Soovitused toidupoodi minekuks on väga lihtsad: planeerige oma poeskäik ette, ostke korraga rohkem, et ei peaks liiga kiiresti "objektile" naasma ja kui poes olete, püsige teistest ostlejatest vähemalt 3 meetri kaugusel. Sama sõnum plingib kõikide kaubanduskettide sise-ekraanidel, paljudes kettides on põrandale kleebitud juhised järjekorras seismisest, üle kaupluse kõlavad helisalvestused, mis soovitavad poodi tulla üksi ja osta asjad kiiresti.

Kuigi vastutus viiruse levimist takistada lasub nii poodidel kui klientidel, siis on just kauplused võtnud enda kätte jämedama otsa sellest kepist: võimalikult tihti puhastatakse kõik pinnad, millega inimesed kokku puutuvad. Mõni kauplus teeb seda tihemini, mõni harvemini.

Iga tund või vastavalt vajadusele

Prisma Peremarketite kommunikatsioonijuht Ivo Rull ütleb, et alates esimesest koroonajuhtumist Eestis on kõikides Prismades tihendatud puhastus- ja desinfitseerimisgraafikuid ning kaasatud selleks täiendavaid puhatusfirmade töötajaid.

"Kuna valdav enamus Prisma kauplusi töötab 24/7, siis tehakse poodides nende pindade puhastust, millega kliendid kõige sagedamini kokku puutuvad - ostukärud ja -korvid, kassaalad, iseteenindusalad - vähemalt kord tunnis. Võimalusel ja vajadusel sagedamini," lisab Rull.

Maxima Eesti turunduse ja avalike suhete osakonna juhataja Janne Laik lisab, et nende poodides desinfitseeritakse kõikide ostukorvide ja -kärude käepidemeid minimaalselt kaks korda päevas, iseteenindusleti ala ja makseterminale desinfitseeritakse iga kahe tunni tagant, samuti teostatakse tavakassas erinevate pindade ja makseterminalide desinfitseerimist.

"Pindade desinfitseerimiseks kasutame üksnes selliseid desinfitseerimisaineid, mis on registreeritud Terviseameti biotsiidide registris ja ette nähtud vastavate pindade desinfitseerimiseks. Desinfitseerimisvahendite kasutamise kohta on esitatud konkreetne info toote kasutusjuhendis ning vastavalt sellele meil neid kasutatakse," räägib Laik.

Selveri kommunikatsioonijuht Rivo Veski mainib, et kuna Selverites on klientide arv ja voog üsna ühtlane ning "tipptunde" ei ole tekkinud, siis teevad kauplused enimkasutatavate pindade desinfitseerimist vastavalt vajadusele. "Mõnes poes võib see juhtuda iga tund, väiksemas Selveris harvemini," mainib Veski.

Rimi kommunikatsioonijuht Katrin Batsi sõnul teevad nemad kõikides kauplustes pindade puhastust kolm kord päevas. See tähendab, et üle käiakse kõik pinnad, mida inimesed enim kätega katsuvad.

Kõikide kauplusekettide sisse- ja väljapääsude juurde, samuti infolettidesse, on püstitatud kõigile kasutamiseks desinfitseerimisained ja kauplused paluvad neid kõigile alati kasutada. Veski paneb klientidele südamele, et käsi tuleb alati puhastatakse, sest nii saab olla kindel, et ka kaupluse töötajate töö pindade puhastamisel kannab vilja.

"Vaadates selle järgi, kui kiiresti desinfitseerimisaine otsa saab, hoolivad inimesed kätte puhtuses. Täname neid selle eest," mainib Bats.

Liikumispiirang poes ja kindel hulk ostjaid?

Tavaline on poodides olukord, kus teavitusest hoolimata läheb samal ajahetkel sama piimapakki või viinereid haarama neli ja enam inimest. Abi oleks siis sellest, kui poes oleks näiteks turvatöötaja, kes inimeste voogu juhiks või lastaks poodi ühel ajahetkel vaid kindel, vähene hulk inimesi. Kauplusekettide esindajad ütlevad, et neil selliseid plaane turvameeste palkamiseks pole ja hetkel poodidesse laskmise piirarvu paika panemist ka arutatud pole.

"Oleme kõik poed varustanud põrandakleebistega, mis juhivad klientide tähelepanu hoida üksteisest 2-meetrist vahet. Kuna Prisma poed on Eestis tegutsevatest jaekettidest kõige laiemate riiulivahedega, siis on meie klientidel võimalik reaalselt seda distantsi poeskäigu ajal ka hoida. Lisaks hoiame nii kassad kui iseteeninduskaasad avatuna üle ühe. Nii ei ole kliendid makseid tehes üksteisele lähemal kui 2 meetrit. Kõik need juhised on saadetud poodidele ühes range nõudega 2-meetrise vahe hoidmise nõuet jälgida," ütleb Prisma esindaja.

Selver ei näe ka hetkel suuremateks piiranguteks vajadust ja loodab inimeste mõistlikkusele. Veski toob siin positiivse näite Võrust, kus äsja avati uus kauplus. Kaupluse avamine oli plaanis juba ammu, pood tehti aga nüüd lahti ilma igasuguse kärata, reklaamita.

"Tegime poeuksed lahti ja pikalt ei olnud poes ühtegi inimest ehk siis inimesed tunnevad ka ise ära mis on tervislik ja mis mitte. Hetkel pole plaanis kuidagi hakata ise piirama inimeste hulka poes," lisab Selveri kommunikatsioonjuht.

Rimi esindaja rõhutab, et sellist kohustust ei saa poetöötajate õlule panna, kuid lisab, et poe töötajate tervis on esmatähtis. Selleks on enamus Eestis toimetavaid poekette andnud oma töötajatele personaalsed käte desinfitseerimisvahendid, paljudes poodides juba on ja kõikidesse pannakse üles kassas kassiiri kliendist eraldavad klaasseinad.

Olge terved, peske käsi ja püsige kodus!