Tõenäoliselt hoogustub nii lühiajaliste makseraskuste kui ka pikaajalise maksejõuetuse kasv, kuid raske on lõplikult ennustada, millisel määral ja millised ettevõtted või sektorid kannatavad kõige rängemalt.

Ennustused on muutunud tavapärasest oluliselt keerulisemaks, sest me ei ole kunagi seisnud vastamisi niivõrd ulatuslike piiride sulgemise ega inimeste liikumise piirangutega. Ebakindlus esineb nii olukorra kestuse kui ka valitsuste ja rahvusvaheliste institutsioonide kehtestatud majandusmeetmete ulatuse osas.

Senised otsused on suurel määral olnud suunatud piirangute laiendamisele ja esimesed otsused majanduse päästmiseks ja ettevõtluse toetamiseks alles hakkavad kuju võtma. Mõned positiivsed näited on siiski juba olemas.

  • Mitmed keskpangad on alandanud baasintressimäärasid majanduse elavdamiseks.
  • Eesti töötukassa kinnitas reeglid, milliste ettevõtete töötajatele makstakse kahe kuu jooksul 70 protsenti brutosissetulekust.
  • Eesti võimaldab pendelrännet töö tegemise eesmärgil nendele inimestele, kes elavad alaliselt Eestis, kuid käivad tööl Soomes.
  • USA president Donald Trump allkirjastas koroonaviiruse leevendamise paketi, mis sisaldab muu hulgas tasuta testimist ja tasulise erakorralise puhkuse lubamist.
  • Euroopa Keskpank käivitas täiendava erakorralise võlakirjade ostu programmi 750 miljardi euro väärtuses, et rahustada turge ja kaitsta euroala majandust.


Majanduskriisi sügavus, raskustes ettevõtete hulk ja majanduse tervenemise aeg sõltubki kõikide meetmete koosmõjust. Lisaks hakkab suurt rolli mängima tarbijate käitumine: kui palju edasilükkamismeetmeid kasutusele võetakse, st millised sündmused, ostud ja reisid lükatakse edasi, kuni viirus on möödunud või peatatud.

Krediidireiting ja maksehäire tekkimise tõenäosus ebakindlatel aegadel

Creditinfo krediidireiting liigitab ettevõtted kategooriatesse vastavalt sellele, kui tõenäoliselt nad järgmise 12 kuu jooksul oma maksekohustusi täidavad. Kõrge krediidireiting (Creditinfo reitingu järgi A, AA või AAA)  on ettevõttel, kellel on head majandustulemused läbi mitme majandusperioodi, tublid finantstulemused ja korrektne maksekäitumine.

Creditinfo ja teiste finantssektori ettevõtete kogemus ebakindlatel aegadel, näiteks praeguses eriolukorras, on tõestanud, et makseraskustesse sattumine kriisi ajal üldiselt sageneb. Keskmine reiting muutub nõrgemaks ja keskmine maksehäire tekkimise tõenäosus suureneb.

Riskisuse järjestus samas valdavalt tõenäoliselt püsib, kuna krediidireiting põhineb põhjalikul teabel ettevõtete kohta, sealhulgas teave rahaliste vahendite ja varasemate makseviivituste kohta. Rahaliselt tugevad ettevõtted, kellel pole varem võlgnevusi olnud, suudavad ebakindlusega paremini toime tulla kui need, kellel oli nõrgem rahavoog või kellel on varem makseraskusi esinenud, sest see näitab kõikuvat ja seega riskantsemat tegevust ettevõtte juhtimisel.

See tähendab, et ettevõtted, kes olid headel aegadel tugeva reitinguga, jäävad ka ebakindluse olukorras turvalisemaks. Allolev joonis näitab võimalikku muutust reitingute jagunemises. Kriisi pikkus ja sügavus määravad selle, kui palju kurvijoon paremale liigub.


Reitingute ja riskide muutuse jälgimine

Tänane reiting ei ole see, mis ta on homme. Pidevalt tuleb jälgida kõiki muudatusi, mis klientide juures toimuvad (reitingut, majandus- ja finantsnäitajaid, maksekombeid, aastaaruande esitamist äriregistrile jms). Põhimõte „usalda, aga kontrolli” kehtib siin iga päev.

Täpsemaks ja efektiivsemaks jälgimiseks on vajalik oma klientide portfelli analüüsida ning tuvastada sealt need tegevusalad, mis suurema tõenäosusega kriisist negatiivselt mõjutatud saavad. Esimesed märgid on juba välja toonud mitmed valdkonnad, mis on suuremas ohus: HoReCa sektor, turism, aga ka kinnisvaraarendus, uute sõiduautode müük, iluteenindus.

Kuidas saan teada, kas äripartneril on hea krediidireiting?

Kõige lihtsam on seda vaadata Eesti suurimast online-andmebaasist e-krediidiinfo.ee, kuid pakume lahendusi ka integreeritud IT-lahenduste kujul. See tähendab seda, et ettevõtte krediidireiting on juba teie ettevõtte CRM-süsteemis sees ja seda ei pea hakkama otsima sel hetkel, kui klient teie poole pöördub, vaid see on müügiinimesel kohe olemas.

Mis tagab ettevõttele hea krediidireitingu?

Lisateavet Creditinfo krediidireitingute kohta leiate siit.

Kui teil on küsimusi või kommentaare Creditinfo toodete ja teenuste kohta, võtke meiega julgelt ühendust.

Jaga
Kommentaarid