Pole mingi saladus, et päris uue auto ostmine on väga kulukas, sest selle hind hakkab kukkuma kohe ja väga kiires tempos. Sageli öeldakse, et uus auto kaotab kolme aasta jooksul oma hinnast poole, tegelikkus võib olla aga veelgi hullem. Sugugi harvad pole näited, kus juba kahe või koguni pooleteise aasta vanust autot müüakse vaid poolega hinnast, mis selle eest uuena maksti. Miks mitte sellest kasu lõigata?

„Oluline nüanss on see, et uus auto ei ole liisinguga ostes tavaliselt üsna pikka aega realiseeritav, sest selle turuväärtus kahaneb oluliselt kiiremini kui liisingu jääkväärtus. Kui on ette teada, et autoga ei soovita isegi liisinguperioodi lõpuni sõita, on vähekasutatud auto valimine eriti tark, sest see on suurema hinnalanguse juba läbi teinud. Päris uus auto on mõttekas osta siis, kui sellega plaanitakse sõita 10 aastat või enam,” räägib Skaut24.ee tegevjuht Kenno Kaupmees.

Vana ront on ohtlik

Reegel on, et mida uuem auto, seda enam on panustatud selle ohutusse. Siin ei räägi me ainult tur-vapatjade arvust või parematest esituledest – ehkki ka turvavarustus on moodsal autol vanematega võrreldes kordades parem – vaid ka auto konstruktsioonist.

„Autotootjad panustavad igal aastal ohutuse tõstmisse tohutuid summasid ning see nähtub väga selgelt näiteks sõltumatu organisatsiooni EuroNCAP avariitestidest. Seal hinnatakse autosid viietärni skaalal. Kui aastate eest said mõned autod vaid kaks või kolm tärni, siis viimasel ajal saadakse enamasti maksimaalne skoor. Seda vaatamata faktile, et hindamisreeglid on aja jooksul läinud aina karmimaks,” selgitab Kaupmees. „See tähendab, et kui ühest autost astud pärast avariid välja tervena, siis teises võivad tagajärjed olla väga kurvad.”

Kaupmees lükkab kategooriliselt ümber ka sageli esitatava väite, et „häid ja tugevaid autosid” valmistati 1990ndatel või 2000ndatel aastatel. „See on täielik jama, moodsate autodega võrreldes on nii vanad autod eluohtlikud, siin ei ole isegi mingit vaidluskohta,” kinnitab ta.

„Mida vanem auto ja rohkem eelnevaid omanikke, seda suurem on ka tõenäosus, et autol on varjatud puuduseid, manipuleeritud on läbisõiduga vms. Vana auto remondikulude kandmise asemel võid maksta hoopis liisingu kuumakset, ent sõita palju parema autoga,” soovitab Kaupmees.

Eelista kehtiva garantiiga autot

Garantii olemasolu peetakse üheks uue auto suurimaks eeliseks ja seda see kahtlemata ka on. Mis ei tähenda aga, et kasutatud autot eelistades garantiist automaatselt ilma oled.

Uute autode garantiitingimused muutuvad üha paremaks ning enam pole sugugi haruldane, et garantii kehtib viis, kuus või isegi seitse aastat. Täpne aastate arv sõltub margist. See tähendab, et ka järelturult on võimalik leida kehtiva tehasegarantiiga kasutatud autosid.

Garantiiga autode puhul pole tarvis karta varjatud puudusi. Nii oled igal juhul kaitstud kindluse ja turvatundega, et ootamatud remondikulud sind ei ähvarda. Kui tehasegarantii hakkab lõppema, saad seda lisaraha eest veel mitme aasta võrra pikendadagi. See on igal juhul mõistlik investeering.

Ka tuled, kellad ja viled loevad

„Osta auto, milles tunned end mugavalt ja enesekindlalt. Lisade osas on valikuid äärmiselt palju ja igaühel on erinevad eelistused,” selgitab Kaupmees. „Mina hindan näiteks väga kõrgelt eelsoo-jendusseadet, mis võimaldab hommikul istuda sooja ja jääst puhaste klaasidega autosse. Lisaks on minu jaoks olulised sportlikud istmed, mis teevad pika sõidu nauditavaks. Kes aga hoiab autot ainult garaažis või läbib peamiselt lühikesi vahemaid, peab võib-olla olulisemaks hoopis muid lisasid,” märgib ta.

Varustus, mida näiteks Saksamaalt autode tellijad sageli soovivad, on järgmine:

* kohanduv kiirushoidik, kui soovid eessõitjaga alati turvalist vahet hoida;

* elektriliselt reguleeritavad istmed, kui autot kasutab mitu inimest;

* parkimiskaamera, kui sõidetakse palju linnas;

* elektriline tagaluuk, kui kasutatakse tihti pakiruumi;

* tagaistujate eraldi reguleeritav kliima, kui sõidetakse koos lastega jne.

Populaarne on loomulikult ka nelikvedu, mis annab väga selgeid eeliseid mitte ainult talvel, vaid ka suvel kruusateel sõites või haagist vedades.

Auto meeldigu sulle, mitte naabrimehele

Osta auto, mis sulle päriselt meeldib. Tõsi, hinnavahe „ratsionaalse” ning sulle päriselt väga meeldiva auto vahel võib esiti tunduda liiga suur. Aga kui hakkad kuumakseid võrdlema, võib vahe olla kõigest paarkümmend eurot. Tegelikult piisab vaid mõne mõttetu kulutuse tegemata jätmisest, et lubada endale väga palju paremat autot.

Selle eest tänad end edaspidi iga päev, mõeldes hommikul tööle sõites või kaupluse parklas oma au-tosse istudes, et „pagan, ostsin ikka ägeda auto.”

Löö kokku kõik kulud

Nagu eelpool öeldud, on üks suurimaid auto omamisega kaasnevaid kulusid selle väärtuse vähene-mine. Seda saab väga hästi piirata, kui soetad uue asemel vähekasutatud auto, mis on esimese suure hinnalanguse juba läbi teinud. Ootamatute remondikulude vastu aitab aga kehtiv tehasegarantii.

Ka muid igakuiseid kulusid annab hästi planeerida. Kui selle tegemata jätad, võid pärast esimese ostuemotsiooni lahtumist oma autot hoopis vihkama hakata.

Margiesindusest saab iga auto hoolduskulude kohta täpse info. Liiklus- ja kaskokindlustuse hinnad leiad kindlustusmaaklerite kodulehekülgedelt – ehkki neiski võivad erinevused olla väga suured. Võrdle ka kütusekuluandmeid, seda eriti juhul kui sõidad palju, sest siingi võib igakuine lisakulu olla märkimisväärne.