"Kui kümme aastat tagasi saabus autol nõutud hooldusaeg iga 15000 kilomeetri järel, siis uutel masinatel on hooldusvälp pea 10000 kilomeetrit pikem," kirjeldas Aasala. Pikemad hooldusvälbad on vastus klientide ootustele, kes soovivad kvaliteetsemaid sõidukeid, mis kestaks kaua.

"Nii on autotootjad nõudmas varuosatootjatelt aina tugevamaid varuosi ning palju rõhku pannakse ka hooldusvabade süsteemide arendamisse," rääkis Aasala. "Kui mõelda näiteks Toyota Proace kaubiku peale, millel saabub esimene hooldus alles 50000 kilomeetri läbimisel, siis nii pikka kestvust ei oleks 10 aastat tagasi ükski tootja pakkunud," lisas ta.

Varuosade hinnad on langenud, ent lisavarustus kasvanud

Ka varuosade hinnad on aastatega langenud, sest uusi tootjaid on aina enam. "Näiteks Eesti populaarseima automargi Toyota piduriklotsid Corolla mudelile maksid 10 aastat tagasi kolmandiku võrra rohkem," viitas Aasala. Tootjate juurdetulek on aidanud hindu langetada, tegemata järeleandmisi kvaliteedis.

Paralleelselt varuosade hinnalangusega on aga autode lisavarustuse hinnad kasvanud, mistõttu auto keskmine maksumus on ajas kallinenud. "Võib öelda, et uute autode hinnad on võrreldes 10 aasta taguse ajaga veidi üle 10% kasvanud. Ja kui me vaatame varustuse nimekirja, siis saame aru ka põhjustest," sõnas Aasala.

Põhjus on Aasala sõnul selles, et on tänastel autodel suuremad veljed, rohkem elektroonikat, paranenud turvavarustus jne. "Näiteks kõigil uutel Toyota masinatel on põhivarustuses juba pikivahet hoidev püsikiirusehoidja, pimenurga sensorid ja sõidurajal püsimise jälgija," kirjeldas Aasala.

Õlid on samuti muutunud

Autode mootoriõlid on teinud aastatega suure arengu, kuidas autode mootoriõlid muutuvad aina tehnoloogilisemaks. "Kümnend tagasi oli enamus autodes kasutuses universaalõli ja polnudki väga vahet, millist marki õli sa autosse valad. Täna on aga väga oluline, et uus sõiduk saaks just sellele mudelile väljatöötatud mootoriõli," viitas Aasala.

Mootoriõli tähtsuse kasv tuleneb asjaolust, et hooldusvälbad on pikemaks läinud, mistõttu auto mootor peab selles oleva õliga kauem hästi läbi saama. "Mitmel uuel masinal on ka pardakompuuter, mis skaneerib õli koostist, otsides sellest kulumise ja määrdevõime languse märke. Kui see nüüd tehase poolt sertifitseeritud õli ei ole, hakkavad viperused pihta," viitas Aasala.

Tehnikuid on vähem

Õlide tarkuse tõusu tõttu on ka keskmine õliliitri hind aastakümnega pea 50% kasvanud.
Autotehnikuid on vähem, ootus teenindusele kõrgem.

Koos tööealise elanikkonna vähenemisega on Eestis langema asunud ka autotehnikute arv. "Pingutame täna väga, et noored ikka autotehnika eriala valiks. IT-lembeses riigis on see mõistlik valik, sest autod on aina IT-rikkamad," sõnas Aasala.

Nii nagu on riigis kasvanud keskmine palk, on tõusnud ka autotehnikute palk, mis omakorda on teeninduse tunnihindu kasvatanud. "Samas oleme muutunud aina efektiivsemaks oma töös, mistõttu üleriigiline palgakasv on alati olnud kiirem kui meie töö hind kliendile," viitas Ahti Aasala.

Hoolduse kvaliteet tõusnud

Koos autotehnikute arvu langusega on langenud ka väiketöökodade arv, kuna klientide ootus teenindusele on ajas tõusnud. "10 aastat tagasi nägi auto hooldus ajaliselt välja selline, kus klient tõi auto hommikul töökotta ja siis järgmisel päeval või hiljemgi sai ta oma auto kätte," rääkis Aasala.

Tänapäeval kestab näiteks ekspresshooldus sõidukile ühe tunni, mille jooksul saab klient teeninduse kohvikus süüa või teha arvutis tööd. "Samas surve veelgi ajaefektiivsem olla on nähtav - ma usun, et lähikümnenditel hakkavad isejuhtivad autod iseseisvalt meie salongi sõitma ning kliendil jääb vaid nutitelefonist monitoorida, kuidas tema sõiduki seisukord paraneb," kirjeldas Ahti Aasala.

Kuidas see lugu Sind end tundma pani?

Rõõmsana
Üllatunult
Targemana
Ükskõiksena
Kurvana
Vihasena