Kolmapäeva hommikul saatis tehnoloogiafirma Bolt majandus- ja taristuminister Taavi Aasale kirja, kus märkis, et asus juba enne eriolukorda pidama läbirääkimisi erinevate Eesti linnadega elektritõukerataste renditeenuse teemadel ning ettevõttel oli valmisolek aprilli keskpaigast rattad tänavatele tulla.

Ka ütles ettevõte, et kuigi Tartu ja Pärnuga on läbirääkimised sujunud, ei ole Tallinna linnalt tulnud ühtegi signaali, kas ja millal võiks elektritõukerattad pealinna tänavatele olla oodatud. Ettevõte viitas ka liiklusseaduse muudatustele, kus on ka uus kergliikuri kategooria loodud elektritõukeratastega liiklemise reguleerimiseks ning sellele, et paljud linnad on juba elekritõukerataste hooaja avanud.

Tehnoloogiafirma tahtiski majandusministrilt teada, mis on tema seisukoht elektritõukerataste tänavale lubamise osas ka Eestis, kus on juba asutud koroonaviirusest põhjustatud piiranguid leevendama – avatud on nii välispordialad ja peagi avatakse ka kaubanduskeskused.

Minister: linn peab ise otsustama

Minister märkis kolmapäeval toimunud pressibriifil, et sellistes otsustes on omavalitsused iseseisvad. „Miks see aga Tallinna otsustest sõltub, on see, et nende rataste hoidmine või parkimine on reeglina linnamaal, mistõttu linn omab ka seda õigust öelda, kas nad seda lubavad või nad seda ei luba,” lisas Aas.

Samas märkis majandusminister, et need liiklusseaduse muudatused, mis puudutavad elektritõukerataste regulatsiooni (ja mis valitsus oma neljapäevasel istungil ka heaks kiitis – S. L.), on tegelikult tõukerattaid soosivad. „Nii et meie siitpoolt oleme teinud eelnõu, mis soosib elektritõukerataste kasutamist, mitte ei püüa seda piirata,” märkis Aas kolmapäevasel pressibriifil.

Tallinna linna transpordivaldkonna abilinnapea Andrei Novikov ütles neljapäeval Ärilehele, et linn on otsustanud, et tõukerattad võib linna tänavatele tuua alates eriolukorra lõpust ehk 18. maist. „Seal, kus on vaja linnaosadega lepingud sõlmida, võivad nad alates kriisiolukorra lõpust tänavale tulla,” sõnas Novikov.

Ta märkis, et kuigi kolmapäeval kinnitatud Tallinna linna kriisist väljumise kavas seda otseselt kirjas ei ole, on linna ettevõtlusametiga selline otsus langetatud. „Seal me rääkisime just sellest tähtajast,” lausus Novikov. Ka märkis ta, et nende kasutamise turvalisuse ja ohutuse tagamine – sh viiruse leviku tõkestamise meetmed – on nii teenuse pakkuja kui ka kasutajate endi vastutada.

Novikovi sõnul on elektritõukerataste kasutamine tänastes tingimustes võrreldav välispordiseadmetega. „Need reeglid, mis on valitsuse poolt kehtestatud – näiteks välitrenažööri kasutamiseks – on mõnes mõttes analoogsed, aga eks siin ole iga kasutaja vastutus,” tõi ta välja. Novikovi kinnitusel soovitab linn teenuse pakkumisel kindlasti järgida terviseameti juhendeid.

Valmis rattad tänavale tooma 18. maist, kui lepingud saavad sõlmitud

Bolti pressiesindaja Jaan Lašmanov ütles eile õhtul Ärilehele, et nemad on valmis tõukerattad kohe tänavale tooma, kui saavad kõik vajalikud lepingud 18. maiks allkirjastatud.

Ka märkis ta, et viiruse leviku tõkestamiseks hakatakse rattaid igal õhtul desinfitseerima. „Samuti desinfitseerime rattaid jooksvalt vähemalt paar korda päevas. Ajapikku desinfitseerimise vajadus tõenäoliselt leeveneb,” sõnas Bolti esindaja.

Lašmanovi sõnul usub ettevõte, et renditõukerataste kasutamine aitab inimestel vältida kogunemist ühistranspordis ja teistes sõidukites ning annab neile juurde transpordivahendi, kus otsene kontakt teiste inimestega ei ole vajalik. Täna on Boltil tõukerattad juba väljaspool Eestit kasutusel.

„Näiteks oleme linnade enda soovil tõukerattad tänavale toonud juba Vilniuses, Kaunases, Klaipedas, Varssavis, Krakowis ja Bratislavas, lähiajal lisandub ka Riia. Samas on paljud linnad avaldanud soovi tõukerattad juba praegu tänavale lisada ning näeme selle kallal vaeva, et renditeenus nendes linnades võimalikult kiiresti avada,” märkis ta.

Kolmapäeval andis Eesti tehnoloogiafirma ka teada, et koostöös Stigoga on valminud uus elektritõukeratta mudel, mis on lihtsamini parandatav kui teised tõukerattarendis kasutatavad mudelid. Uus tõukeratas on juba kasutuses Portugalis, Poolas ja Slovakkias ning peaks sel suvel jõudma ka Eesti linnadesse. Tegu on kergeima tõukerattaga, mis hetkel tõukerattarendis kasutusel on.

Stigol nüüd ka osalus Boltis

Seda, kui palju uusi tõukerattaid Boltil juba erinevates linnades kasutusel on, kui palju plaanitakse Eestis kasutusele võtta ning kus need rattad valmivad, ei soovinud ettevõte aga avaldada, viidates sellele, et tegu on ärisaladusega. Alates kolmapäevast on Stigol ka Boltis 0,02%-line osalus.

Ettevõtte sõnul on töötas Bolt uue tõukeratta mudeli lahenduse välja koostöös Stigoga ja omandas hiljem Stigolt vara – mudeli tööstusdisainilahenduse ehk konkreetse tõukeratta arenduse – ning maksis ostuhinna eest osaliselt Bolti osalusega. Rahasüsti sellega ei kaasnenud.