„Inimeste tervise hoidmiseks lõpetatakse ka hetkel käimasolev reklaamikampaania, kogu kaup -31 protsenti kauplustes," sõnas K-rauta turundusjuht Kristina Kovalkova.

Kovalkova põhjendas kaupluses toimunud kampaaniat sellega, et K-rauta e-pood ja K-rauta jaekauplused ei tegutse sama ettevõttena. „Mistõttu pole reklaamis ostukoha rõhutamine kuidagi seotud eesmärgiga meelitada inimesi kohale, vaid selgitada, miks ei kehti samad soodustused mõlemas ostukohas," lisas ta.

Kovalkova sõnul saavad ka erakliendid K-rauta jaekauplustest teha tellimusi telefoni ja e-posti teel, lasta kaup ette komplekteerida ning saada kätte kas kaupluse laoterritooriumilt või lasta kaup kulleriga koju toimetada ja ka sel juhul kehtivad kaupluse hinnad.

Teistest kauplustest kehtivad soodustused näiteks Bauhofi kauplustes. Neljapäeva õhtupoolikul teatas ka Bauhof, et lõpetab enda kampaania.

"Seoses täiendavate piirangutega tõkestamaks koroonaviiruse levikut Eestis, otsustas Bauhofi juhtkond alates homsest ehk 27. märtsist tühistada kõikides jaekauplustes kehtivad kogu kaup tüüpi allahindluskampaaniad. Kampaania tühistatakse küll füüsilistes kauplustes, kuid turvalist ostmist võimaldavas e-poes kampaaniad jätkuvad. Samuti jätkub kaupluste tavapärane töö ehk püüame kaupluseid hoida avatuna tavapärastel kellaaegadel, et kliendivoog oleks kogu nädala ja päevade peale võimalikult hajutatud," sõnas Bauhofi turundusdirektor Evelin Pae ja lisas, et nad on võtnud kasutusele mitmeid ennetavaid meetmeid, et kauplused puhtana hoida.

Sportland sulges tänasest enda kauplused, kuna -50-protsendilise sooduskampaania peale tuli nende kauplustesse kolmapäeval oodatust suurem hulk inimesi.

Ministrid taunisid olukorda

Majandus- ja taristuminister Taavi Aas sõnas, et inimeste kauplustesse meelitamine ei ole kindlasti kooskõlas valitsuse soovitustega ning tuleb koheselt lõpetada. „Kaubanduskeskuste sulgemise eesmärk on piirata rahvarohketes kohtades koosviibimist. Aktsepteeritavad on ainult e-ostu kampaaniad."

Aasa sõnul on kauplustel kohustus järgida terviseameti juhiseid. „Info ja juhised on kauplustele edastatud ning need on täitmiseks kohustuslikud. Üleskutsed rahvakogunemisteks on täiesti lubamatud," ütles Aas.

"Selle asemel soovitame poodidel panna rõhku e-kaubandusele ja teha oma kampaaniaid e-poes. Nii saavad inimesed oma ostud tehtud, kuid ilma, et seaksid ohtu iseenda või teiste inimeste tervise," soovitas ta.

Peaminister noomis valitsuse keskpäevasel pressikonverentsil ettevõtjaid, et praegune aeg pole õige allahindlusteks.

„Kutsun kõiki üles võitlema selle viiruse vastu, samuti ka erinevaid ettevõtteid ja poode, et täna pole õige hetk allahindlusteks. Te ju kutsute ise inimesi nii kauplustesse. Politsei hakkab seda kontrollima ja riik ka karistab, kui meie tähelepanekuid ei järgita. Aga meil on ka oma vastutus," ütles Ratas.

Kaupmeeste Liit: allahindluste agressiivne reklaamimine võib anda tagasilöögi

„Kurvastav oli vaadata, kuidas inimesed allahindluse teate peale ei mõelnud e-poest ostmisele, vaid läksid kõiki juhiseid eirates šoppama poodi kohapeale," ütles Kaupmeeste Liidu tegevjuht Nele Peil ja lisab, et kaupmeestel tuleb ringi mõelda oma turunduskommunikatsioon.

„On oluline võtta vastutus ja eriolukorra ajal hoiduda kampaaniatest, mis läbi agressiivse hinnakommunikatsiooni või muul viisil toovad kauplustesse lühikeses ajavahemikus tavapärasest enam külastajaid," rääkis Peil.

Sarnaselt ministriga soovitab Peil kaupmeestel allahindlusi teha pigem võimalusel e-poes. „Kellel seda võimalust ei ole, siis mõelda järele, kas allahindluste aktiivne reklaamimine võib praegusel ajal luua ohtlikke olukordi," lisas ta.

„Allahindlusi teha on ikka vaja, eriti mõeldes inimeste vähenenud sissetulekutele. Aga neid agressiivselt reklaamida võib hetkel anda tugeva tagasilöögi kõigile. Kui osad meie kliendid ei suuda olla vastutustundlikud, siis peaksime mõtlema kas ja kuidas saame meie kaupmeestena seda olla," tõdes Peil.

Kaupmeeste Liidu juht palub tungivalt inimestel poes käia üks ja vaid vajaduse korral, tehes läbimõeldud ostud kiiresti ja võimalusel läbi e-poe. "Kui me neid juhiseid ei järgi seame me ohtu täna üksteise tervise ja homme kaubandustöötajate töö ja leiva."

Ehituspoed

Pöörab tähelepanu distantsile

Kovalkova rõhutas lisaks kampaania lõpetamisele kauplustes, et teisipäevast alustati kauplusesse sisse pääsevate inimeste arvu piiramist, limiteerides selle vastavalt kaupluste suurusele ning suurema arvu korral paludes inimestel oodata kauplusesse pääsemist õues sobiliku kahemeetrise pikivahega.

„Tegime sellekohase üleskutse ka kõikidele teistele Eesti jaekauplejatele, sh soovitustega anda selged juhised külastada kauplust üksi," lisas Kovalkova.

Lisas on võetud kasutusele teisigi ohutusmeetmeid, näiteks paigaldatud kaitseklaasid kõikidesse kassadesse ja infokioskitesse ning nii töötajatele kui klientidele on käepärast kindad ja desinfitseerimisvahendid. „Iga kaupluse ees on olemas eraldi reguleerija, parklatesse on paigaldatud lisaplakatid infoga vajadusest hoida vähemalt kahemeetrist distantsi ja meeldetuletus üldisest reeglitest," sõnas ta.