Ekskavaatori otsingutega tegid Talleksi töötajad algust juba möödunud aasta suvel ja need osutusid oodatust palju keerulisemaks, kui esialgu tundus. Tuli välja, et valdav osa toodangust, mis ei olnud veel vanarauda viidud, ei asunudki enam Eestis. Esimene info ekskavaatori olemasolu kohta jõudis meie lõunanaabrite juurest Lätist. Talleksi esindajad jõudsid kohale ja avastasid, et komplektne paljukopaline asub Ape lähedal ühes külas. Omanik keeldus resoluutselt oma tehnika müügist põhjusel, et ta teenib sellega siiamaani oma leiba. Ka 10 000€ suurune pakkumine mehe meelt ei muutnud vaatamata sellele, et see summa oleks ilmselt katnud tema mitmete aastate töötasu.

Järgnevalt avaldas Talleks otsingu erinevates sotsiaalmeedia kanalites, mis koondavad endas vanatehnika huvilisi üle kogu Eesti. Pandi välja ka preemia sellele, kes juhatab soovitud masinani. Kuna foorumitest infot ei laekunud sai selgeks, et Eestist või siit lähedalt seda ekskavaatorit enam ei leia. Seega alustati otsinguid veelgi kaugemalt piiri tagant: tekkisid kaks kontakti Valgevenes ja Ida Saksamaal, kus olid komplektsed masinad müügis. Valmistuti juba läbirääkimisteks ja transpordikorralduseks Valgevene poole sõitmiseks, kui lõpuks saadi ühe kolleegi kaudu ootamatult informatsiooni, et üks ekskavaator siiski leidub ka Eestimaa pinnal- täpsemalt on selline masin olemas Lihulas. Kohale sõites nägid Talleksi esindajad oma suureks rõõmuks platsil seismas komplektset ekskavaatorit- täpselt seda, mida neil oli tarvis. Omanikuga suheldes selgus, et see masin tegi alles eelmisel aastal tööd ja seda on võimalik endiselt ka käima panna. Õnneks oli omanik valmis Talleksile selle masina müüma ning selle aasta varakevadel sadi kaubale ja ekskavaator alustas Lihulast teed Tallinnasse.

Ekskavaatori värvimiseks kulus 30kg kollast värvi ning lõpptulemuseks näeb eksponaat välja sama värske, justkui oleks esmakordselt tehase uksest välja sõitnud. Paljud ettevalmistusega seotud töötajad, kelle tööstaaž ületab tänaseks 30aastat ei suutnud pisaraid tagasi hoida, pilt möödunud aegade aardest oli neile kindlasti südantliigutav olgugi, et tegemist on massiivse ekskavaatoriga. Nende tootmiseks olid nad ju pühendatud pikki ja pikki tööaastaid.

Ajalooline hetk leidis aset 29.novembril kell 17:00, mil Talleksi hea koostööpartneri abiga jõudis ekskavaator nüüd juba eksponaadina pärast 30 aastast tööstaaži tagasi oma koju Tallinnasse, Mustamäe tee 4 Eesti Talleksi peakontori kõrvalasuvasse parki.

Mis see paljukopaline on?

Drenaažiekskavaator ETZ-2011 (toodeti aastal 1991) - Talleksi kvartali ajaloosümbol ja maamärk. Tallinna Tootmiskoondis Talleks tootis mitmekopalisi drenaažiekskavaatoreid maaparandustöödeks, mis seisnes maa-aluse drenaažitorustiku paigaldamises liigniiskete põldude kuivendamiseks. Ekskavaatorite seeriatootmist alustati 1957.a ning läbi aegade on Talleks tootnud ligikaudu 54 000 ekskavaatorit ja 6 000 laadur-buldooserit, millest ligi 8 000 eksporditi enam kui 50 riiki. Enim eksporditi Ida-Euroopa riikidesse, samuti saadeti toodangut Lääne-Euroopasse, Aasiasse, Aafrikasse ja Lõuna-Ameerikasse. 1992. a Talleksi tegevusvaldkond muutus ja ekskavaatorite tootmine lõpetati. Talleksi ajalugu ulatub 1944. aasta septembrisse, mil asutati Tallinna Mootori-Remonttehas. 1956-1975 Tallinna Ekskavaatoritehas 1975-1992 Tallinna Tootmiskoondis Talleks Alates 1992 Eesti Talleks AS.

Eesti Talleks ASi põhitegevused täna on kinnisvara, autoäri ja kaubandus.