Aasta 1999 oli mulle märgilise tähendusega. Sel aastal sain ma 18, lõpetasin gümnaasiumi ja mis kõige tähtsam - ma sain ka endale autojuhiload! Minu 18 aastat ootust sai lõpuks lahenduse - lõpuks ometi oli mul õigus hüpata juhi kohale ja vajutada gaasi. Sellega oli vaid üks probleem - mul ei olnud autot. Ka mu vanematel mitte. Küll aga oli see mu sõbral.

Nüüd olen 20 aasta jooksul vastutanud umbes kümnekonna auto käekäigu eest. Kas tegu on olnud mu isiklike masinate, tööautode, või esimestel aastatel tsüklis sõprade omadega.

Ühte võin ma öelda - kõik autod on erinevad. Isegi kui sa istud kahte sama aasta, sama margi, isegi sama värvi autosse, siis igaühe tunnetus on erinev ja vajab natukene kohanemist. Eriti tuntav on see algajatele juhtidele, sest tänaseks olen ma sõitmisega nii harjunud, et ma ei tunne suurt erinevust, olenemata, kas ma sõidan bussi või pisikese rendiauto roolis.

Elu jooksul olen ma autode alla matnud rohkem raha, kui ma suudaksin kokku arvutada. Ka kaotavad autod alati ajas väärtust (va need, mis muutuvad klassikaks ja harulduseks) ja ma olen autod alati hiljem tuhandeid eurosid odavamalt sunnitud olnud maha müüma. Kuid kuna on #Kogumispäeviku transpordikuu, siis ma räägin enda kogemusest peamistest viisidest, kuidas ma olen suutnud autokulusid madalamal hoida.

Sõida säästlikult

Mu naisele käib see alati uhkuse pihta ja ta vaidleb mulle kirglikult vastu, aga meie küttekulu ei ole sama. Minu küttekulu on alati madalam. Ma kuulen ka siin tema vastuargumenti kõrvus kõlamas - jah, sellepärast lapsed alati autos oksendavadki, kui sina roolis oled, sest sa sõidad nii mõistlikult.

Ma olen tõepoolest võib olla järsem pidurdaja kui tema, kuid ta unustab, et pidurdamine ei võta kütust, kiirendamine võtab. See on see koht, kus tuleb hoolsam olla ja mootorit kuulata. Meie oleme praegu lahendanud selle, et meil on lisaks suurele pereautole Citroen, mis on pea kaks korda säästlikum, kuid ka säästliku autoga tuleb säästlikult sõita.

Üks hea reegel on siiski- sõida kõrgema käiguga. Kui sa oled harjunud manuaalkastiga sõites hoidma linnas 3. või 4. käiku, siis kui kiirus lubab, lükka see hoopis sirgetel viiendale.

Naudi kuuma

Suvistel päevadel on kliimaseade korralik kütteröövel. Mida jahedamaks õhu puhuma paned, seda rohkem voolab ka pappi sinu taskust. Mina kunagise suitsetajana, kes autoga alati koni hambus ringi sõitis, harjutasin end omal ajal lahtise aknaga sõitma ja ka nüüd on see mu number üks valik.

Kui ma üksi sõidan, on mul alati aken lahti. Esileedi, kes aga rahanumbrit ei tunne, sunnib mind alati akent sulgema, sest talle puhuvat kaela peale. Ma ei tea, mis eriline kael tal on, aga olenemata sellest, kus ta autos istub, puhub tal alati kaela peale.

Kuid raha säästmine ongi nagu abielu- pidev kompromisside otsimine, sest senti taga ajades ei tohiks ka hulluks minna.

Autokummidel võtmetähtsus

Ma räägin kummist. Autokummist. Selleks, et autol oleks lihtsam veereda, peaksid ka ta rehvid alati täis pumbatud olema. Mitte liiga täis, sest vastasel juhul sõidad sa nagu tankiga mööda külavaheteed.

Igal autol on käsiraamatus ette antud soovituslik rehvirõhutase. Tihti võib selle välja lugeda ka ukse raami küljest, või on see kirjas küttepaagi siseküljel. Kõigil mu viimastel autodel on see soovituslikult olnud 2,1 atmosfääri. Tõenäoliselt teil ka. Kunagi tehti uuring, et vahe, kas rehvid on pooltühjad või täis oli täiesti arvestatav. Täis rehvidega vähenes küttekulu 3,3%.

Vali, kus sa remondid

Ma kiidan esindusi. Ma käin ka enda autoga igal aastal esinduses hoolduses. Kuid olgem ausad, need hinnad seal on hullumeelsed. Eriti, kui sul pole teeninduses tuttavaid.

Ma olen küll küsinud esinduses soodustust ja nad on teinud ka, aga siiski, kui su auto ei ole enam liisingus, siis võib olla ei olegi sul iga väikese asja pärast tarvis esinduses käia. Leia endale usaldusväärne remondikoht, kes saab ka ise piduriklotside ja õli/flitrite vahetamisega hakkama, küsides selle eest kordades vähem tasu.

Vaata oma kindlustus üle

Kindlustuse hinnad kõiguvad seinast seina ja mõistlik oleks see enne pikendamist üle vaadata. Loomulikult on lisaks hinnale ka muid faktoreid, mida tuleks silmas pidada (maine, mugavus, teenindus, kliendisõbralikkus, kaasnevad hüved), aga ka siin võivad vahed olla aasta lõikes sajad eurod. Eriti, kui me räägime ka kaskost.

Hoolitse auto eest

Pese ja hoia teda korras, sest kunagi müües on hooldatud autot palju lihtsam müüa, kui autot, mille plekke kuidagi kätte ei saanud. Kui sa näed kriimu, siis ära oota, et see rooste läheks, vaid tegele sellega probleemi tekkides, sest hiljem on selle eemaldamine kordades kallim.

Autot pestes ei pea alati võtma kõige kallimat teemantpesu, vaid tänaseks iga nurga peal asuvad selvepesulad on odavad ja kiired lahendused. 4-5 euroga saab enda auto läikima küll.

Vali, kus sa tangid

Kütus võib küll enam-vähem kõikides tanklates sama hinnaga olla, kuid hea oleks omada kõiki kliendikaarte, et mitte ülemaksta.

Samuti soovitan kasutada pigem automaattanklaid, sest kui tanklas kabanossi ja cappuccinot ei müüda, siis sa neid ka ei osta. Kui pole müüjat, kes küsiks, kas ma äkki pool muidu moosipalle ei soovi, siis selle peale ka raha ei kulu.