Põhja-Norras on vetikate õitsemise tõttu surnud mitu miljonit tehislikes tingimustes kasvatatud lõhet, mis on kergitanud lõhe hinda ligi 6 protsenti. Vetikate kõrghooaeg ei ole veel läbi ja see võib tuua endaga kaasa veelgi suurema hulga kalade hukkumise.

„Kuna lõhe ostetakse eranditult sisse Norrast, siis igasugune pakkumise kõikumine sealtpoolt mõjutab lõpphinda Eesti turul," rääkis Rimi pressiesindaja Katrin Bats.

„Tänase seisuga ei ole vetikapuhangu mõju veel Eesti turule jõudnud. Võimalik, et näeme muudatust lähinädalate jooksul," lisas Bats.

Mitu mõjurit

Batsi sõnul mõjutab jaemüüjate jaoks mõjutab lõpphinda nii sisseostuhind kui turuhind. „Sisseostuhind on mõjutatud väga paljudest erinevatest aspektidest, mida oskavad täpsemalt välja tuua tootjad," lisas ta.

Viimast kinnitas ka Maxima Eesti kiiresti riknevate kaupade ostuosakonna juht Marge Kikas, kes rääkis, et meie turg on paratamatult mõjutatud. Kikas kinnitas siiski, et klientide jaoks vajalikud kalamahud on võimalik katta lisaks Norra partnerite toodangule veel Eesti ja Taani toodanguga.

Kilase sõnul oli sarnane olukord ka paari aasta eest, kui mürgised vetikad hävitasid üle maailma suure osa toodangust. Lisaks mängib tema sõnul rolli temperatuur, mis võib kala saadavust mõjutada.

„Kui näiteks Norras on liialt külm temperatuur, siis ka see mõjutab saaki. Samuti mängivad kala saadavusel rolli pühade perioodid, mis mõjutavad samaaegselt kasvava nõudluse tõttu hinda," sõnas Kikas.

Klient ostab ikka

Üldiselt on Kikase sõnul kalamüügi osakaal suurenenud tänu terviseteadlikkuse kasvule ning sooduskampaaniatele, mis motiveerivad klienti kala ostma.

„Kala on väga hea ja tervislik valik meie toidulaual ja selliste sooduskampaaniatega loodame, et punane kala jõuab nende toidulauale, kel muidu käib selle hind üle jõu," lõpetas Kikas.