Eesti perel (2 täiskasvanut ja 2 last) oli ostetud reisibüroost pakettreis, mis sisaldas lennupileteid, majutust, transfeeri marsruudil TallinnLanzarote – Tallinn. Kanaari saarelt väljuv lennuk hilines üle 6 tunni, kuna lennukil avastati tehniline rike.

Reisijatel tuli algselt lennujaamas oodata, misjärel pakuti suupisteid, majutust ning transporti majutuse ja lennujaama vahel. Kompensatsiooni aga lennuettevõtja ei pakkunud.

Seejärel pöördusid reisijad lennuhüvitise väljanõudmisega tegeleva ettevõtte Flagito poole, kes nõudis reisijatele hüvitist kokku 1600 eurot, s.o 400 eurot reisija kohta. Lennuettevõtja nõuet ei tunnistanud, mistõttu pöördus Flagito reisijate kaitseks hagiavaldusega kohtusse. Viis kuud hiljem tegi Harju Maakohus otsuse – lennuettevõtja SmartLynx on kohustatud maksma reisijatele hüvitist 1600 eurot, mis katab terve pere pool reisikuludest.

Lennuhüvitiste ettevõtte Flagito juhatuse liige Sander Potiseppa sõnul taotlevad reisijaid üha enam lennufirmadelt hüvitist (tšarter)lendude hilinemise või tühistamise eest. “Euroopa Kohus tegi 2009 kohtuotsuse, mille kohaselt on reisijal õigus nõuda hüvitist lennu hilinemise eest, kui reisija saabub sihtkohta vähemalt kolm tundi oodatust hiljem."

"Lisaks on Euroopa Kohus leidnud, et tehniline rike ei ole määruse alusel käsitletav erakorralise asjaoluna, mistõttu on lennuettevõtja kohustatud kompensatsiooni maksma. Samas loetakse erakorralisteks asjaoludeks ilmaga seotud asjaolud, julgeolekurisk, poliitiliselt ebakindlat olukorda või lennuliiklust või -turvalisust puudutav otsus,” rääkis Potisepp.

Hüvitise summa sõltub lennu pikkusest ja hilinemise kestusest. Vaidluse all olnud lennujuhtumis oli lennu algus- ja lõppsihtkoha vahemaa 4457 km (Lanzarote – Tallinn), kuid tegemist oli ühendusesisese (Euroopa Liidu liikmesriik) lennuga. Sellisel juhul on lennuprobleemi esinemise korral õigus hüvitisele summas 400 eurot.

“Tuleb tõdeda, et ette nähtud hüvitist taotleb alla poole reisijatest ning lennuettevõtjatel on hüvitiste osas eri suhtumine. Näiteks ei vastata taotlustele, osad maksavad hüvitise 1 – 6 nädala jooksul või keelduvad ilma õigusliku aluseta hüvitise maksmisest," sõnas Potisepp.

Peamiselt on Potiseppa sõnul lennuettevõtjad seisukohal, et hilinemise/tühistamise põhjustasid ettenägematud asjaolud, kuid hiljem on nad oma seisukohta muutnud. Potisepp lisas, et kui lennutõrkeid on esinenud viimase viie aasta jooksul, võib reisijal olla õigus hüvitisele.