Starship Technologiesi tehnoloogiadirektor Ahti Heinla tutvustas Kasulikule, kuidas toimib esmaspäeval alustanud pakirobotiteenus, millega on võimalik endale Mustamäe piirkonnas toidukaubad ja pakid koduukseni tellida.

Ahti Heinla ja pakirobot Starship

Milline näeb välja pakirobotiga kojutellimise teenus?

Teenuse kasutamiseks, peab inimene oma telefoni alla laadima rakenduse, mille abil on võimalik tellida toidukaupu Kadaka Selverist. Rakenduses on võimalik valida sobivad kaubad, kogus ja maksmine toimub samuti läbi rakenduse. Kaubale lisandub teenustasu 1,5 eurot.

Rakenduses on näha aeg, kui palju võtab robotil aega, et sihtkohta jõuda. Meie hinnangul võiks olla, see aeg umbes sama pikk aeg, kui palju kuluks inimesel endal poes käimisele.

Kaardi peal on võimalik jälgida, kuidas robot läheneb ja seejärel annab rakendus märku, et robot on kohale jõudnud.

Kui palju robot mahutab?

Roboti mahutavus on paar kilekotitäit kaupa ja kandevõime 10 kg. Suurematele tellimustele leiame ka kindlasti lahenduse.

Põhiline on kiire tellimuse võimalus, mis reaalselt muudab tulevikus tellimise harjumust.

Selline võimalus on kindlasti ka tõestus, et kauba koju tellimine ei pea olema ebamugav, kui näiteks kauba kättesaamiseks on kahetunnine aja aken ja tellimus ei pruugi samal päeval kohale jõuda.

Saab ka näiteks nii, et teed oma tellimuse, kui hakkad töölt koju tulema ja robot jõuab umbes samal ajal. Pikaks ajaks ei ole mõtet robotit ootama jätta. See aeg on umbes kümme minutit ja viivituse korral võtab meie klienditeenindus ühendust, et kuidas edasi toimida.

Ahti Heinla ja pakirobot Starship

Kuidas toimib paki kojutellimise teenus?

Lisaks toidukaupade teenusele avasime pakkide kojutoomise teenuse. See toimib koostöös DPD-ga ja inimesel on võimalik internetipoodides, mis toetavad pakiautomaadi teenust, võimalik kaubad pakirobotiga tellida. Valik toimub samas menüüs, kus pakiautomaadi valik. Valida tuleks pakiautomaat nimega „Starship Mustamäe".

Selle puhul ei ole tegemist tegelikult pakiautomaadiga, vaid pakirobotiga.

Teenust on võimalik kasutada, kui inimene on Starship Deliveries rakenduse kasutaja, siis on tal võimalik teenust kasutada. Kuutasu (4,99 eurot) eest saab kuus tellida piiramatu hulga pakke. Esimesel kuul, detsembris on teenus tasuta.

Paki koju tellimise teenuse eest on võimalik tasuda meie rakenduses, see tuleks enne e-poest koju tellimist ära teha. Siis on võimalik teha valik e-poes, millega tuleb pakk koju kätte. Kui aga rakenduses kuutasu pole tasutud, siis tuleb pakk meie kontorisse (Teaduspargi 8, Mustamäel), kuhu saab sellele ise järele tulla.

Kuidas saavad robotid üle ootamatutest takistustest nagu näiteks teetööd või muud takistused?

Kui robotil tuleb ette ootamatu takistus, millest ta ise kuidagi mööda ei saa, siis ta tavaliselt peatub ja kutsub mõneks hetkeks operaatori endale appi, kes istub Tallinnas arvuti taga. Tema saab endale ette videopildi, mida robot filmib ja hindab selle põhjal olukorda. Seejärel märgitakse kaardile, et tee on kinni ja teatud perioodi jooksul sealt läbi ei saa. Robot otsib endale uue tee ja kõik järgmised robotid teavad juba ka, et see tee on kinni.

Konarustest sõidab robot lihtsalt üle, mida võimaldab kuue ratta vedu ja juhused, kui robot kuskile takistusse kinni jääb on väga harvad.

Meie robot on kõnnitee robot ja tema oskuste hulka ei kuulu, et ta oskaks majja sisse tulla või trepist üles tulla ning uksele koputada. Väravaid ta samuti lahti ei tee ja jääb igal juhul kõnniteele. Selleks, et robotist oma kaup kätte saada, peab inimene sellele vastu tulema.

Miks nüüd teenus alles nüüd Eestis alustas, kui olete seda juba testinud ja see on kättesaadav ka mujal maailmas?

Oma toidukaupade teenust pakume maailmas nüüd kolmes kohas. Peale Mustamäe on teenus kättesaadav veel Milton Keynesis Inglismaal, San Jose äärelinnas Californias.

Alguses testisime roboteid selliselt, et inimene kõndis kaasas. Praeguseks oleme selliselt üle 100 000 kilomeetri sõitnud. Seni ei olnud praktilise teenuse osutamisel mõtet.

Mustamäe on küllaltki tihe piirkond, kus on palju liiklust ja kuni viimase ajani me ei saanudki nii sõita, et keegi igaks juhuks kaasas ei kõnni. Nüüd oleme jõudnud sellisele tasemele, et me saame sõita robotitega ilma järelvalveta ka mustamäel.

Need kohad Inglismaal ja USAs, kus me praegu seda teenust osutame (Milton Keynes ja San Jose) on võrreldes Mustamäega palju rahulikumad piirkonnad, seetõttu saime seal teenuse varem avada. Mustamäe on kõige tihedama liiklusega koht, kus me teenust osutame.

Kas seni on juhtunud robotitega ka midagi negatiivset? Kas keegi on üritanud pahatahtlikult robotit rünnata?

Inimesed on ikka uudishimulikud, aga seni ei ole küll juhtunud sellist asja, et keegi oleks roboti ära lõhkunud või röövida üritanud.

Selliseid asju ma arvan juhtub ilmselt sama palju, kui traditsioonilise kulleriga, kellele võib samuti keegi kallale minna. Aga tinti seda kindlasti ei juhtu. Aga meil ei ole selliseid juhtumeid kordagi olnud.

Millised on plaanid tulevikus? Mis võib muutuda 10 või 15 aastaga inimeste suhtumises ja pakirobotite kasutuses?

Esialgu vaatame, kuidas läheb Mustamäe piirkonnaga ja seejärel saame rääkida laienemisest muudesse piirkondadesse Eestis.

Kaugem tulevik toob ilmselt selle, et inimesed hakkavad järjest rohkem asju otse koju tellima. Selgelt on näha, et e-kaubandus kasvab nii suures tempos, et kullerfirmad ei jaksa enam kullereid palgata.

Samal ajal kasvavad aga inimeste ootused selles osas, kui kiire, odav ja mugav peaks teenus olema. Selle vahel on käärid, mida on võimalik inimkulleriga teha ja mis suunas liiguvad inimeste ootused. Tulevikus suureneb järjest inimeste hulk, kes on harjunud nii toimima, et tellitud kaubad jõuavad koju kätte.

Näiteks 20 aastat tagasi olid inimesed harjunud, et lennuki piletite ostmiseks pidi minema reisibüroosse. Tänapäeval inimesed muigavad selle peale ja taolist harjumust enam ei ole.

Ilmselt läheb sarnaselt tulevikus ka toidu- ja muude kaupadega, et need tellitakse läbi telefonirakenduse.

Lõpuks näevad inimesed, et see on lihtsalt palju mugavam, kui ise poodi minna.