29-aastane pärlvalge Audiga sõitev kinnisvaramaakler Zhao Na tunnistas Reutersile, et ta on ostlemissõltlane, kes armastab Louis Vuittoni ja Prada käekotte.

„Kui ma olen hoos, siis a olen valmis end rahast eraldama,“ lausus Zhao, kes ostis 2017. aastal Pariisis käies 9000 dollari eest käekotte. „Kulutamine muudab mind õnnelikuks.“

Kuid kuna Hiina majanduskasv võtab hoogu maha, on Zhao ärile justkui tulnud ette klaaslagi ja tema sissetulek on kukkunud, mistõttu ta ei saa enam nii palju tarbida.

Nii on ta juba ära jätnud Euroopa reise ja loobunud ka Henani provintsi pealinnas David Plazas luksuskaupade ostmisest.

„Et ma ei saa raha kulutada, muudab mind nukraks, kuid ma ei saa sina midagi parata,“ lausus ta.

Hiina aeglustuv majandus, mis on kolm aastakümmet uskumatu hooga kasvanud, on avaldanud ka teistele tarbijatele. Selles provintsis elab sada miljonit inimest.

Reutersi ajakirjanikud rääkisid kümnete Haneni provintsi tarbijate ja kaupmeestega, kes kinnitasid statistikat, et provintsis kulutatkase kõigele vähem alates autodest ja kodumasinatest kuni rõivaste ja kosmeetikani.

Zhaol ja teiste samuti käituvatel inimestel võib olla tõsine mõju Hiina majanduskasvule ajal kui USAga kaubandussõda kogub hoogu. Samuti on see tõele näkkuvaatamise hetk üleilmsetele jaekaupmeestele.

Nii Itaalia ülikonnaõmblejale Ermenegildo Zegna, USA luksusjuveliir Tiffani kui ka Apple on hoiatanud, et kogu Hiinas võtab tarbimine hoogu maha.

Sisemaal asuva provintsi pealinn Zhengzhou on muutunud tagasihoidlikust provintsipealinnast metropoliks uhkete pilvelõhkujate ja moekauplusega. Kümne miljoni inimesega linn on Hiina uue siiditee keskus, mis peaks saama ühendatud raudteed pidi Kesk-Aasiaga ja Euroopaga. Linnal on kiirrongiühendus Pekingi ja Shanghaiga. Taiwani lepinguline tootja Foxconn ehitas linna hiiglasliku iPhone'i tehase, kelle palgalehele on 230 000 inimest. Kunagi lahkusid noored inimesed Henani provintsist mujale paremat elu otsima. Nüüd aga tõmbab Zhengzhou inimesi ligi, võimaldades keskklassi elustiili – kõrgemat palka ja taskukohaseid moodsaid kortereid ning külluses tarbekaupu.

Zhaole ei piisanud saadud komisjonitasudest elustiiliks. Poole tosina krediitkaardivõlg ulatub 200 000 jüaanini (ligi 26 000 eurot) ning igakuiselt peab ta maksma veel ka 15 000 jüaani (üle 1900 euro) eluasemelaenu- ja autolaenumakseid.

Varem pööraselt hoogsal Zhengzhou kinnisvaraturul sai mullu buum läbi ja müük kukkus, mis põletas augu ka tema rahakotti. Nii lõppesid armsaks saanud David Plaza ostukäigud.

Zhou pole ainus, kes on kulutusi vähendamas. Kui linnas on ligi kaks aastakümmet olnud vähemalt kümne protsendine tarbimise aastakasv, siis mullu kukkus kasv alla kümne protsendi taseme.

Zhangzhou vanalinnas asuvas Dennise kaubamajas müüakse selliste kosmeetikabrändide nagu Channeli, Diori ja Estee Lauderi tooteid.

„Inimesed on ikka meil ostmas käinud ja pigem valimatult raha kulutanud,“ rääkis kosmeetikamüügi juht Li Mengru. „Nüüd on nad muutnud valivamaks ja kulutavad ettevaatlikult.“

Hiljutiste aastate Hiina tarbimisbuumi üheks veduriks on olnud mitmesuguste finantseerimisvõimaluste nagu inimeselt inimesele laenamise ja kõikvõimalike krediitkaartide soetamise võimaluste avardumine. See andis inimestele võimaluse tarbida kalleid kaupu, millest nad varem poleks saanud unistadagi.

28-aastane liha hulgikaupmees Chai Maofeng nelja miljoni elanikuga Xuchangi linnast avas 2016. aastal kümme krediitkaardikontot. Saadud laenudega sisustas ta korteri – ostes tuttuue diivani, külmiku, konditsioneeri ja telerid.

„Krediitkaardikonto avamine oli imelihtne – pangad olid rõõmsad, et said laenu anda,“ lausus Chai. „Tegelikult polnud krediitkaardi saamiseks suurt rohkemat vaja kui lauatelefoninumbrit, mis viitas, et töötad kusagil.“

Chai ütles, et kuna majanduse hoo mahavõtt hakkas tema äri mõjutama, siis ta lõpetas muretu tarbimise. Küll segasid saastunud lihakontrollid tegevust kui ka tõusnud liha hind. Chai ütles, et ta ei mõtle enam varasematele plaanidele, milleks olid teise korteri lisaks ostmine ja uue auto ost. Ta märkis, et tegelikult saab ka ettevõtte autoga hakkama.

Pekingi viimaste aastate võitlus krediidi ja riskantsete laenudega ohjamaks spekulatiivseid mulle on vähendanud ka paljudele tarbijatele krediidi kättesaadavust. Ja see pole analüütikute sõnul jätnud mõjutamata tarbimist.

Samas tahab Peking, et tarbimine kasvaks. Jaanuaris teatati autoostu suurendamiseks soodustustest, kuna autotööstus koges mullu esmakordselt kahe aastakümne jooksul müügilangust. Valitsus kaalub ka tulumaksu vähendamist, et paljud inimesed saaksid kätte suurema palga.

Muidugi ei ole kõik tarbijad vähendanud ostlemist. Ühel pärastlõunal vaatasid David Plazas inimesed uusi huulepulki ja nautisid kohvi kohvikutes. Zhaod nende seas ei olnud. Tema ees on ligi 30 aastat eesseisvaid elusasemelaenumakseid ja ka autolaen vajab tagasi maksmist, mistõttu ta ütles, et kulub aega, enne kui ta on taas selles kaubanduskeskuses ostlemas.

„Kui sissetulek kukub, siis tuleb iga senti lugeda,“ ütles Zhao. „Mittevajalik luksusostlemine on nüüd läbi.“