopa kõige pisemate lennufirmade seas toimus sel sügisel, kui laiemale üldsusele tundmatu Läti lennufirma Primera Airlines ja Leedu puhkuselendude firma Small Planet Groupi Saksa ja Poola üksused kas pankrotistusid või jäid hätta oma ümberstruktureerimise plaanidega, kirjutas oktoobri lõpus lennundusportaal ATW.
Small Planet Groupi Saksamaa lennufirma teatas septembris maksejõuetusest, kuigi märkis, et kui nad suudavad ettevõtte saneerida, on neil siiski kehtiv tegevusluba nii Saksamaal kui Hollandis. Primera andis oma pankrotist teada 1. oktoobril. Veel enne seda rääkis lennufirma kiirest laienemisest nii Euroopa kui ka Põhja-Ameerika puhkusesihtkohtadesse.
Veel lõppenud suvel hakkasid nad lendama Londoni Stanstedi ja Washingtoni Dullese lennujaama vahel. Primera tõi pankrotistumise põhjuseks viibed uute lennukite tarnes, mis oleks pidanud toetama nende lainemisplaane, kuid said nendele nüüd saatuslikuks.
Kaks nädalat pärast Primera otsust andist ka Small Planet Groupi Poola lennufirma teada ümberstruktureerimisest, mis tähendas nii lennukite vähendamist kui ka vajadust leida täiendavaid rahalisi ressursse, et jätkata opereerimist.
Üks ühiseid tunnuseid nendel pankrotistunud lennufirmadel oli, et nad loodi alles hiljuti, siis püüdsid kiiresti kasvada ning mingi hetk muutsid oma ärimudelit, minnes regulaarliinidelt üle puhkusesihtkohtade teenindamisele või siis lühi- ja keskmaalendudelt üksnes pikamaalendudele.
Kui 2017. aastal nägi Euroopa Suurbritannia vanima lennufirma Monarch Airlines’i ja Saksamaa Air Berlini pankrotti, siis viimane lisandus neile ei ole muidugi nii tuntud nimed, kuid tõestavad, kui raskeks on muutunud konkurents odavlennufirmade turul nii Euroopas kui ka teisel pool Atlandi ookeani.
Kuigi nii Primeral ja Small Planet Groupil olid ambitsioonikad plaanid, siseneseid nad juba niigi tugeva konkurentsiga odavlendude turule, kus olid ees juba sellised suured tegijad nagu easyJet, Ryanair ja Wizz Air, kellel on märksa suurem lennuvõrk ja lendude tihedus.
Üks küsimus, mis paljusid lennundusspetsialise huvitab, on see, mis saab sellises olukorras Itaalia suurest murelapsest Alitaliast, mis on 2017. aastast peale pankrotis olnud ja kel hakkab aeg otsa saama, et leida uusi omanikke ja investoreid.
Alitalia ametiühingud andis küll oktoobri keskel teada „arengutest”, viidates võimalikule omanikestruktuurile, kus lennufirma kuuluks nii Itaalia riigile, riigi omanduses olevale pangale ning osadele Itaalia ja välisinvestoritele, sealhulgas ühele rongifirmale.
Küll aga on üsna ilmne, et Alitalia ei jää ellu ilma tõsise reformita, millega kaasneks ka koondamised. Ka muutub konkureerimine teiste suurte Euroopa, Põhja-Ameerika ja Lähis-Ida odavlennufirmade kõrval järjest raskemaks. Selle uued omanikud üksnes lükkaks edasi järgmist pankrotti.