Eesti lennufirma kriisi keskel: erilennud toovad eestlasi veel koju, Skandinaavias lennatakse üksikutel liinidel ja töötajad on miinimumpalga peal
„Oleme teinud kaks lendu Malagasse, ühe Ühendkuningriigist ja kaks Stockholmist,” rääkis Xfly turundus- ja kommunikatsioonijuht Toomas Uibo. Kui Lõuna-Hispaania lennud ja ka üks Stockholmi lend olid 100%-lise täituvusega, siis Suurbritanniast tuli vaid 30 inimest.
Praegu plaanib Eesti lennufirma järgmist lendu Malagasse sellel reedel. „Hetkel on kohti vabalt saada ja me töötame selle nimel, et inimesed, kes tõesti soovivad täna Eestisse tagasi tulla, saaksid selle info kätte,” rääkis Uibo. Malaga–Tallinna erilennu hind on 570 eurot täiskasvanule, 500 eurot lastele ja 25 eurot imikule. Värskeima info kohaselt toimub reedel ka erilend Brüsselist.
Otsivad võimalusi vahepeatusi Euroopas teha
Ka rõhutas Xfly esindaja, et lennufirma on igati valmis lendama sinna, kus on inimesed, kuid sellisel juhul tuleb sellest soovist neid teavitada. Ühtlasi tuleb arvestada, et päris viiele või 15 inimesele lennufirma järgi lennata ei saa – kuna siis oleks piletihind üüratu –, kuid juba 50-60 inimese puhul oleks see realistlik.
„Täna vaatame ka võimalust, kuidas teha Malagast tulles mitu peatust erinevates Euroopa lennujaamades, et sealt kaasmaalasi peale võtta,” lisas Uibo. Samas rõhutas ta, et peagi tuleb olla valmis selleks, et kogu lennuliiklus Euroopas peatatakse.
„Iga päevaga lisandub teateid riikide poolt kehtestavatest lisapiirangutest, et võidelda koroonaviiruse leviku vastu. Mitmed lennujaamad üle Euroopa ei luba liinilendudel enam oma jaamas maanduda, lubatud on vaid erilennud, mis aitavad inimestel oma koduriikidesse naasta,” põhjendas ta.
Lisaks on paljud maapiirid mittekodanikele ja -residentidele samuti sulgunud või sulgumas ning peale üksikute, järele jäänud liinilendude, teostavad erinevate riikide lennufirmad vaid spetsiaalseid kojutootmise lende.
„Kuna viiruse levik on endiselt kasvufaasis, siis kahjuks puudub meil teadmine, kui kaua selliseid erilende lubatakse veel teostada. Meie, nagu ka välisministeeriumi soovitus on see, et inimesed, kes plaanivad lähima paari nädala jooksul Eestisse tagasi tulla, teeksid seda juba lähipäevadel,” rõhutas Uibo. Pärast seda ei pruugi enam mitme kuu vältel koju saada.
Mis puudutab lennufirmat ennast, siis on ka Xfly juba võtnud kriisimeetmed ka ettevõttesiseselt kasutusele. „Meie suurkliendid SAS ja LOT on oma lende drastiliselt vähendanud ja ei saa välistada, et ühel hetkel on kogu lennukipark maas. Lendame liinilende vähesel määral vaid Taani ja Rootsi vahel ning nende riikide sees,” kirjeldas Uibo.
Töötajad kolmeks kuuks miinimumpalga peale
Kui ettevõtte sissetulekud sisuliselt kahanevad nullini, siis on lennufirmal ellujäämiseks vaja viia oma kulud minimaalseks ja palgakärped on üks osa sellest. „Xfly on kolmeks kuuks vähendanud töötajate töötasusid lubatud miinimumini. Kaardistame hetkel neid funktsioone ja töökohti, mida peame töös hoidma ka järgneva kuu vältel, kuid töötasu langeb kõigil,” kirjeldas lennufirma turundus- ja kommunikatsioonijuht.
Samas rõhutas ta, et lennufirma ei ole praegu teadlikult inimesi koondama hakanud, kuna usub, et kolme kuu pärast hakkab olukord normaliseeruma ja Xfly saab uuesti lendama hakata. „Meie kliendid on täna väga huvitatud sellest, et me jääksime ellu, sest neil on meil vaja,” rääkis Uibo. Tema kinnitusel on sellest kindlasti huvitatud ka Eesti riik, sest lennud Tallinnast ei pruugi nii kiirelt taastuda.
„Meil on olemas kriisiplaan ja mingit allaandmist ei saa olla. Kui me oleksime ettevõttena täna aktiivsed piletiturul, peaksime juba süütama leinaküünla, aga me pole seda. Usume, et koostöös oma klientide ja aktiivsete omanikega on meil võimalus sellest kriisist väljuda. Oma lennufirma olulisus on saanud selle kriisi valguses paljude jaoks selgemaks,” ütles Xfly esindaja.