Ostupalavik võiks küll jääda teisejärguliseks, aga kes siiski pühadest suurimat kasu lõikavad?
Pühasid saab tähistada mitmel erineval moel ja hea, kui ostupalavik võikski jääda teisejärguliseks. Lastega pered ei pääse vist kultusfilmi ”Üksinda kodus” mitmekordsest vaatamisest, mis õpetab seda kuidas kutsumata külalisi võidakse pühade ajal kostitada, kirjutas Luminori Eesti peaökonomist Tõnu Palm.
Suur osa maailmast jõule ei tähista, kuid enamikul rahvastest on vana-aasta ärasaatmise ja uue aastaga seotud pühad. Kui Euroopas langevad pidustused traditsiooniliselt detsembri kuusse, siis muudes maailma osades näiteks Hiinas ja Sri Lankal tähistakse uue aasta saabumist vastavalt veebruari ja aprilli alguses.
Pühade traditsioonid erinevad, mis lisab mitmekesisust ja värvi.
Pühade juurde käib reeglina pere ja sõprade seltsis pühade tähistamine, kultuuri- ning meelelahutuse tarbimine,aga miks mitte ka kingituste tegemine.
Võib-olla kõige olulisem on, et leitakse kiire elutempo kõrval kvaliteetaega lähedastega jagamiseks.
Ka majandusele laiemalt läheb pühade ja uue aasta tähistamine vägagi korda.
Sellest pühade perioodist suurimat võitu lõikavad ennekõike kaubandus, turism, transport, meedia (reklaam) ja meelelahutus. Kindlasti on olulisel kohal turism.
Kaubandusel on koos toiduainetööstusega võimalik vähem väljaminekuid kontrollivaid kliente üllatada ahvatlevama valikuga. Majandus kahtlemata võidab kõrgemast aktiivsusest ja seda lubab tänavu ka kõrge tarbijate kindlustunne.
Majanduse mõttes hakkab suuremaks ostlemiseks valmistumine varakult. Pühade-eelne kaubandus alustab üha varem. Kui näiteks Oxford street on Londonis jõulukaunistuses juba oktoobris, siis üha suurema kaaluga online ostlemine algab veelgi varem.
E-kaubanduse kasvul ei tundu olevat piire. Pühade ootuses kerkisis e-kaubanduse mahud tänavu näiteks Black Friday (23 november) ja Cyber Monday (26 november) raames taaskord rekordiliseks. Adobe Analytics andmetel küündisid müügimahud Cyber Monday’l 7,9 miljardi dollarini, mis on ca 19 protsendipunkti rohkem kui aasta tagasi.
Ilmekaks näiteks globaalsest ostupeost on Amazon müügimahtude sessoone kasv. Nimelt kahel viimasel aastal on Amazoni müügikäive aasta viimases kvartalis kasvanud eelnevaga võrreldes rasvased 36 protsendipunkti. Sellele järgneb kainestav 17 protsendipunktine langus esimese kvartali müüginumbrites.
Kõik toimub majanduses kokkuvõttes kliendi tähelepanu ja raha nimel. Huvitav fakt ühest uuringust viitab, et vaid 5 protsenti USA rahvastikust ei kavatse ühineda pühade tähistamisega.