Kasuliku poole pöördus äsja autokooli lõpetanud lugeja, kes pidi kevadest saati ootama järjekorras, et saada maanteeameti sõidueksamile.

"Järjekorrad on igal pool mitu kuud, raskeks teeb see olukorra selle pärast, et vahepeal tuleb sõitu harjutada, et õiged asjad meelest ei läheks," rääkis ta.

Maanteeameti eksamikeskuse juhataja Risto Kasemäe sõnul on sõidueksamite ooteajad suvel pikemad mitmel põhjusel. "Suvel pikenevad sõidueksamite ooteajad, sest lisanduvad mootorrattaeksamid. Lisaks teatasid autokoolid juba möödunud talvel, et märtsikuus soovib õpinguid alustada suur hulk inimesi, et jaanipäevaks juhtimisõigus kätte saada," rääkis ta.

Kasemäe sõnul on järjekorrad üle Eesti üsna sarnased. "Maanteeameti eksamikeskuse töökorraldus on optimaalne. Viimase kolme aastaga on sama suure isikkoosseisuga vastu võetud olulisemalt rohkem riiklikke sõidueksameid. Kui 2017. aastal võtsime esimese viie kuuga vastu 13 983 sõidueksamit, siis selle aasta esimese viie kuuga oleme vastu võtnud 15 528 eksamit," lisas ta ning kinnitas, et rohkem ei oleks eksameid vastu võtta paraku võimalik.

Samuti ei ole võimalik töötajaid hooajapõhiselt juurde palgata. "Eksamineerijaid me juurde palgata ei saa, sest eksamineerija on riigiametnik. Niinimetatud hooajapõhist tööd meil ei ole. Ametnike arvu suurendamine kvantiteedi arvelt ei ole mõistlik, kui juhikandidaatide kvaliteet ei saavuta paremat taset. Liiklusesse ei saa lasta neid, kes iseendale või teistele ohtlikud on," rääkis ta.

Eksamitegijad eelistavad suve

"Suviste ooteaegade pikenemine tulenebki eelkõige sellest, et juhikandidaadid arvavad, et suvel on riiklikku sõidueksamit kuidagi parem või lihtsam sooritada kui talvel," rääkis Kasemäe. Kuigi tegelikult on tema sõnul kõigi vähemalt neljarattaliste sõidukitega võimalik sõidueksameid sooritada aastaringselt.

"Talvel autokoolis õppimine annab isegi olulisi lisaväärtusi, näiteks võimalus on õppida sõitu nii pimedas kui ka libeda teega ja seda loomulikes tingimustes," rääkis Kasemäe põhjustest, miks langeb sõidueksami aeg tihti suvesse.

Lisaks mõjutab eksamiaegu mootorrattahooaeg, kuna Kasemäe sõnul kestab eksamineerimise mõttes A-kategooria eksamite aeg mai algusest septembri lõpuni.

Korduseksamid põhjustavad ettearvamatusi

Kasemäe rääkis, et üheks peamiseks põhjuseks on ka korduseksamite suur arv. "Maanteeamet ei suuda prognoosida seda, kas või mida juhikandidaadid autokoolis õpivad ehk millise ettevalmistusega nad riiklikule sõidueksamile tulevad," sõnas ta.

"Teine oluline ooteaegade pikenemise põhjus on eksamitele mitte ilmumine. 2019. aasta esimeses pooles on ette teatamata eksamile mitte ilmunud 373 juhikandidaati," tõi Kasemäe välja.

See on Kasemäe sõnul ümber arvestatuna ühe eksamineerija 13 nädala jagu eksameid. Mitte ilmumine toob kaasa selle, et eksamineerija ootab juhikandidaati 10 minutit ja kui keegi kohale ei ilmu, siis märgitakse süsteemi mitte ilmumine. "Kahjuks sellises olukorras ei ole võimalik nii lühikese ajaga leida uut juhikandidaati ja läbi viia nõuetekohast eksamit," rääkis Kasemäe.