„Koroonaviirusest põhjustatud kriis mõjutab oluliselt lennufirmade nõudlust, mistõttu on airBaltic olnud sunnitud vähendama oluliselt oma lennumahtusid perioodil 15. aprill – 31. oktoober. Tühistatakse umbes 50% seniplaanitud lendudest,” öeldi airBalticu pressibüroost. Lennufirma sõnul on nad asunud oma senist lennuplaani ümber tegema arvestusega, et mõnda aega pärast tervishoiukriisi lõppu suudavad nad töös hoida vaid osa oma lennukipargist.

„Kuna nõudlus lendude järele on väga suure löögi saanud, siis on meie praegune plaan taaskäivitada oma lennuoperatsioonid samm sammu haaval,” märkis airBalticu kommunikatsiooniosakond. Kui viirusest tingitud reisipiirangud on läbi saanud, alustab Läti lennufirma esialgu lendude teenindamist ainult viie Airbus A220-300 lennukiga. „Nõudluse taastudes püüame lisada ühe lennuki nädalas,” ütles ettevõte.

Ärajäetud lennud lennuplaani tagasi ei tule

AirBalticu lennukiparki kuulub kokku 22 Airbus A220-300 lennukit. Maa peale jäävad ka 12 Bombardier Q400 NextGen ning neli Boeing 737-300 lennukit. Mis puudutab neid selleks suveks või sügiseks plaanitud lende, mis on nüüd tühistatud, siis lennufirma kinnitusel jäävadki need lennud ära. Ehk pole mõtet loota, et need lennud tagasi lennuplaani jõuaksid. Osad senised ühendused võivad aasta lõpuni suletuks jääda.

Küll aga kinnitati airBalticu pressibüroost, et hoolimata asjaolust, et lennufirma edasine lennuplaan muutub senisest oluliselt hõredamaks, jätkab Läti lennufirma otselendusid mitte ainult Riiast, aga ka teistest Baltikumi pealinnadest – Tallinnast ja Vilniusest.

Reisijad, kelle lennud on airBalticu kas tühistanud või tühistamas, saavad selle kohta meili teel isikliku teavituse, kus neile pakutakse asenduslendusid, raha tagastust või lennule kulunud summa väärtuses kinkekaarti, millele lennufirma lisab 20 eurot ühe otsa pealt. Seda kinkekaarti on võimalik kasutada 31. maini 2021 ning selle eest saab siis hiljem valida mõne teise airBalticu lennu. Lennufirma rõhutas, et kõige värskem info nende lennuplaanides tehtud muudatuste kohta on leitav ka nende kodulehel.

Tekkinud olukorra tõttu on airBaltic vähendanud ka oma personali umbes 700 inimese võrra. Seni on ettevõte andnud tööd umbes 1800 inimesele. „Põhjus, miks me otsustasime personali vähendada, on selles, et me ei suuda pärast reisipiirangute tühistamist jätkata lende samas mahus, mis oli enne viirusest põhjustatud kriisi,” põhjendas lätlaste lennufirma. Küll aga kinnitas ettevõte, et hetkel on nende rahaline olukord tugev.

Eile õhtul saatis ka airBalticu juht Martin Gauss kirja lennufirma lojaalsetele klientidele, kus selgitas omalt pooltki tekkinud olukorda. „Täna täpselt kolm nädalat tagasi pidi airBaltic koroonaviiruse tõttu peatama kõik oma lennud. Praegu me ei tea, millal täpselt saame taas lendama hakata, kuid meie meeskond teeb selleks ettevalmistusi,” kirjutas lennufirma juht.

Tegevjuht: me liikusime suurepärasel kursil

Gauss tõdes, et nii Euroopa kui ka üleilmsele lennundusele on viirus juba avaldanud väga suurt mõju. „Reisibroneeringute arv on üleilmselt kukkunud, Lätis küündib see osakaal 100% ligi,” nentis airBalticu juht. Gauss rõhutas, et enne kriisi algust oli lennufirma jõudnud suurepäraste tulemusteni.

„Me lõpetasime 2019. aasta rekordilise reisijate arvuga. Meie sihtkohtade arv küündis üle 80, lennufirma majandustulemused ületasid meie ootusi ning meie käive küündis üle 500 miljoni euro,” kirjeldas airBalticu juht. Tema sõnul oli lennufirma sellega suurendanud Läti lennundussektori panust riigi SKP-sse kolme protsendi võrra.

„Me ei ole mitte ainult toonud miljoneid külastajaid nii Lätti, Eestisse kui Leetu – ja seeläbi toetanud kohalikke ärisid ning turismi –, vaid oleme olnud tööandjaks ligi 1800 inimesele ja olnud seeläbi üks suurimaid maksumaksjaid Lätis. Kaudselt on airBalticu tegevusega seotud Lätis umbes 30 000 töökohta,” loetles Gauss.

Just seetõttu on koroonaviiruse põhjustatud olukorda andnud kohese löögi mitte ainult lennufirma enda, vaid ka sellega seotud sektoritele ning nendes tegutsevatele ettevõtetele. „Täna pole Balti riikide lennujaamades enam lennureisijaid. Transpordifirmad, autorendiettevõtted ja lennujaamapoed on kaotanud oma sissetuleku,” märkis airBalticu tegevjuht.

Kuigi lätlaste lennufirma on pidanud koondama 700 inimest, on ettevõtte palgal jätkuvalt üle 1000 inimese, kes aga ei saa tööl käia, kuna lennud ei toimu. „Me oleme lubanud koondatud töötajatele, et võtame nad niipea tagasi tööle, kui olukord seda võimaldab, kuid täna ei suuda keegi ennustada, millal see lõpuks juhtuda võiks,” nentis Gauss.

Siiski rõhutas ta, et hoolimata sissetuleku ärakukkumisest on lennufirma võimeline vähemalt kuni mai keskpaigani tasuma alles jäänud töötajatele palkasid.

Börsile minek jätkuvalt laual

Ka ütles Gauss, et kuna lennufirma oli juba varem teinud otsuse, et lõpetab peagi lendude teenindamise oma lennukiparki kuuluvate Boeingute ja Bombardieridega, siis nüüd on otsustatud, et pärast kriisi need lennukid jäävadki maapeale ning edaspidi koosneb airBalticu lennukipark vaid Airbus A220-300 lennukitest. Praegu on üleval ka tellimus 80-le seda tüüpi lennukile ja sellega plaanib lennufirma edasi minna.

„Me vaatame otsa ka tulevastele rahastusallikatele. Börsile minek on tulevikku silmas pidades jätkuvalt laual. Loodame, et suudame seeläbi tuua tagasi investeeringud, mis ettevõtte aktsionärid on lennufirmasse teinud ning panustada ka ettevõtte tuleviku kasvu,” rääkis Gauss.