SaaS on lühend terminist Software as a Service (tarkvara kui teenus) ning tegemist on pilvelahendusega, mis võimaldab ettevõtetel kasutada kõrgetasemelist tarkvara nii, et nad ei pea seda enda seadmetesse investeerima ega installeerima. See hoopis renditakse SaaS ettevõttelt, kes kannab hoolt tarkvara arendamise ja hoolduse eest. Tuntumad näited Saas lahendustest on näiteks Salesforce.com, Netsuite või Dropbox. Eesti ettevõtetest võib näitena tuua müügitoru juhtimise tarkvara Pipedrive’i või ajakasutuse tarkvarasüsteemi Toggl’i.

SaaS-i mõju ettevõtetele

IT uuringufirma Computer Economics vaatles kümneid USA ettevõtteid, mille aastane käive oli vahemikus 50-500 miljonit dollarit. Leiti, et SaaS-i kasutamine aitas ettevõtetel hoida kokku IT kulusid keskmiselt 15 protsenti, kuna see vähendas kulusid personalile, tarkvaralitsentsidele ning riistvarale.

SaaS-ist lõikavad kasu ka alustavad ettevõtted. See muudab neile tarkvaraturu väiksemate kuludega ligipääsetavamaks, kuna SaaSi kasutamiseks piisab tavaliselt ainult juurdepääsust internetile.

Lisaks on SaaS-i mõju tajumas ka traditsioonilised tarkvarapakkujad, kuna tarkvara kui teenus on pannud selliseid ettevõtteid üle vaatama oma ärimudeli, et muutuvates tingimustes konkurentsivõimelisena püsida.

Prognoos: SaaS sektor jätkab kiiret kasvu

Uuringufirma Gartner hinnangul jätkab SaaS sektor stabiilset kasvu ning selle aasta käibeks prognoositakse maailmas 94,8 miljardit dollarit. Aastaks 2022 on käibeprognoos 143,7 miljardit dollarit. See oleks hüppeline kasv võrreldes näiteks 2010. aastaga, kui käive oli ainult 10,75 miljardit dollarit.

Gartneri uuringust selgub, et rohkem kui kolmandik ettevõtteid näeb investeeringuid SaaS-i enda peamiste prioriteetide hulgas. Selle tagajärjel väheneb Gartneri hinnangul nõudlus traditsioonilise tarkava järele ning kasvab nõudlus SaaS-i järele.

SaaS-i edu näitab ka BVP Nasdaq Emerging Cloud Index, mis jälgib erinevate SaaSi ettevõtete esitust. Indeks on alates 2013. aastast, mil see loodi, tõusnud 400%. Tehnoloogiaindeks Nasdaq on sama ajaga tõusnud 120%, S&P 500 75%.

Mineviku kõrge tootlus ei garanteeri head tootlust tulevikus, kuid üldine trend näitab, et nõudlus SaaSi järele on suurenemas ja seda eriti kuluteadlike ettevõtete hulgas. Digitaalses maailmas on kulud IT-le suured ning seetõttu tuleb igat eurot võimalikult targalt kulutada.

On ka mõttekohti

SaaS ei ole täiuslik, vaid selles on ka teatud puudusi, mis igale ettevõttele ei pruugi sobida. Näiteks tuleb usaldata oma tundlikud andmed kolmanda osapoole kätte. Arvestama peab teenuse katkestusega, mis vaatamata parimatele kavatsustele, ikkagi juhtuvad. Ja kui internetiühendus on halb, kipub ka SaaSi kasutamine olema keeruline.

Kõik, mis hiilgab, ei ole veel kuld. SaaSi ettevõtete aktsiahindadesse on juba suur kasvuootus sisse kirjutatud ning paljud neist ettevõtetest pole veel kasumisse jõudnud, mis omakorda meenutab natuke sajandivahetuse internetimulli. Investorid peavad ise oma kodutöö ära tegema ja kui investeerida pikaajaliselt, siis olema valmis aktsia suureks hinnakõikumiseks.

Mõned kriteeriumid, kuidas leida Amazoni laadseid investeeringuid SaaS ettevõtete hulgast:

Juhtkonna enda nahk on mängus – omatakse ettevõttes suurt osa
Unikaalne toode/teenus, mis annab konkurentsieelise ja millega suudetakse erineda teistest omataolistest ettevõtetest
Käibe ja kasutajate arvu tugev kasv
Kõrge säilitusmäär – number, mis näitab, et olemasolevad kliendid jätkavad rohkem raha kulutamist ettevõtte toodetele (näiteks kui palju ostetakse uusi litsentse jmt)
Üha suurenev arv kliente on Fortune 500 ettevõtete hulgas – näitab tootele tugevat heakskiitu

Suurimad SaaS ettevõtted, mis on börsil noteeritud

Ettevõte Aktsiasümbol USAs

Microsoft (Azure Cloud, Office 365) MSFT

Adobe (Creative Cloud) ADBE

Workday WDAY

ServiceNow NOW

Shopify SHOP

Splunk SPLK

Veeva VEEV

Atlassian Corporation TEAM

LogMeIn LOGM

The Ultimate Software Group ULTI

Athenahealth ATHN

Tableau Software DATA

Guidewire Software GWRE

Medidata Solutions MDSO

Proofpoint PFPT

Xero XRO

RealPage RP

Wix WIX

RingCentral RNG

Twilio TWLO

Box BOX

Ellie Mae ELLI

HubSpot HUBS

Zendesk ZEN

MuleSoft MULE

New Relic NEWR

Kuidas see lugu Sind end tundma pani?

Rõõmsana
Üllatunult
Targemana
Ükskõiksena
Kurvana
Vihasena