SEB innovatsioonijuht: kuidas luua eriolukorras klientidega tugevam side ja lojaalsus e-kanalites?
(1)Innovatsioonijuhina on minu igapäevaülesanne nii trendide jälgimine idufirmade kogukonnas kui ka ettevõtete konsulteerimine ärimudeli digitaliseerimise ja innovatiivsete äri kasvatamise võimaluste teemal. Teen seda ettevõtlusprogrammides nagu Mastercard Lighthouse ja Euroopa Innovatsiooniakadeemiaga koostöös loodud SEB Kasvuprogramm. Kasvprogrammi üks põhifookuseid ongi see, kuidas juba toimiv ettevõte saaks oma ärimudelit muuta selliselt, et igapäevategevus oleks efektiivne ja digitaalsuse kasv aitaks tulusid kasvatada kulusid suurendamata.
Kuidas ettevõtted on valmis kriisiolukorras kiiresti kohanema?
Toote- ja väärtuspakkumise innovatsioon
Kas ettevõtte olemasolev kliendibaas on endiselt ostujõuline, kuid nõudlus olemasoleva toote/teenuse järgi on kahanenud? Kasutades olemasolevat kliendibaasi ja autojuhtide võrgustikku alustasid taksofirmad pakivedudega. Bolt teeb kojuvedusid lisaks Stockmannile, Selverile ja Westmani ärile ka Stockmanni soodusmüügilt „Hullud Päevad". Lisaks arendas Bolt oma Bolt Food rakendusse korraliku e-poe, millest nüüd saab lisaks toidule tellida vajalikku laiatarbekaupadest teksapüksteni. Tallink Takso veab nii toitu, dokumente kui ka vajadusel kontorimööblit töötajatele kodukontorisse.
Eesti idurfirma Furnum vahendab tavapäraselt eritellimusmööbli tootjate pakkumusi. Nõudlus on hetkel kahanenud ning nad pakuvad hetkel hoopis kontorite kolimisteenust, et kolida töötajate kontoritehnika desinfitseeritult ja mugavalt nende kodukontorisse.
Spordiklubid ja treenerid on muutnud oma väärtuspakkumist ja alustanud veebitreeningutega, et hoida kliendibaasi lojaalsust ja inimestel treenimisharjumust, et pärast isolatsiooniperioodi taas treeningklubisse naasta. Kas ka Eesti spordiklubid rendivad juba oma jõusaalitehnikat klientidele kodukasutusse, kuniks saalid taas avatakse? Sümboolse hinnaga saaks siin huvitavaid lojaalsusmudeleid luua.
Konsultatsiooniettevõtted ja esinejad teevad järjest enam tasuta veebiseminare, et kinnistada oma kliendibaasi, anda väärt nõuandeid ja endale professionaalset kuvandit luua.
Meediapindade hinnad oluliselt langenud, soodustades kuvandireklaami tegemist. Millised on teie ettevõtte sammud oma kliendirühmade lojaalsuse kinnistamiseks?
Kliendibaasi innovatsioon
Olemasoleva kliendibaasi kadumisel positsioneerivad nutikad toote- ja teenusepakkujad ennast uutele kliendisegmentidele. Näiteks desinfitseerimisvahendi suurenenud nõudluse tõttu sel kevadel alustati teistmoodi tootmisega. Alkoholitootja Absolut ja kosmeetikabrändid, kelle tavapäraste toodete müük kannatab, alustasid alkoholist desinfitseerimisvahendi tootmist. Absolut seadistab ümber oma tootmisliinid desinfitseerija tootmiseks ning annetab oma etanooli ka Kiiltole, et nad saaks seda oma tootmiseski kasutada.
Lulea tehnikaülikool kasutab oma 3D printereid tervishoiusektorile plastikust näokaitsete tootmiseks ning lennufirmad kasutavad oma lennukeid inimeste vedamise asemel kaupade ja kadunukeste veoks. Kui teie ettevõttel on sõidukipark, siis tasub mõelda kuidas seda täna kasutada suurema nõudluse ja lisandväärtusega kauba veoks.
Tulumudeli innovatsioon
Veebimüük on iseenesestmõistetav samm neile, kelle ettevõttesse kliendid hetkel füüsiliselt sisse ei astu. Kui oma teenust e-kanalis ei õnnestu pakkuda, saab kliendibaasi ajutisel kadumisel müüa oma toodet/teenust perioodil kui liikumispiirangud on lõdvenenud. Näiteks Belgia õlletootja Alken-Maes tegi platvormi, mille kaudu võimaldab osta õlut kohalikest baaridest. Küll mitte kohe tarbimiseks, vaid tarbimiseks ajal, mil inimesed saavad taas baare külastada. Air Asia hakkas müüma tellimuspõhiseid lende: ühe kuumaksega lõputult lende valitud top 5 sihtkohta. Lennata saab muidugi alles siis, kui lennuliiklus taastub.
Äripäev kirjutas juhtkirjas: „Kõik varasemad kriisid on avanud uutele ettevõtjatele uusi uksi ja ka praegune pole kindlasti teistsugune. Kaupade ja teenuste müük digikanalite kaudu, mida paljud inimesed on juba harjunud kasutama, läheb koroonakriisis muutuvate hoiakute tõttu massidesse. Äripäeva konsulteeritud allikate andmetel on Eesti
e-kaubanduse müügimaht juba paari isolatsiooninädala vältel kasvanud 30-70%."
Natuke mõtteainet:
- Millalvõiks reisibürood hakata tegema superhinnagapakkumusisombuseks novembriks?
- Millalvõiksjuuksurid ja iluteenindajadpakkudabroneerimist, etinimesed saaks ennast piirangutelõdvenemisel kiireltkauniksseada?
- Kuidas saaksteie ettevõte midagi ette müüa? Võiküsida raha teistmoodi?
E-kaubandus Eestis
Vaatamata sellele, et e-kaubanduse mahud kasvavad pidevalt, kasutab elektroonilisi müügikanaleid Eestis vaid veerand väikestest ja keskmise suurusega ettevõtetest (VKE), näitab SEB uuring Baltic Business Outlook (BBO). Eriti praeguses eriolukorras on e-kaubandus üks päästetee käibe taastamiseks.
SEB e-kaubanduse kaarditehingute analüüsist (2017-2019) ilmneb, et eestimaalased on vilunud maksevahendite kasutajad. Populaarsed on nii pangalink, krediit- kui ka deebetkaart, samuti SEB virtuaalkaart ning PayPal. Iga klient on leidnud maksevahendi, mis talle sobib. Kohalike e-poodide teenuseid on kasutanud veidi üle 40% eestimaalastest.